همشهری آنلاین: روزگاری نه چندان دور شبکه نمایش خانگی بازوی قدرتمندی برای سینمای ایران بود و بسیاری از تهیه‌کنندگان حتی برای جبران شکست تجاری‌ فیلمهای‌شان چشم امید به رایت نمایش خانگی داشتند.

به گزارش فارس؛‌ شبکه نمایش خانگی ظرفیتی بالقوه‌ای است که هرچقدر حساسیت برای تقویت و حراست از آن بیشتر باشد، در سوی مقابل نفع آن برای صنعت سینما و افزایش سطح فرهنگی مردم جامعه خواهد بود چرا که اکران سینمایی امروزه در بهترین حالت و شاید به عبارت بهتر رویایی‌ترین حالت آن مخاطبی در حدود 2 میلیون برای یک فیلم است اما شبکه نمایش خانگی به واسطه گستردگی مخاطبان با ظرفیتی بسیار بیشتر مواجه است و از سوی دیگر نتوع محصولاتی که در این شبکه عرضه می‌شود نیز می‌تواند در تامین سلایق مختلف اثرگذار باشد.

چندی قبل بود که حمیدرضا نوروزی رئیس اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه به نکته‌ای حیرت‌اور و تلخ اشاره کرد:«سود پانصد میلیارد تومانی شبکه غیرمجاز از قاچاق سی‌دی». سودی این روزها با ضعیف شدن قدرت ضریب نفوذ شرکت‌های مجاز حاصل شده و نتیجه آن تنها و تنها به تعطیلی و یا انفعال بسیاری از موسسات ویدئو رسانه و جولان شبکه قاچاق انجامیده است.

این روزها که شبکه نمایش خانگی با انواع اقسام مشکلات ریز و درشت نظیر عدم عزم کافی برای مقابله با شبکه قاچاق، اختلافات آشکار بین موسسات بر سر عناوین میجر، عدم مدیریت صحیح و حتی اختلاف بین اتحادیه با مدیریت بخش نمایش خانگی ارشاد دست به گریبان است، شبکه قاچاق بیش از هر زمان دیگری فضا را برای توسعه فعالیت خود فراهم دیده و با قدرتی عجیب وارد عرصه شده است.

هنوز یادمان نرفته که سال 87 سینماگران در اعتراض به تضییع حقوق مادی و معنوی در زیر سایه فعالیت گسترده شبکه قاچاق در موزه سینما جمع شدند یا چشم امید به حرکتی موثر صنفی در این عرصه باشیم اما مقایسه نرخ درآمدزایی شبکه نمایش خانگی حد فاصل سال‌هایی 88 تا 93 نشان می‌دهد نه تنها در این مدت زمان 5 ساله هیچ توفیقی در این زمینه حاصل نشده بلکه در سایه اختلافات با افت فروش 85 درصدی مواجه هستیم.

براساس این گزارش،بر اساس تعداد پروانه‌های نمایش صادره توسط سازمان سینمائی و متوسط فروش هر یک از فیلم‌های سینمائی ایرانی ،خارجی انیمیشن ،سریال ، آمار فروش محصولات در شبکه نمایش خانگی از 132 میلیون حلقه در سال 1388 به حدود 20 میلیون حلقه در سال 92 کاهش یافته است.بطوریکه در سال 93 نیز این روند نزول ادامه داشته و بطوریکه با حداقل 20% کاهش فروش نسبت به سال 92 مواجه هستیم. و این یعنی در حد فاصل 5 سال شبکه نمایش خانگی با افت 85 درصدی در فروش محصولات خود مواجه بوده است.

از طرف دیگر گردش مالی این صنعت نیز به طبع آن از 270 میلیارد تومان در سال 88 به 60 میلیارد  تومان در سال 92 کاهش یافته است و این میزان به مراتب در سال 93 کاهش بیشتری داشته است و نشان می‌دهد اتحادیه شرکت‌های ویدئو رسانه و اداره کل نمایش خانگی با فراموش کردن اختلاف جزئی و قابل حل، باید قدمی در راه احیای این صنعت بردارند.

صنعتی که روزگاری نه چندان دور بازوی قدرتمند برای سینمای ایران  بود و بسیاری از تهیه‌کنندگان حتی برای جبران شکست تجاری‌ فیلمهایشان چشم امید به رایت نمایش خانگی داشتند، اما از حد فاصل تا 85 تا به امروز نه تنها این حوزه کمک حال سینما نبوده بلکه افت 85 درصدی آن را می‌توان «رویای بر باد رفته» نامید.

البته این نکته را نیزباید اشاره کرد که افت 85 درصدی بازار مجاز نمایش خانگی در این سالها از سوی دیگر  باعث شده بازار کپی غیرمجاز رشد فزاینده‌ای داشته باشد بطوریکه پیش بینی میشود آمار بازار غیرمجاز بیش از 500میلیون در سال باشد و سهم بازار نمایش خانگی مجاز تنها 4% بازار است.