افراط و تفریط هر دو مذمومند؛ چه از سوی کسانی کـه بـه نـام اسـلام کاریکاتوریست‌ها را ترور می‌کنند و چه از سوی کاریکاتوریست‌هایی که به نام آزادی بیان مقدسات را ترور می‌کنند، اتفاقات فرانسه در ۱۰ روز گذشته مصداق افراط و تفریط بود.

انتشار گسترده و پرتيراژ نشريه فكاهي شارلي ابدو با كاريكاتور توهين‌آميز عليه پيامبر اسلام با واكنش‌هاي گسترده مردمي در كشورهاي مسلمان روبه‌رو شده‌است. ديروز شهر كراچي پاكستان صحنه اعتراض مردم در مقابل كنسولگري فرانسه بود. همچنين در كويت، تركيه، اردن، لبنان و فلسطين هم تجمعات مردمي در محكوميت اين اقدام توهين‌آميز برگزار شد.

در امان پايتخت اردن، نيروهاي امنيتي براي حفاظت از سفارت فرانسه مستقر شدند. معترضان در مقابل اين سفارتخانه تجمع كرده و با خشم عليه اقدام نشريه فرانسوي در توهين به مقدسات شعار دادند. همچنين در كراچي پاكستان، هزاران معترض ساعت‌ها در خيابان‌ و مقابل كنسولگري فرانسه تجمع كردند و خواستار توقف موج توهين به مقدسات شدند. اعتراض‌هاي كراچي كه از روز پنجشنبه آغاز شد و تا ديروز ادامه يافت، با برخورد نيروهاي امنيتي و شليك گلوله به خشونت كشيده شد. در اين درگيري‌ها عكاس خبرگزاري فرانسه به ضرب گلوله مجروح شد. اعتراض‌هاي مردمي در ميان كاربران شبكه‌هاي اجتماعي هم جريان دارد.

اين اعتراض‌ها بعد از انتشار نسخه جديد مجله فرانسوي با طرح روي جلد توهين‌آميز درباره پيامبر اسلام در ميليون‌ها نسخه در سراسر جهان، شدت گرفته‌است. اين در حالي است كه در روزهاي گذشته و بعد از حمله 10روز پيش 2مهاجم مسلح به دفتر اين مجله و كشتن 10روزنامه‌نگار آن، مردم و سياستمداران جهان ازجمله در كشورهاي مسلمان، همگي با فرانسوي‌ها ابراز همدردي كرده و اين حمله را محكوم كردند. گروه القاعده يمن مسئوليت آن حمله را به‌عهده گرفت و داعش هم از آن حمايت كرد. محكوميت اين حمله و كشتار روزنامه‌نگاران فرانسوي و 2پليس اين كشور، با همراهي مردم و سراسر جهان، اكنون وارد مرحله تازه‌اي شده‌است. بعد از انتشار شماره جديد اين نشريه، اكنون علاوه بر مسلمانان جهان، نمايندگان ديگر مذاهب هم عليه اين اقدام موضعگيري كرده‌اند.

  • واكنش در ايران

همين هفته پيش در خطبه‌هاي نمازجمعه ايران، اقدام تروريست‌هايي كه 12كارمند مجله طنز شارلي ابدو را كشتند، محكوم شد اما اين هفته ورق برگشت و خطيبان نمازجمعه تهران حركت همان نشرياتي را كه به ساحت مقدس پيامبر اكرم توهين كردند، محكوم كردند. آيت‌الله موحدي كرماني خطيب جمعه تهران گفت كه بگذاريد اين جانيان چهره كريه خود را نشان دهند و دشمني خود را با اسلام آشكار كنند تا دنياي اسلام به‌خودش بيايد و بيدار شود و دل به اين ناكسان نبندد.

جاي بسي تعجب است كه با كمال بي‌شرمي، حمايت از اين جنايت را، حمايت از آزادي مي‌نامند! اشتباه كرديد، اين آزادي نيست، اين دريدگي، بي‌شرمي، هتاكي، لئامت، خباثت و جهالت است. اجلاسيه پاياني جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم در نشست اختتاميه خود توهين به ساحت مقدم پيامبر اعظم را محكوم كرد.
هنرمندان كشورمان هم اقدام كاريكاتوريست هاي فرانسه را محكوم كردند.

  • كميپين عشاق پيامبر

در شبكه‌هاي اجتماعي نيز كاربران مسلمان در سراسر جهان به صفحات متعلق به مجله طنز شارلي ابدو رفته و با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد اعتراض خود را به هتاكي‌هاي اين مجله اعلام كردند. در ذيل تصويري كه مجله شارلي ابدو از صفحه اول شماره اخير خود در شبكه اجتماعي اينستاگرام منتشر كرده است، از سوي كاربران مسلمان ميليون‌ها ذكر صلوات بر محمد و آل محمد منتشر شده است، از سوي ديگر برخي كاربران هم جمله «من محمد(ص) را دوست دارم» به زبان‌هاي زنده دنيا منتشر كرده اند. همچنين در واكنش به اهانت‌هاي اخير به ساحت مقدس پيامبر اعظم(ص) يك كمپين جهاني به نام «عشاق محمد» صلي‌الله عليه و آله و سلم راه‌اندازي شده است.

برچسب‌ها