به گزارش همشهری آنلاین در این مجموعه روایتهای عاشوقهای به نام قشقایی از منظومههای کوراغلو، غریب و صنم و محمود و نگار گردآوری و ضبط شده است.
عاشیقها، که از مهمترین عوامل آفرینش و حفظ و ارائه و اشاعه ی ادبیات شفاهی جوامع و فرهنگهای قومی خویشاند، مضمون های عاشقانه، حماسی، رزمی و بزمی را در قالب منظومه های داستانی، با روایتی موسیقایی، همراه با پندهای اخلاقی و حکیمانه و نکات عرفانی، با شیوه هایی جذاب و خلاقانه نقل و روایت میکنند.
مدلهای اجرایی عاشیقها در هر فرهنگ و منطقه در شیوههای ارائه هنری و ادبی متفاوت است و با بررسی اجراها و روایتهای موسیقاییِ حتا یک منطقه خاص متوجه می شویم که عاشیقها در اجرای یک منظومه هرکدام روایت و شیوهای منحصربه فرد دارند. در بخش ادبی و داستانی، هر عاشیق با سبک و خلاقیت شخصی می کوشد در تلخیص، توسعه، بخش بندی و ترکیب اپیزودها و تمرکز بر عناصر و پرسوناژهای داستان و کمرنگ و پررنگ کردن آنها ابداعاتی ایجاد کند.
در بخش موسیقیِ سازی نیز عاشیق با توجه به تسلط و میزان توانایی تکنیکی در نوازندگی و دانش موسیقی، دست به خلاقیت های تکنیکی می زند و بداهه هایی را نیز ارائه می دهد. این ابداعات و خلاقیت ها، چه در بخش ادبیات و چه در بخش موسیقی، به الگویی جذاب و مورد تقلید برای دیگر عاشیق ها تبدیل و در فرهنگ و هنر آن ناحیه ماندگار می شود.
مثلاً در ایل قشقایی کوراوغلوی روایت شده توسط عاشوق صیاد در بین عاشوقهای آن دوره شهرتی خاص داشته و یا در آذربایجان کوراوغلوی عاشیق فیض الهی این ویژگی را داشته است.