تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: رایگان شدن ویندوز ۱۰ خبر خوبی برای مایکروسافت و کاربرانش است و خبری ناخوشایند و تهدیدی برای رقابای آن...

یکی از مهم‌ترين خبرهای چند روز اخير، اعلام رایگان شدن ویندوز ۱۰ برای کاربران ويندوز در همايش ردموند است!

قطعا اين خبربرای مایکروسافت و مشتریان آنها بسیار سودمند خواهد بود، اما برای بازار رقباي آنها این خبر چندان خوشايند نيست.

نكته مبهم در اين خبر اين است كه مایکروسافت سیاست شفافی را در چگونگی به‌روزرسانی ویندوز 10 در اين همایش اعلام نکرد و تنها چیزی که در این همایش از طرف مایکروسافت، آقاي تری مایرسون، قائم مقام اجرايي سازمان اعلام شد این بود که کاربرانی که در حال حاضر از ویندوز 7، ویندوز 8 یا ویندوز 8٫1 و همچنین ویندوز فون استفاده می‌کنند، می‌توانند ویندوز خود را به ویندوز 10 ارتقا دهند. او گفت؛ به‌روزرسانی ویندوز 10 در سال اول رایگان خواهد بود؛ اما این اصلاً به این معنی نیست که در پایان سال كاربران بايد برای به‌روزرسانی ویندوز خود هزینه‌ای پرداخت کند!

مایرسون در ادامه توضيح داد که تدبير به‌روزرسانی چیزی بیش از یک بار به‌روز رسانی است. زمانی که یک برنامه ویندوز به ویندوز 10 ارتقا داده می‌شود، بدون دریافت هزینه اضافی ما همچنان از این ویندوز پشتیبانی خواهیم کرد. با وجود اين برخي از كارشناسان، گفته‌ها و ارجاع‌هاي او را در برخي از سخت‌افزارها و نسخ‌هاي ويندوز مبهم و غير شفاف خواندند.

مي‌توان با صراحت گفت كه انتشار رایگان ویندوز10 يك حرکت قابل ستایش از سوی مایکروسافت است، چرا که اين روش مي‌تواند کاربران بیشتری را جذب كرده تا از آخرین نسخه ويندوز و مزایای جدید آن استفاده کنند.

این تدبير نه تنها به کاربران بلکه به توسعه دهندگان نرم‌افزارها نیز کمک زیادی خواهد کرد. چرا که این دسته از کاربران نیز می‌توانند با استفاده از فناوری‌ها و ویژگی‌های جدیدی که در این سیستم‌عامل قرار دارد، نرم‌افزارهای جدیدتری تولید کنند. نرم‌افزارهایی که در عرصه فناوري موبایل، تبلت و پی سی خدمات بهتر و جدیدتری را به کاربران ارائه دهند.

اما تمام اين مزايا باعث نمي‌شود كه این تدبير شرکای تجاری مایکروسافت در حوزه سخت‌افزار مانند؛ دل، اچ پی، لنوو و ایسوس را مانند بقيه خوشحال کند.

چرا که بنا بر پیش‌بینی‌ها قرار است، تولید و فروش فناوري‌ةايي چون؛ اسمارت فون‌ و تبلت‌ها همچنان مسير صعودی را طي كنند و شرکت‌هاي توليد كننده آنها نیز برنامه‌های تولید خود را بر اساس نرم‌افزارهاي جديدتر و بهتر قرار داده‌اند.

حالا با ارائه اين سیستم‌عامل و امکان به‌روزرسانی رایگان به يكباره تعداد بسيار قابل توجهی از کاربران موبایل، تبلت و پی سی دوباره از آن برای انجام کارهای خود استفاده خواهند کرد. این مسئله‌ای نيست که تولیدکنندگان سخت‌افزار برای آن از قبل برنامه‌ریزی کرده باشند.

حال اینکه ویندوز 10 برای تولیدکنندگان خود یک فرصت است و یا یک تهدید، مسئله‌ای است که آينده آن را مشخص خواهد كرد. باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

  • برگرفته از؛ computerworld