همشهری آنلاین: به زودی ایده شگفت‌انگیز تهیه آب از هوا محقق می‌شود، آن هم بدون صرف هزینه‌های سنگین.

به گزارش مهر، تأمین آب قابل شرب در بسیاری از نقاط جهان به یکی از مهم‌ترین چالش‌های فرا روی محققان تبدیل شده است. این چالش در مناطقی نظیر آفریقا که همواره با خشکسالی روبه‌روست به مرحله بحران هم رسیده است اما به لطف نوآوری گروهی از محققان در ایتالیا این مشکل برطرف می‌شود.

محققان یک شرکت دانش بنیان در ایتالیا ایده منحصربفردی را مطرح کرده‌اند که در آن با استفاده از گیاه بامبو که در بسیاری از مناطق جهان رشد می‌کند امکان تهیه آب از هوا با صرف هزینه‌ای بسیار اندک فراهم می‌شود.

این فناوری جدید Warka Water نام دارد و شرکت ارایه کننده اعلام کرده است که با استفاده از آن روزانه تا 100 لیتر آب نوشیدنی سالم تهیه می‌کند.

به گفته مقامات این شرکت، به محض آماده شدن Warka Water که حدود 10 متر ارتفاع و تنها 60 کیلوگرم وزن دارد و با استفاده از یک سری طناب‌های مخصوص به طور ثابت نگاه داشته می‌شود، فرآیند تأمین آب سالم قابل شرب آغاز خواهد شد.

این فناوری جدید بیشتر شبیه برجی شامل ساختار بافت گونه‌ای از بامبو است که به نوعی در هم بافته شده است. در بخشی از این ساختار شبکه پلاستیکی متشکل از ریزمنافذی وجود دارد که قطرات کوچک آب موجود در مه و جریان باد را در خود به دام می‌اندازد. این قطرات درون یک مخزن ویژه جمع‌آوری می‌شود و این درحالی است که با استفاده از این برج فناورانه می‌توان بخش قابل توجهی از آب باران را نیز ذخیره‌سازی کرد.

استفاده از یک سری آینه‌های مخصوص برای بازتاباندن نور خورشید و به تبع آن دور نگاه داشتن پرندگان، یکی از ابتکارات دیگری است که در این ایده مشاهده می‌شود.

آماده کردن هریک از این برج‌ها با هزینه‌ای در حدود تنها یک هزار دلار یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این پروژه به شمار می‌آید.