سرككشيدنهاي چند باره ميان چرتهاي كوتاه، سرانجام با صداي خفه يك خودروي مدل بالا قطع ميشود. سعي ميكند هر ورود و خروجي را به دقت يادداشت كند و اگر سرعت عقربه ثانيه شمار بگذارد، جزئيات صدم ثانيه حركت را هم ثبت كند. وقتي صداي قدمهاي راننده از پس آژيردزدگير قطع شد، برميخيزد و برگه مزين به شماره پلاك خودرو را با امضاي محوي پر ميكند و به سرعت بين تيغه برفپاككن و شيشه جا ميدهد. اينكار را آنقدرتر وفرز تمام ميكند كه دزدگير مجال ابراز وجود نمييابد. اين حكايت هر ساعت تكرار ميشود.
آنها كه مأمور قبض به دست يا مرد خاكستريپوش را از ميان ماشينها مييابند روز آرامتري در پيش دارند اما گروهي كه وي را نبينند، بايد دستكم يك نزاع لفظي را از سربگذرانند. به محض برگشتن راننده، برگه پاركبان روي شيشه خودنمايي ميكند؛ برگهاي كه شايد هيچ نشان رسمي نداشته و فقط برگهاي سفيد و بدون عنوان باشد كه روي آن و در كنار يك شماره همراه نوشته شده «جريمه بهعلت نپرداختن هزينه پارك». دست آخر هم پاركبان مورد نظر نرخ توقف را به سخاوت مالك خودرو ربط ميدهد.
آنگونه كه مشاهدات خبرنگار همشهري نشان ميدهد، برخي پاركبانها يا نگهبانان خودخوانده، اين روزها در برخي محدودههاي شهر براي خود قلمرويي تعيين كردهاند! از سويي تلفنهاي رسيده به تحريريه نشان ميدهد شهروندان بارها با برخي پاركبانان اينچنيني درگير شدهاند. بهگفته آنان برخي جاي پاركها قيمتهاي بالايي دارد.
اين مبلغ حتي در چند خيابان شمالي شهر به 40 تا 70 هزار تومان ميرسد كه البته مشتريان خاص هم دارد. موضوع ديگري كه شهروندان در اين رابطه مطرح كردهاند، سرقتهايي است كه در محل حضور پاركبان از خودروها رخ ميدهد. در اين زمينه آنها فقط به فروش جاي پارك ميپردازند و از هرگونه محافظت از خودروها شانه خالي ميكنند.
- تخلفات پاركبانان زير ذرهبين نظارت
يكي از مطالبات جدي شهروندان تهراني از سامانه نظارت مردمي 1888به موضوع تخلفات پاركبانان مربوط است، بهطوري كه مديريت شهري براي كنترل اين تخلف در تابستان سالجاري تيمهاي ويژهاي براي رسيدگي، گشتزني و نظارت بر عملكرد پاركبانها تشكيل داد تا از نزديك بر عملكرد آنان نظارت كند و درصورت مشاهده تخلف با آنها نيز برخورد كند. از طرفي به تمامي پيمانكاران طرف قرارداد و پاركبانها اعلام شده و تعهد گرفته شده كه براساس قانون و در كمال احترام با شهروندان برخورد شود.
البته در اين ميان برخورد با پاركبانان تقلبي كه با استفاده از اين پوشش سودجويي ميكنند ماجراي جداگانهاي است كه متولي ديگري دارد. به اعتقاد كارشناسان پارك حاشيهاي صدمات زيادي هم به روند ترافيك شهر وارد ميكند و در اين ميان ابزاري براي سودجويي برخي پاركبانان تقلبي هم شده است.
سيدجعفر تشكريهاشمي معاون شهردار تهران در اينباره گفت: سياستگذاريها و نظام تعرفهگذاري بايد بهگونهاي باشد كه شهروندان با ميل و رغبت به سمت پاركينگهاي عمومي بروند. از طرفي شهروندان نيز بايد درنظر داشته باشند كه تخلفات و دريافت وجه بيش از تعرفه پاركبانها را به سامانه 1888و 137گزارش دهند و حتما با پاركبانهاي متخلف برخورد خواهد شد. به گفته وي سيستمهاي پارك حاشيهاي بايد بهصورت مكانيزه و هوشمند در شهر تهران اجرايي شود. مادامي كه پول نقد در ازاي پارك دريافت شود اين مشكلات نيز وجود خواهند داشت از اينرو تاكنون زيرساختهاي لازم براي نصب پاركومتر ايجاد شده كه طبق آخرين آمار حدود 15 هزار پاركومتر در معابر شهر نصب شدهاست.