همشهری آنلاین: عضو شورای مرکزی زکات کشور، زکات را یک واجب الهی بیان کرد و نسبت به کلاه شرعی درست کردن برای پرداخت این واجب از سوی برخی عاملین و مبلغین در این حوزه هشدار داد.

به گزارش ایرنا، حجتالاسلام والمسلمین سید رضا تقوی در دومین همایش شوراهای زکات استان گلستان، اظهار داشت: برخی‌ها، برای بهره‌مندی از تشویقی دولت مبادرت به پرداخت صوری زکات می‌کنند تا از کمک‌های دولتی برای عمران روستای خود بهره‌مند شوند و پس از واریز شدن کمک، مبلغ واریزی به عنوان زکات را برمی‌دارند.

وی با نادرست خواندن این اقدام، اضافه کرد: نباید با این شیوه‌ها، پرداخت زکات را که یک واجب شرعی است، آلوده کرد زیرا تشویقی دولت از محل بیت‌المال بوده و باید به دولت اجازه داد، بیت‌المال را در جای مناسب و مورد نیاز هزینه کند.

حجت‌الاسلام تقوی با تاکید بر آموزش مبلغین و عاملین جمع‌آوری زکات، یادآور شد: بهترین آموزش در این خصوص، مراجعه به نامه 25 نهج‌البلاغه و بایدها و نبایدهای بیان شده از سوی حضرت علی (ع) در خصوص نحوه جمع‌آوری زکات است.

وی همچنین با بیان اینکه ظرفیت‌های زکات در کشور بسیار بالاست، گفت: برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید راه‌ها و شیوه‌های مناسب تبلیغاتی را انتخاب نمود، ضمن اینکه مردم آمادگی دارند و باید آنان را نسبت به پرداخت زکات بعنوان یک واجب الهی بیشتر آگاه نمود.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در بخش دیگری از سخنانش به جمع‌آوری افزون بر 2 هزار و 800 میلیارد ریال زکات در سال 92 اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری این میزان زکات در حالی بوده که مشکل خشکسالی و کم‌آبی خسارات زیادی به کشاورزان، باغداران و تولیدکنندگان بیشتر استان‌ها وارد کرده است.

حجت‌الاسلام تقوی با اشاره به رابطه زکات و تولید و اینکه هر چه برداشت محصول بیشتر باشد، زکات بیشتری نیز جمع‌آوری خواهد شد، افزود: برای رفع مشکلات و مسائل حوزه تولید، مسئولان می‌توانند با همکاری شوراهای زکات استان‌ها اقدام نمایند.

وی در خصوص مصارف زکات گفت: زکات یک حکم الهی و از شئونات حاکم اسلامی است و بنا بر دستور قرآن و نیز بر اساس تشخیص نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها باید با حفظ ماهیت آن در موارد مشخص و البته بصورت عادلانه صرف شود.

عضو شورای مرکزی زکات کشور همچنین یادآور شد: زکات ماهیتی عبادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد و باید به بعد تربیتی آن بعنوان یک واجب الهی و ضرورت عمل به این تکلیف شرعی نیز توجه شود.

حجت‌الاسلام تقوی گفت: در صورت مصرف صحیح زکات بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی رفع می‌شود و نباید همه زکات را در بخش عمرانی هزینه نمود، بلکه بیشتر آن باید به مصارف فقرا و مساکین و فعالیت‌های فرهنگی برسد.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه زکات و نماز جمعه دو امر حاکمیتی هستند، بر لزوم توجه ویژه به اجرای این دو فریضه در جامعه تاکید کرد.