تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷

همشهری آنلاین: مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اعلام وجود ۲۷۰ هزار قطعه ملکی فرسوده در پایتخت گفت، مولفه‌هایی ریزدانگی، نفوذناپذیری و عدم استحکام فنی از سوی شورای شهر تصویب شده است و در محلاتی که بیش از ۵۰ درصد شامل این سه مولفه باشد بافت فرسوده به آن اطلاق می‌شود.

به گزارش ایسنا، فتح اللهی در اين خصوص گفت : به دلیل محدودیت منابع ملی، مدیریت شهری تنها از نوسازی بافت‌هایی با این سه مولفه پشتیبانی می‌کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان این که دولت، شهرداری و مقامات محلی باید بستر نوسازی را در این محدوده فراهم کند، تصریح کرد: 3768 هکتار در تهران که شامل 270 هزار قطعه ملکی می‌شود با مساله بافت فرسوده در گیر هستند و شهرداری تهران برای نوسازی بسیج شده است.

فتح اللهی با تاکید بر این که شهرهایی که با روند طبیعی پدید و گسترش می‌یابند فرسودگی طبیعی دارند، گفت: بافت‌های فرسوده در شهر تهران هیچکدام در یک روند طبیعی و استاندارد پدید نیامده است و معلول مهاجرت دسته جمعی، تصرفات غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرقانونی و شبانه است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تاکید بر این که ریزدانگی مسئله‌اي است که بیش از هر چیز در بافت فرسوده مطرح است، گفت: قطعات 50 و 60 متری استاندارد نیست و در این قطعات نمی‌توان محل زندگی و حتی محل کار طراحی کرد.

وی با اشاره به انواع گوناگون بافت‌های فرسوده اظهار کرد: در مناطق 11و 12 بافت‌های فرسوده تاریخی داریم که بنابر گذر زمان دچار فرسودگی تاریخی شده است. اما مناطقی مانند جوادیه، خاک سفید و شمیران نو که قدمتی حدود 50 سال دارند، از همان ابتدا مولفه‌های بافت فرسوده داشتند.

وی افزود : بخش‌هایی نیز مانند ده ونک، ده فرحزاد و ده کن نیر در دشت تهران و در دامنه البرز قرار داشتند و در شرایط گسترش تهران در دل بافت شهری قرار گرفتند.

فتح اللهی با بیان‌این‌که 37 درصد از جمعیت تهران در 10 درصد بافت فرسوده زندگی می‌کنند، گفت: در تهران در پارسل‌های زیر 100 متر معمولا بیش از 3 خانواده بزرگ زندگی می‌کنند و 86 درصد بافت فرسوده را پارسل‌های زیر 100متر تشکیل می‌دهد که در این پارسل‌ها با توجه به اینکه شرافت مکانی وجود ندارد، مشکلات و مسائل اجتماعی بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به این که اکنون در فصل بودجه هستیم، گفت: چند درصد از بودجه شهری و ملی به موضوع نوسازی اختصاص داده شده است؟

فتح الههی در پایان گفت: 5 هزار میلیارد دلار برای بازسازی بم استفاده شده است اما برای بافت‌های فرسوده تهران چه میزان هزینه شده است؟ آیا باید بعد از وقوع حادثه برای جنازه‌ها خرج کنیم؟