به گزارش همشهری آنلاین، ارائه تنها يك اثر در گالرى اثر؛ « زندگى» كانسپچوال آرتى از رضا لواسانى است كه همه فضاى گالرى را به خود اختصاص داده است؛ ميزى بزرگ و مجلل كه قصد دارد زندگى را از منظر هنرمندش روايت كند و ديدار كننده بايد گرد ميز بچرخد و با تماشاى اشيا و موجودات روى ميز، معناى خاص خود را دريابد.
به همین دلیل، بديهى است اگر هر مخاطب بنا به تجارب زيسته اش از اين اثر به تلقى خاص خود دست يابد.
اثر «زندگى» شامل ميزى به شکل اِل به طول 17 متر است كه روى آن علاوه بر ظروف معمول مانند بشقاب، كاسه و قاشق، مجسمه هاى كوچكى از اسب، پرنده، گلدان، شمعدانى ... حضور استعاره اى دارند كه بر فرازشان چلچراغى بزرگ نصب است.
همه چيز اين ضيافت با تكنيك خمير كاغذ ( پاپيه ماشه) پديد آمده اند كه در تحليل اثر بسيار مهم است.
رضا لواسانى در ميان انبوه ديدار كنندگان ، توضيح درباره اثرش را به اين بيت حضرت حافظ ارجاع داد كه بر ورودى نمايشگاه ديوار نوشت شده است: «در ره عشق از آن سوی فنا صد خطر است / تا نگویی که چو عمرم به سر آمد رستم».
مریم مجد مدیر گالری اثر در پاسخ به اين سوال كه ارائه يك اثر در نمايشگاه رويكردى پيشروست كه در عين جذابيت، ممكن است صرفه اقتصادى نداشته باشد، گفت: «گالری اثر با یازده هنرمند به صورت مستمر کار می کند و در تمامی پروژه های آنها همکاری دارد، بنابراین قرار نیست تنها آثاری را به نمایش بگذاریم که بازار فروش دارند.
گالری اثر آثار هنری که زاییده تفکر این هنرمندان است را در طول سال های کاریشان به نمایش می گذارد، پيداست كه در كنار توجه به فروش آثار هنرى كه شاكله هر گالرى است ، توجه ويژه اى به رويكرد فرهنگى و خلق جريان هاى هنرى داريم».
او درباره چیدمان پاپیه ماشه رضا لواسانی گفت: «این یک کار موزه ای محسوب است و قرار است گالرى اثر آن را در موزه ها و نمایشگاه های مختلف سراسر دنیا به نمایش بگذارد».
او با يادآورى اين نكته كه رضا لواسانی برگزيده چهارمين بی ینال مجسمه سازی است، اين هنرمند را صاحب زبان هنرى خاص خودش معرفى نمود و گفت: «ایده نو و زاويه نگاه خاص به زندگی، همیشه در آثار لواسانى جارى ست كه در طرز برخورد او با جهان هستی ريشه دارد، بنابراین اثر «زندگی » به صورت آنی شکل نگرفته و ماحصل يك جهان بينى خاص به هستى است.
از اين روست كه لواسانى سه سال براى آن وقت گذاشت. غیر از اين می توان گفت که این اثر گزیده ای از زندگی رضا لواسانی تا به امروز است و به این جا ختم نمی شود و این زندگی ادامه دارد».
مدير گالرى اثر در تشريح اثر چیدمان «زندگى» گفت: «وقتی به این اثر نگاه می کنیم ابتدا شکوه، جلال و جبروت زیادی را می بینیم، اما با تعمق بيشتر فراز و فرودهايى که در مسیر زندگی هست را نيز در آن مي یابيم؛ رومیزی هایی که چروک شده اند و ... در آخر نيز گويى زندگی که خلوت و ساده شده و به حداقل رسيده را می بینیم.
به لحاظ تکنیکی همه چیز در این اثر تکه تکه است، مانند خود زندگی که تکه ای از آن وجود دارد و قسمت های دیگر به آن اضافه می شود».
او افزود: «لواسانى سالهاست که از تکنیک پاپیه ماشه برای خلق آثارش بهره می گیرد اما این بار ابعاد اثرش خیلی بزرگ تر شده است.
او از کاغذ بازیافتی برای خلق آثارش استفاده می کند و آن را رنگ نمی زند و اعتقاد زیادی به چرخه زندگی دارد، کاغذی که از طبیعت می آید و تبدیل به یک اثر هنری می شود و در نهایت به طبیعت بازمی گردد.
او در واقع تکنیک آثارش را متناسب با مفهوم مورد نظرش بکار می گیرد».
مجد در مورد چینش این اثر با ابعاد بسیار بزرگ در گالری اثر توضیح داد: «پایه های میزها و قسمت هایی از لوستر به چند تکه تقسیم می شوند و این تکه ها به هم نصب می شوند، بنابراین کار بسیار سنگین و زمان بری است.
یکی از میزها و چلچراغ بزرگ را با خود به آرت اینترنشنال استانبول برده بودیم، نصب کار و اینستال کردن آن کار بسیار مشکلی بود اما در آن جا پنجره ای بود که به تنگه بسفر باز می شد و مسجدی به چشم می خورد این اثر در نورهای مختلف در آن فضا بسیار دیدنی بود و داستان زندگی را نمایش می داد».
مدير گالرى اثر خاطرنشان كرد: «این نمایشگاه آخرین نمایش سال ٩٣ گالری اثر است و چون نمایشگاه ویژه ای است زمان آن را بیشتر از نمایشگاه های قبلی گذاشتیم و تا 20 اسفندماه در گالری اثر به تماشا است تا مخاطبان به بازدید از این اثر استثنایی بیایند و از نزدیک شاهد روایتی از زندگی باشند».
گالرى اثر یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 11 تا 20 و جمعه ها 16 تا 20 زندگى را نمايش مى دهد.
گالرى اثر در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروی خانه هنرمندان، شماره 16 قرار دارد.