به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم که شامگاه پنجشنبه 16 بهمنماه در تالار وحدت برگزار شد امین هنرمند دبیر دوسالانه آهنگسازی "احمد پژمان" در سخنانی به ارائه طرح اولیه این رویداد اشاره کرد و گفت: این دوسالانه با هدف حضور نسل جوان و تداوم مسیر آهنگسازی استاد احمد پژمان برگزار شده است.
او ادامه داد: در نخستین دوره این دوسالانه قرار شد تا آثار زمانی بین 10 تا 12 دقیقه داشته باشند و بر روی موسیقی ایرانی در آنها تاکید شود. در نهایت از میان 42 اثری که مورد داوری قرار گرفت، سه اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شد که در انتخاب آثار برتر علاوه بر توجه به موسیقی ایرانی، عناصر دیگری چون جذابیت، فرم و استفاده مناسب از سازها مورد بررسی قرار گرفت.
هنرمند افزود: البته انتخاب نشدن دیگر آثار به معنای پایین بودن کیفیت آنها نیست. در این دوسالانه قصد داریم تا انگیزهای را برای جوانان ایجاد کنیم و آنها را به هویت موسیقی ایرانی برسانیم. یکی دیگر از موارد قابل توجه در این رویداد این است که آثار آهنگسازان جوان مورد بررسی سایر آهنگسازان قرار میگیرد.
در ادامه این مراسم قطعه "پژمان" ساخته هوشنگ کامکار برای اولین بار برای حاضران در سالن نواخته شد.
در بخش دیگری از این مراسم غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور وزیر ارشاد در امور اقتصادی و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اظهار کرد: بعد از 35 سال که بحث اقتصاد در هنر چندان مطرح نبود، در این دوره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی آن تاکید ویژهای دارد. قرار گرفتن هنر و اقتصاد در کنار هم هنوز شکل واقعی به خود نگرفته است و فراموش نکنیم امروزه در سراسر جهان اقتصاد نرم و اقتصاد ناشی از هنر جایگاه بسیار والایی دارد.
او با اشاره به اهمیت اقتصاد نرم در سراسر جهان، گفت: سالهاست کشورهای توسعهیافته اقتصاد سخت خود را به کشورهای در حال توسعه و ضعیفتر سپردهاند و خود بر روی اقتصاد نرم تاکید دارند. سال گذشته در سراسر جهان چیزی بالغ بر 8129 میلیارد دلار از اقتصاد نرم درآمد کسب شده است. برای مثال کشوری چون آلمان که به عقیده بسیاری دارای جایگاهی بالا در عرصه صنعت است، در عرصه اقتصاد نرم درآمد بیشتری را از اقتصاد صنعتی خود داشته است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متاسفانه این بخش از درآمد ایران (اقتصاد نرم) بسیار جزیی است و باید تلاش کنیم تا آن را ارتقا دهیم. البته در این دوره میخواهیم سهم بیشتری را از درآمدهای مربوط به اقتصاد نرم داشته باشیم.
او در ادامه با برشمردن راههای رسیدن به درآمدهای اقتصادی در عرصه فرهنگ و هنر گفت: برای رسیدن به این هدف ما چهار بخش را مورد توجه قرار دادهایم. بخش اول مربوط به ساماندهی صنایع دستی است که دارای مشکلات بسیاری در آن هستیم. بخش دیگر مربوط به ساماندهی صنوف است که متاسفانه با وجود دادن شعارهای بسیار، چندان به آن توجه نشده است. بخش دیگر ساماندهی نهادهای مالی است که در گردش مالی ایران سهم کوچکی دارند. معتقدیم دولت باید تلاش کند تا زیرساختها را فراهم کند و خود مستقیم به عرصههای مختلف ورود پیدا نکند. بخش آخر هم مربوط به عرضه محصولات فرهنگی میشود.
خلیلارجمندی اضافه کرد: اگر قرار است اقتصادی در فرهنگ داشته باشیم باید نهادسازی، ابزارسازی و نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهیم. در ایران تنها مسیری که در آن بخش اقتصادی وارد عرصه هنر شده مربوط به اسپانسر شدن بخشهای مختلف بود که این امر در جهان بسیار اندک انجام میشود و یک روش غلط به شمار میرود.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: ما در کدام بخش اقتصادی، اول کالا را تولید میکنیم بعد به سراغ عرضه آن میرویم؟ در این میان موسیقی از ریسک بالاتری برخوردار است چون بعد از تولید آن با فرایند گرفتن مجوز نیز روبهرو هستیم. با این حال کسی نمیتواند بگوید که موسیقی پولآور نیست. باید یک چرخه درست و مناسب را ایجاد کنیم.
او همچنین با ابراز تاسف از شرایط برخی از هنرمندان پیشکسوت، گفت: در حال حاضر بسیاری از پیشکسوتان عرصه هنر با دغدغه سادهای چون بیمه تامین اجتماعی روبهرو هستند و با این وجود چه انتظاری از نسل جوان برای ورود به این عرصه میتوانیم داشته باشیم؟
در ادامه ناصر خیرخواه که عهدهدار اجرای مراسم بود در سخنانی گفت: ما حتی به اندازه پنج ثانیه هم شاهد مطرح کردن اهالی فرهنگ در تلویزیون نیستیم. حتی در رادیو نیز این اتفاق نمیافتد. وقتی شخص اول کشور بر روی مساله فرهنگ تا این اندازه تاکید دارند و فرهنگ را مانند هوایی میدانند که تنفس میکنیم، چرا به اهالی فرهنگ و هنر توجه نمیشود؟
در ادامه این مراسم قطعات برگزیده نخستین دوره دوسالانه آهنگسازی "احمد پژمان" توسط گروه موسیقی پژمان اجرا شد.
تقدیر از اعضای این گروه با حضور سیاوش ظهیرالدینی و همایون رحیمیان بخش دیگری از این مراسم بود. در این بخش از پدرام فریوسفی، پریسا پیرزاده، آتنا اشتیاقی، روزبه اسفندارمز و امین غفاری تقدیر شد.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوریس چکناواریان، محمد سریر و فریدون شهبازیان از داوران دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان تجلیل شد.
علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با ابراز خرسندی از برپایی این رویداد توسط بخش خصوصی اظهار کرد: از همه کسانی که این برنامه را برپا کردند تشکر میکنم. حضور بخش خصوصی در موسیقی و برگزاری این دوسالانه یک گام بسیار مهم بود.
وی ادامه داد: البته صندوق اعتباری هنر نیز فعالیتهایی را در یک سال گذشته انجام داده و از فعالیتهای هنری پشتیبانی میکند. احمد پژمان نام بزرگی در عرضه هنر ایران است و خوشحالیم که این رویداد با نام استاد پژمان شکل گرفته است.
مرادخانی در ادامه خاطرهای از آشنایی خود و احمد پژمان را بازگو کرد و گفت: به یاد دارم در سالهای 69 و 70 احمد پژمان اثری را با الهام گرفتن از فضای جنگزده شهر اهواز نوشته بودند و بعدها آن اثر در قالب سمفونی خرمشهر نوشته شد. این هنرمند بعد از انقلاب آثار ماندگاری را تولید کرد و به همه این امکان را داد تا از آثارش در آینده بهره ببرند.
معان هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس بر حمایت دولت از این دست فعالیتها تاکید کرد و افزود: معاونت هنری وزارت ارشاد وظیفه خود میداند از برگزاری رویدادهای اینچنینی حمایت کند. امیدوارم این دوسالانه در سالهای آینده پایدار باشد و احمد پژمان در سالهای آینده جوانانی را که به جایگاه والا میرسند ببیند. موسیقی یک امر اساسی برای هر کشوری به شمار میرود و هر کشوری به واسطه آن میتواند خود را در جهان معرفی کند.
در ادامه حمیدرضا دیبازر در سخنان کوتاهی اظهار کرد: معمولا اولین اجرای هر اثری بسیار مهم است و من خوشحالم در شبی هستم که برای اولین بار جدیدترین کوارتت هوشنگ کامکار با عنوان "پژمان" را شنیدم.
بخش مهم این برنامه به معرفی نفرات اول تا سوم دوسالانه آهنگسازی احمد پژمان اختصاص داشت که در آن حسان صائمی به عنوان برگزیده نخست، رهام شناسا به عنوان برگزیده دوم و وحید جهانداری به عنوان برگزیده سوم معرفی شدند و به آنها لوح تقدیر به همراه تندیس و جایزه نقدی اهدا شد.
در ادامه این مراسم احمد پژمان برگزاری این رویداد را در عرصه موسیقی یک اتفاق مهم دانست و گفت: خوشحالم که بالاخره یک اتفاق مهم در عرصه موسیقی ایران رخ داد و بخش خصوص به این عرصه ورود پیدا کرد. شاید در ظاهر برپایی این رویداد ساده به نظر برسد، ولی برپا کردن آن بسیار دشوار است.
او افزود: این اتفاق در عرصههای دیگر هنر هم میتواند رخ دهد و شاید برخی باور نمیکردند که روزی بتوان در ایران یک مسابقه را با حمایت کامل بخش خصوصی شکل داد. من از دانشگاهها انتظار دارم به موسیقی اصیل ایرانی و البته موسیقی نواحی توجه ویژهای داشته باشند. این هنرها سرمایه گرانبهای ما هستند.
این هنرمند به ظهور و بروز برخی از موسیقیها در فضای امروز جامعه ایرانی انتقاد کرد و گفت: من به موسیقی ایرانی عشق میورزم و عاشق آن هستم. اما گاهی وقتی موسیقیای را میشنوم با خود میگویم من به این موسیقی عشق میورزم؟! گاهی خجالت میکشم از اینکه برخی چیزها را به اسم موسیقی ایرانی به گوش مردم میسپاریم. شاید جوانان با این وضعیت حق داشته باشند که از موسیقی ایرانی زده شوند.
پژمان همچنین با ابراز امیدواری نسبت به توجه به موسیقی ایران در دورههای آینده این دوسالانه اظهار کرد: واقعا انتظار آن را نداشتم که به موسیقی ایرانی تا این اندازه بیتوجهی شود. شاید تقصیر خود ما بود که در این دوسالانه به شرکتکنندگان کاملا درباره موسیقی ایران شرح ندادیم. ما در دانشگاههای کشور این اندازه دانشجو تربیت میکنیم و باید از خود بپرسیم آنها را برای چه تربیت میکنیم؟ باید حداقل جوانان مستعد را معرفی کنیم. شاید وضعیت مالی برخی از این جوانان آن قدر مساعد نباشد که بتوانند موسیقی خود را ارئه دهند، اما این رویدادها فرصتی را پیش میآورد تا این جوانان مستعد بتوانند خود را معرفی کنند. در خارج از ایران بسیاری از نوازندگان خوب از دل همین جشنوارهها و مسابقهها مطرح میشوند.
این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی ایران تصریح کرد: باید فکر اساسی داشته باشیم و کاری کنیم تا فارغالتحصیلان دانشگاهها را در برای ادامه فعالیت ترغیب کنیم. این قبیل مسابقات میتواند آنها را ترغیب کند تا فعالتر شوند. البته در این دوسالانه نیز ما برای انتخاب نفرات برگزیده دچار محدودیت بودیم و کسانی که انتخاب نشدند نباید به هیج عنوان ناامید باشند. در موسیقی بحث برنده شدن مطرح نیست.
پژمان در پایان سخنان خود با حالت مزاح به حاضران گفت: این لقب استاد هم ما را دیوانه کرده است. یک دفعه گفتن آن کافی است!
در بخش پایانی این مراسم هوشنگ کامکار از آهنگسازان و نوازندگان بنام عرصه موسیقی ایران اظهار کرد: از روز اولی که گفتند چنین رویدادی میخواهد برگزار شود، با کمال میل آن را پذیرفتم. امیدوارم این دوسالانه تداوم پیدا کند.
او افزود: احمد پژمان بر گردن همه ما حق دارد و لیاقت آن را دارد که بزرگداشتی بزرگتر برای او بگیریم. به یاد دارم وقتی در سنندج بودم به واسطه روزنامهها و نشریات با استادان بزرگ و صاحبنام آشنا میشدم و در آن زمان با نام احمد پژمان آشنا شدم. در دانشگاه از محضر او استفاده کردم و یکی از ویژگیهایی که از او فراگرفتم افتادگی و مناعت طبع اوست.