همشهری آنلاین: بهای نفت شاخص اروپا، برنت، در پی کاهش شدید بهای نفت در پایان معاملات چهارشنبه به علت افزایش ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا و در نتیجه هجوم سرمایه گذاران برای خرید ارزان قیمت نفت، در معاملات روز پنجشنبه ۲۳ بهمن افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مرجع برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه مارس با یک دلار و 11 سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 55 دلار و 77 رسید.

بر اساس این گزارش قیمت نفت در معاملات امروز به طور فنی افزایش یافت. با این توضیح که در معاملات روز گذشته به علت اعلام این خبر که میزان ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا بازهم افزایش یافته است،باعث شد قیمت نفت در پایان معاملات همین روز کاهش یابد. اما در معاملات امروز با توجه به آنکه قیمت نفت در معاملات روز گذشته تا آنجا که ممکن بود کاهش یافته بود و امروز دلیل برای کاهش دوباره آن وجود نداشت ، به طور فنی افزایش یافت.

جمیل احمدکارشناس شرکت اف ایکس تی ام در همین باره می گوید آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا با اعلام اینکه عوامل بنیادی در بازار نفتی هیچ تغییری نکرده است به منزله آمپول تقویتی بود که به کارگزاران بازار مالی تزریق شد.

کارشناسان بانک بی ان پی پاریبا در این باره می گویند آمار وارقامی که آژانس اطلاع رسانی انرژی آمریکا منتشر کرده است به گونه ای که زمینه ساز کاهش قیمت نفت در بازار جهانی است.

بر اساس این گزارش کاهش غیر منتظره ذخایر محصولات پالایشگاهی که به طور قطع ناشی از فصل سرما در آمریکاست خبر مثبت برای افزایش قیمت نفت در بازار جهانی است و میزان محصولات پالایشگاهی تا هفته منتهی به ششم ماه فوریه حدود دو میلیون و 700 هزار بشکه کاهش یافت اما همینکه میزان ذخایر راهبردی نفت خام آمریکا تا این هفته باز هم افزایش یافت اثرات مثبت همه این کاهش ها را خنثی کرد.

کارشناسان و تحلیلگران بانک بین‌المللی و خدمات مالی کومرتسبانک که اطلاعات و تحلیل‌های لازم را نیز در خصوص مسائل نفتی ارائه می‌کند، می‌گویند اکنون جهان غرق در نفت است و این نشان می دهد عوامل بنیادی برای افزایش پایدار قیمت نفت وجود ندارد.

همین کارشناسان می گویند پیش بینی آژانس بین المللی انرژی مبنی براینکه میزان تولید نفت آمریکا آنگونه نیست که کاهش حفاری چاهها در آمریکا آن را ایجاب می کند زمینه ساز کاهش قیمت نفت دربازار جهانی است.

شرکت بیکر هیوز اعلام کرده است شمار سکوهای نفتی فعال در آمریکا تا هفته گذشته به 83 سکو رسید. 199 سکوی نفتی قبلا یعنی درماه ژانویه فعالیت های خود متوقف کرده بودند.