همشهری آنلاین: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: کمتر از ۱۰ درصد پدیده گرد و غبار و ریزگردها منشاء داخلی است.

خداکرم جلالی در حاشیه سفر به گرمسار و بررسی طرح مدیریت آبخیز حبله رود به ایرنا گفت: در داخل، بیشتر توفان‌های شن داریم که با ریزگردها متفاوت است.

وی افزود: شن‌های روانی که از طریق توفان‌ها جابجا می‌شوند دارای قطر پنج میکرون هستند و کمتر جابجا می‌شوند اما قطر ریزگردها کمتر از دو میکرون است و در هوا معلق می‌شوند.

جلالی با بیان این که در داخل مناطق بحرانی از نظر توفان‌های شن داریم گفت: در حدود هفت میلیون هکتار از مناطق کشور تحت تاثیر این توفان‌ها قرار داشته و بحرانی محسوب می‌شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: این سازمان نیز برای مقابله با شن‌های روان برنامه تثبیت مناطق بیابانی را در برنامه دارد و این طرح نیازمند اعتبارات زیادی است که باید در دو برنامه این اعتبارات تامین و اجرا شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در سفر به گرمسار در نشستی طرح جامع مدیریت حبله رود که با مشارکت دو استان سمنان و تهران و در پنج شهرستان اجرا می شود مورد بررسی قرار دارد.

برچسب‌ها