رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد ‌آزمون آیین‌نامه گواهینامه رانندگی از اواخر سال آینده به‌صورت متمرکز و مانند کنکور سراسری و چندبار در طول سال برگزار می‌شود و افزون بر آن تعویض پلاک خودروها تا پایان سال ۹۵به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.

سردار اسكندر مومني درباره جزئيات بيشتر اين طرح توضيحي نداد و تنها به آغاز بررسي‌ها براي اجراي آن اشاره و تأكيد كرد كه تلاش پليس براي اجراي اين طرح تا پايان سال 95يا حداكثر اوايل سال 96است. وي كه در يك نشست خبري شركت كرده بود در پاسخ به سؤالي درباره اتمام پلاك‌هاي ملي براي شهر تهران گفت: در حال‌حاضر بحث كمبود پلاك براي شهر تهران مطرح نيست و پس از اتمام 99پلاك‌هاي 10، 20و 30براي اين شهر درنظر گرفته خواهد شد.

مومني در ادامه به ساعات كار مراكز شماره‌گذاري خودرو در اسفندماه اشاره كرد و با بيان اينكه در اين خصوص اسفندماه به 3 دهه اول، دوم و سوم تقسيم شده، گفت: در دهه اول ساعات مراكز شماره‌گذاري از 7صبح تا 5بعدازظهر، در دهه دوم از 7صبح تا 7بعدازظهر و در دهه سوم از 7صبح تا 10شب خواهد بود.

وي با اشاره به آمار شماره‌گذاري خودروهاي صفر از ابتداي امسال تاكنون گفت: از ابتداي سال‌جاري تاكنون يك ميليون و 104هزار و 410دستگاه خودروي سواري صفركيلومتر شماره‌گذاري شده كه مقايسه آن با مدت مشابه سال قبل از افزايش 73درصدي حكايت دارد. همچنين در اين مدت 81هزار و 124دستگاه خودروي وارداتي نيز شماره‌گذاري شده كه مقايسه آن با پارسال از افزايشي 53درصدي حكايت دارد.

وي همچنين با تأكيد بر اينكه داشتن معاينه فني خودرو الزاما به‌معناي تضمين كيفيت آن نيست، درخصوص آمار تلفات سوانح رانندگي گفت: طبق آمار سال 2014تلفات رانندگي از يك ميليون و 270هزار نفر به يك ميليون و 300هزار نفر افزايش يافته و سازمان ملل در آخرين جلسه خود پيش‌بيني كرد كه تلفات رانندگي درسال 2030به دوبرابر ميزان فعلي افزايش خواهد يافت.

براساس برنامه‌ريزي انجام شده بايد تا پايان سال ۹۵ ميانگين تلفات ترافيكي از 6.5 نفر به ازاي ۱۰ هزار وسيله نقليه به ۴نفر كاهش يابد. همچنين تلفات حوادث رانندگي در سال گذشته ۱۸ هزار نفر بود كه بايد در پايان سال 95به ۱۴ هزار نفر تقليل پيدا كند.

به گفته مومني با توجه به هماهنگي‌هاي بين دستگاهي و همكاري خوب مردم در رعايت مقررات، امسال 1013نفر نسبت به سال گذشته از تعداد تلفات حوادث ترافيكي كاسته شده كه نشان‌دهنده كاهش 6.5درصدي آمار تلفات ناشي از تصادفات است. وي افزود: امسال استان‌هاي مركزي، آذربايجان شرقي، خراسان رضوي، مازندران و فارس بيشترين كاهش تلفات رانندگي را داشتند و اين درحالي است كه استان‌هاي سيستان و بلوچستان، خوزستان، ايلام، شرق استان تهران و كهگيلويه و بويراحمد داراي بيشترين رشد تلفات بودند.

به گفته سردار مومني همچنين استان‌هاي خراسان رضوي، فارس و اصفهان بيشترين فراواني را در ميان ديگر استان‌ها در كشته‌هاي ترافيكي دارند كه اين آمار با توجه به ميزان تردد خودرو و وسعت اين استان‌هاست.

  • طرح نوروزي پليس

مومني افزايش خودروهاي گشتي و افزايش ساعات فعاليت مركز خدماتي پليس را بخشي از تمهيدات پيش‌بيني‌شده طرح نوروزي پليس راهور برشمرد و افزود: در دهه اول اسفندماه ساعت كاري مراكز شماره‌گذاري از 7تا 17، در دهه دوم از 7تا 19و در دهه سوم از ساعت 7تا 22خواهد بود كه درصورت لزوم ارائه خدمات به‌صورت شبانه‌روزي نيز انجام خواهد شد. مومني با تأكيد بر عدم‌شماره‌گذاري اسكانيا نيز گفت: در حال حاضر برخي مشكلات اين شركت برطرف شده و هنوز يك مورد باقي است كه به محض رفع ايرادات اين خودروساز شماره‌گذاري آن از سرگرفته خواهد شد.

رئيس پليس راهور ناجا درباره ممنوعيت شماره‌گذاري موتورسيكلت‌ها به‌دليل آلايندگي نيز توضيح داد: پليس مجري قانون است و هر قانوني در اين موضوع وضع شود پليس ملزم به رعايت آن خواهد بود ولي در حال حاضر موتورسيكلت‌ها با استاندارد يورو3شماره‌گذاري مي‌شوند اما توقع مي‌رود تا كف استانداردها به يورو 5افزايش يابد.