پس از حاشیه‌های پذیرش دانشجو توسط دانشگاه آزاد در رشته‌های بدون مجوز و تأکید وزارت علوم بر بررسی دوباره این رشته‌ها برای سال آینده، معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد بیش از ۵۰۰رشته این دانشگاه برای پذیرش مجدد دانشجو تأیید نشدند.

مجتبي شريعتي نياسر در يك نشست خبري با اعلام اينكه ۸۷۲رشته فاقد مجوز دانشگاه آزاد در شوراي گسترش آموزش عالي بررسي و تنها ۳۴۹ رشته تأييد شد، در اعلام جزئيات اين خبر گفت: از 349رشته مورد تأييد 108رشته در مقطع دكتري و 241رشته در مقطع كارشناسي‌ارشد است. بقيه رشته‌هاي دانشگاه آزاد به‌دليل نقص تصويب نشد كه اين دانشگاه بايد در اين رشته‌ها ضوابط را كاملا رعايت كند. همچنين همه رشته‌هاي فاقد مجوز دانشگاه آزاد تا پايان ارديبهشت94 بررسي و تعيين تكليف مي‌شود.

وي همچنين با بيان اينكه توسعه كمي پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي خاص (پيام نور، جامع علمي كاربردي و فني و حرفه‌اي) محدود مي‌شود گفت: بنا نداريم دانشگاه‌هاي خاص در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي ورود داشته باشند و به‌صورت فراگير دانشجو بگيرند. دانشگاه‌هاي پيام‌نور و جامع علمي كاربردي از ماموريت و رسالت اصلي خود دور شده‌اند، 54مركز دانشگاهي دولتي نيز در 7سال گذشته مجوز دانشگاه گرفته‌اند و مجوز 47مركز دانشگاهي در يك سال صادر شده و اكنون به‌شدت با انبوه مؤسسات فاقد حداقل استانداردها روبه‌رو هستيم.

معاون آموزشي وزير علوم با بيان اينكه اكنون 53پرديس دانشگاهي داريم كه بيشتر آنها با كيفيت نامطلوب درآمدزايي مي‌كنند، افزود: پرديس‌هاي بين‌المللي از ماموريت و رسالت اصلي خود فاصله گرفته‌اند و از بهمن امسال پذيرش دانشجو از طريق آزمون جداگانه در پرديس‌ها متوقف و از مهر95 نيز براساس برنامه بازنگري شده دانشجو پذيرش مي‌شود. به‌گفته وي صدور مجوز براي مؤسسات غيردولتي نيز به‌طور كامل متوقف شده تا وضعيت كنوني ساماندهي شود.