طرح ضربتی شناسایی تاکسی‌های غیرفعال و فاقد پروانه هوشمند در قالب طرح شهاب در تمامی مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران از اول اسفند اجرا می‌شود.

حسن قوي زري مدير مركز كنترل و نظارت هوشمند تاكسيراني در اين‌باره گفت: شهرداري تهران درنظر دارد تا با استفاده از سيستم‌هاي هوشمندي كه توسط اين سازمان در بخش‌هاي مختلف شهر نصب شده است و با دسترسي به بانك‌هاي اطلاعاتي مربوط به پليس راهور، پلاك‌هاي تاكسي و تراكنش‌هاي كارت سوخت، تاكسي‌هاي غيرفعال و فاقد پروانه هوشمند را در سطح شهر شناسايي كند. وي با بيان اينكه سازمان تاكسيراني با كمك مراجع داخل و بيرون شهرداري و تهاترگيري اطلاعات، وضعيت آماري و تردد تاكسي‌ها را رصد مي‌كند، عنوان كرد: ما با نصب سيستم‌هاي هوشمند داخل پايانه‌ها و دوربين‌هاي پلاك خوان وضعيت تاكسي‌هاي خطي را در محدوده پايانه‌ها رصد كرده و براي راننده تاكسي‌هايي كه در بازه زماني مشخص غايب بودند پيامك ارسال مي‌كنيم؛ ضمن اينكه فهرست اين تاكسي‌ها به‌عنوان تاكسي‌هاي غايب در سازمان ثبت مي‌شود.

وي با اشاره به طرح شناسايي تاكسي‌هاي فاقد پروانه هوشمند گفت: تاكسي‌هاي فاقد پروانه هوشمند براساس قانون مجاز به تردد در سطح شهر نيستند و درصورت وقوع هرگونه حادثه ازجمله تصادف، با رانندگان اين تاكسي‌ها همانند افراد فاقد گواهينامه برخورد مي‌شود. سازمان تاكسيراني طي يك سال و نيم گذشته بارها به رانندگان تاكسي مهلت داد تا پروانه‌هاي سنتي خود را به پروانه هوشمند تغيير وضعيت دهند. در حال حاضر نيز مهلت تبديل پروانه‌ها از سنتي به هوشمند تا پايان بهمن‌ماه تمديد شد تا رانندگان در اين بازه زماني با كمترين مشكل پروانه هوشمند دريافت كنند. پس از اتمام اين دوره اما طبق مصوبه هيأت وزيران با تاكسي‌هاي متخلف برخورد مي‌شود. قرار است در قالب طرح شهاب، تاكسي‌هاي غيرفعال در مرحله اول شناسايي و در مرحله بعد با سلب مزايايي چون ابطال كارت سوخت و محدوديت ورود به طرح ترافيك اعمال قانون شوند. مدير مركز كنترل و نظارت هوشمند سازمان تاكسيراني افزود: علاوه بر اين، تاكسي‌هاي فاقد پروانه هوشمند نيز در مرحله اول به دستور مقام قضايي به پاركينگ منتقل و در شديدترين حالت خلع يد، فك پلاك و سلب امتياز مي‌شوند.