تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۳

صابر فیضی: برخی کارشناسان هزینه‌های خدمات ارتباطات سیار دولتی و خصوصی را در زمینه پیامک و غیره بیش از میزان معمول ارزیابی می‌کنند.

به همین دلیل کاهش و یا حذف برخی از این هزینه‌ها در دستور‌کار مسئولان مخابرات قرارگرفته است. علاوه براین حذف کد‌های بین شهری و افزایش نرخ مکالمات تلفن ثابت از دیگر برنامه‌های مخابرات است. با صابر فیضی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفتگو کرده‌ایم.

کاهش هزینه تعرفه پیامک در تلفن همراه در چه مرحله‌ای است؟
در حال بررسی و مقایسه نرخ‌های داخلی با دیگر کشورها هستیم. این بررسی نشان می‌دهد که ما در چه سطح قیمتی هستیم. این مقایسه کمک می‌کند تا نرخ داخلی  به سطح مناسب برسد. البته در حال حاضر نرخ‌های داخلی بالا نیست.
 آیا نرخ‌ پیامک در هر صورت کاهش می یابد؟و در این مورد کی تصمیم نهایی گرفته می‌شود؟
کاهش نرخ‌ها قطعی نیست. ما در حال بررسی هستیم و اگر این مسئله ضروری باشد کاهش نرخ اعمال می‌شود. در این مورد تا ماه‌های آینده تصمیم گیری می‌شود.
 حذف نرخ برخی خدمات تلفن همراه در دستور کار شما نیست؟
تنها نرخ نمایشگر شماره در تلفن همراه حذف می‌شود و برنامه‌ای برای حذف نرخ دیگر خدمات وجود ندارد. حذف نرخ نمایشگر شماره تماس‌گیرنده در تلفن‌های همراه نیز که تا پیش از این 10 هزار ریال بود در برگه‌های صورت حساب جدیدی که برای مشترک‌های تلفن همراه دولتی از این پس ارسال می‌شود اعمال شده است.
 در مورد تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری چرا تا کنون نرخی پیشنهادی شما ارائه نشده است؟
تا پایان شهریور ماه بسته قیمتی تعرفه سیم کارت اعتباری دولتی تعیین می‌شود و این امر نهایی خواهد شد. در حال حاضر تعرفه سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی 50 درصد بیشتر از تعرفه تلفن‌های دائم این اپراتور و معادل تعرفه تلفن اعتباری تالیا است.
 تغییر کدهای بین شهری و افزایش نرخ مکالمه تلفن‌های ثابت که از ابتدای سال و براساس قانون بودجه سال جاری باید اجرا شود در چه مرحله‌ای است؟
 تغییر نرخ در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده که پیشنهاد ما برای افزایش که معادل33/16 درصد بطور متوسط برای هر دقیقه مکالمه در شب و روز است، به شورای اقتصاد ارائه گردیده و ما در انتظار این شورا هستیم تا تصمیم خود‌ را اعلام کند. در مورد تغییر کد‌های بین شهری نیز که در واقع تنها به افزایش یک شماره به اول هر شماره درون شهری برخی شهر‌ها منجر می‌شود در حال بررسی هستیم که چگونه اعمال شود. ممکن است برای برخی مسایل از تغییر شماره پرهیز شود و تنها به تغییر نحوه محاسبه نرخ‌ها اکتفا شود. ولی در آینده تغییر شماره رخ دهد.
 روند خصوصی سازی شرکت مخابرات چگونه پیش می‌رود؟
کار خصوصی سازی روند خوبی دارد و به آرامی‌در حال پیشرفت است. در حال حاضر همه اطلاعات لازم از سوی شرکت مخابرات به سازمان خصوصی سازی ارائه شده است و در انتظار اعلام نظر برای نحوه آغاز خصوصی سازی هستیم. در مورد اساسنامه نیز با تغییراتی که به دلیل اداره شرکت طبق قانون تجارت باید رخ می‌داد و تبدیل شرکت از یک شرکت سهامی‌خاص به یک شرکت سهامی‌عام، اساسنامه جدید تدوین شده و در اختیار دولت است و باید تصویب و ابلاغ شود.