تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۵:۰۰

با نزدیک شدن به زمان انتخابات سراسری در انگلیس که به گفته دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور، حساس‌ترین و مهم‌ترین انتخابات سال‌های اخیر این کشور است، تحولات کم‌سابقه‌ای در این کشور رقم می‌خورد.

ازجمله اين تحولات كم‌سابقه، نامه سرگشاده اسقف‌هاي كليساي انگليس است كه ديروز منتشر شد. اسقف‌ها در اين نامه كه 3‌ماه قبل از انتخابات سراسري منتشر شده، در اقدامي كم‌سابقه به‌شدت از ماهيت سياست در بريتانيا انتقاد كرده و خواستار نگاهي جديد در عرصه سياست و در ميان سياستمداران انگليسي شده‌اند.

اين اسقف‌ها در پيامي شديداللحن، خواهان ديدگاه تازه اخلاقي در عرصه سياست شده و آنچه را كه فرهنگ رو به موت سياسي بريتانيا خواندند، محكوم كرده‌اند. اسقف‌هاي كليساي انگلستان گفتند وظيفه هر مسيحي است كه در انتخابات رأي دهد. اين را مي‌توان فراخواني براي مشاركت بيشتر راي‌دهندگان در انتخابات دانست. در انگليس و به‌طور كلي در غرب، ميزان مشاركت مردم در انتخابات در سال‌هاي اخير كاهش يافته ‌است.

در بخش ديگر اين نامه آمده‌است، كليسا حق و وظيفه خود مي‌داند كه درباره مسائل سياسي اظهارنظر كند اگر چه كليسا قصد ندارد از هيچ حزب سياسي در اين انتخابات حمايت كند. اسقف‌ها همچنين خواستار بحث عمومي درباره موضوعاتي چون مسائل دفاعي، هسته‌اي و اقتصادي شده‌اند. اين اشاره‌اي است به نكات بحث‌برانگيز امروز جامعه انگليس كه مخالفاني دارد. پيش از اين در ماه‌هاي اخير كليساي انگليس در نامه‌اي به نخست‌وزير، از افزايش نابرابري در جامعه انگليس انتقاد كرده و خواستار توجه دولت به وضعيت گرسنگان و بي‌خانمان‌ها شده‌ بود.

اكنون هم در اين نامه به 3نكته‌اي اشاره كرده كه بحث‌ها و مخالفت‌هايي به همراه دارد. اسقف‌هاي كليساي «انگليكن» گفته‌اند پرداختن به مسئله مهاجرت در بريتانيا، ته‌مايه نژادپرستي به‌خود گرفته است. آنها مي‌گويند زبان كار گرفته شده در اين مورد، به طرز خطرناكي تفرقه‌اندازانه است. در پيام اسقف‌هاي «انگليكن» آمده كه بريتانيا به يك رويكرد جديد به سياست كه آب و هواي سياسي كشور را تغيير دهد، نياز دارد. اسقف‌ها در پيام خود نوشته‌اند كه تعداد زيادي از مردم بر اين باورند كه اينكه چه حزبي در قدرت باشد، چيزي را عوض نمي‌كند.

اين نامه با واكنش حزب محافظه‌كار انگليس كه حزب نخست‌وزير است مواجه شده‌است. نمايندگان اين حزب در پارلمان، اين نامه را نوعي دخالت در سياست از سوي كليسا خوانده و آن را داراي گرايش‌هاي چپ‌گرايانه توصيف كرده‌اند. انتخابات سراسري بريتانيا هفتم‌ماه مه امسال برگزار مي‌شود و حزب حاكم محافظه‌كار درنظرسنجي‌ها اندكي از رقيب خود، حزب كارگر عقب است. برخي نظرسنجي‌ها حاكي از آن است كه شمار زيادي از راي‌دهندگان در بريتانيا، به هيچ‌يك از احزاب سنتي رأي نداده و بيشتر به احزاب افراطي چپ و راست رأي خواهند داد.