تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱

همشهری آنلاین: فیزیکدان مشهور بریتانیایی، استفان هاوکینگ شاید تنها به حرکت دادن ماهیچه‌ای بسیار ریز روی گونه‌اش بتواند با جهان اطرافش ارتباط برقرار کند، اما این وضعیت مانع از آن نشده تا به رصد‌های کیهانی‌اش ادامه ندهد.

براساس گزارش NBC، هاوكينگ با كمك گرفتن از تلسكوپ سلسترون 27 سانتيمتري كه توسط رايانه كنترل مي‌شود، همچنان مي‌تواند به رصد‌هايش از كهكشان‌ها ادامه دهد.

مشهورترين دانشمند مبتلا به فلج چهار‌اندامي يا كوادري‌پلژي، جديد‌ترين ابزار بازي و سرگرمي خود را در صفحه فيس‌بوكش به نمايش گذاشته‌است. وي در اين صفحه عكس‌هايي از ماه، سحابي اوريون و كهكشان‌هاي دورافتاده را كه خود به ثبت رسانده، منتشر ساخته است و به 2.5 ميليون طرفدار فيس‌بوكي‌اش خبر داده به زودي تصاوير نجومي بيشتري منتشر خواهد‌كرد.

هاوكينگ در صفحه فيس‌بوك خود نوشته از داشتن اسباب‌بازي جديدش بسيار خرسند است: تلسكوپي از شركت سلسترون با آينه‌اي 11 اينچي كه مي‌تواند جزئيات دقيقي را در كهكشان‌هايي در فاصله چند ميليون سال نوري به نمايش بگذارد. به گفته هاوكينگ،‌ دو نفر از كارمندان شركت سلسترون براي آموزش نحوه كار با اين تلسكوپ دو روز زمان صرف كردند و وي توانسته‌است چند عكس نجومي ثبت كند.