چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل ونقل و ترافیک صبح دیروز با حضور چهره‌های علمی ترافیک در تهران آغاز به‌کار کرد.

شهردار تهران در مراسم افتتاحيه، اين همايش را از جنبه كمي و كيفي و محتواي علمي بي‌نظير خواند و اعلام كرد كه ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان در بعد مادي و معنوي هدف مشخص و روشن مديريت شهري است. محمد باقر قاليباف با تأكيد بر اينكه آلودگي هوا مهم‌ترين چالش و مانع رسيدن به هدفمان است، گفت:

اين مهم آسيبي جدي براي ارتقاي كمي و كيفي سبك زندگي شهروندان هم از بعد معنوي و هم از بعد مادي است. وي تصريح كرد: براي چاره‌انديشي اين چالش بايد نگاهمان علم محور و سيستمي باشد. اگر شعار آسمان آبي، زمين پاك را مي‌بينيم كه شعار ما در شهرداري تهران است، در حقيقت اين عبارت تنها يك شعار نيست بلكه هدف قطعي ماست به‌طوري كه همه ابزارها و حركت‌ها در شهرداري بايد در جهت تحقق اين مهم باشد.

هر امكان و منبعي هم كه در شهر خارج از اين هدف هزينه شود، از نگاه من هدر رفته است. وي تأكيد كرد: تمامي اينها نياز به فراهم كردن زيرساخت‌هايي داشته است به‌طوري كه در سال 84، 27هزار كشته در تصادفات داشتيم و از سال 84سيرنزولي كشته‌شدگان را شاهد بوديم و اكنون به رقم 14هزار براي قربانيان تصادفات رسيده‌ايم. اين مهم نشان‌دهنده اتفاقي است كه قطعا براساس نگاه علمي به زيرساخت‌ها صورت گرفته است. طي سال‌هاي 78و 79و در جريان حضورم در نيروي انتظامي روندي را پيگيري كرديم كه نتايج آن را اكنون مي‌بينيم.

قاليباف با اشاره به وضعيت آلودگي هوا در دهه 70گفت: آن زمان بيشترين آسيب در افزايش CO2بود اما امروز با اقداماتي كه صورت گرفته در شرايط نامطلوب آلودگي هوا نيز CO2به‌عنوان آلاينده هوا مطرح نيست. اين مهم نشان مي‌دهد استفاده از تجربيات گذشته براي رسيدن به هدف بسيار جدي است.

  • لزوم اصلاح فرهنگ ترافيك

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه راهبرد اصلي ما در شهرتهران ارتقاي كيفيت زندگي شهروندان با تأكيد بر شهر انسان محور و محيط‌زيست پاك است، گفت: تلاش مي‌كنيم شهر را براي انسان‌ها بخواهيم نه خودرو كه اين مستلزم نگاه سيستمي است. از اين‌رو در گام نخست بايد شناختي دقيق از مسائل داشته باشيم و سپس به‌دنبال اصلاح روش‌ها، فرايندها و سياستگذاري‌ها برويم به‌طوري كه در گام بعد اصلاح، رفع مشكلات زيرساختي، فرهنگ‌سازي‌ و اصلاح الگوي رفتاري شهروندان را مدنظر قرار دهيم. وي همچنين تأكيدكرد:

به واقع معتقدم اگر اصلاح فرهنگ ترافيك و رفتارهاي شهروندي در شهر اتفاق بيفتد، موفق خواهيم بود. قاليباف با تأكيد براينكه آلودگي هوا و بي‌نظمي ترافيكي‌دو چالش جدي در شهر تهران است، گفت: آلودگي هوا آنچنان معضلي است كه عمدتا در سال 92هوا ناسالم بوده و روزهاي بحراني بيشتري نسبت به روزهاي عادي را شاهد بوديم.

شهردار تهران با اشاره به كنترل دقيق وضعيت هواي تهران از طريق ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هوا بيان كرد: وضعيت بحراني و روزهاي غيراستاندارد هوا عمدتا براساس آلاينده ذرات معلق بوده كه سهم سوخت و احتراق ديزلي و كاربراتوري نقش جدي در توليد ذرات معلق 2.5ميكرون دارد. براساس تحقيقات يك سال گذشته شهرداري تهران، ذرات معلق برخاسته از فعل و انفعالات صنعتي و شيميايي است؛ نه گرد و خاك.

محمدباقر قاليباف افزود: براساس تحقيقات اخير شهرداري تهران، سالانه 700هزار تن آلاينده در هواي تهران منتشر مي‌شود كه منابع متحرك 82درصد و منابع ثابت 18درصد در توليد اين آلايندگي سهم دارند. اينكه در گذشته مطرح مي‌شد مصارف خانگي نقش اصلي را در افزايش آلودگي هوا و انتشار آلاينده‌ها دارد، با اين تحقيقات نقض مي‌شود. اكنون به‌ترتيب خودرو، صنعت و گرمايش خانگي بيشترين سهم را در منابع توليد آلايندگي دارا هستند.

  • هدف‌گذاري 4ساله

قاليباف تصريح كرد: هدف كيفي ما در افق علمي 4ساله آينده تحقق شعار آسمان آبي، زمين پاك است و هدف كمي مان كاهش ميزان توليد آلودگي به نصف؛ به‌طوري كه 700هزار تن را به نصف برسانيم كه نخستين اقدام كنترل آلايندگي از مبدأ است. شهردار پايتخت با تأكيد بر اينكه براساس يك كار جدي در تهران تمركزمان بر مهم‌ترين عوامل توليد‌كننده است، گفت: به‌طور مثال اگر نيسان را از رده خارج كنيم و حتي حقوقشان را سنواتي بدهيم از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه‌تر است.

از اين طريق آلودگي كمتري نيز وارد هوا كرده‌ايم. درعين حال وقتي حرف از منابع متحرك مي‌شود، موتورسيكلت را نيز نبايد ناديده گرفت چرا كه هر موتورسيكلت بيش از 60برابر يك خودروي استاندارد آلودگي ايجاد مي‌كند. اينكه اكنون ورود موتورسيكلت‌هاي برقي را در شهرداري تهران دنبال مي‌كنيم حركتي مؤثر در كاهش آلودگي هواست.

وي با تأكيد براينكه توسعه زيرساخت‌ها و راه‌حل‌هاي سخت‌افزاري در شهرداري تهران مورد تأكيد است، گفت: اكنون 60درصد بودجه شهرداري تهران متمركز بر حوزه حمل ونقل بوده، به عبارت ديگر در شهرداري تهران 70درصد بودجه توسعه و برنامه است و تنها 30درصدبودجه براي هزينه‌ها و جاري هزينه مي‌شود كه تلاش داريم اين روند را نيز با برنامه‌ريزي به 75درصد و 25درصد برسانيم.

شهردار پايتخت با اشاره به روند توسعه مترو در سال‌هاي گذشته گفت: در شرايطي كه در گذشته سالانه تنها 2.5كيلومتر مترو ساخته مي‌شد ساخت سالانه 30كيلومتر مترو كاري راحت و ساده نيست. اكنون در 600جبهه كاري در خطوط در دست احداث مترو فعاليت مي‌شود. وي همچنين گفت: معتقدم در حوزه بزرگراهي درحد بين‌المللي هستيم. كل بزرگراه‌هاي تهران در سال 84، 305كيلومتر بوده و از سال 85تا‌كنون به540كيلومتر رسيده است.

شهردار تهران با تأكيد بر اجراي خط سفيد گفت: در اجراي اين طرح اصلاح زيرساخت‌ها را در دستوركار قرار داده‌ايم. در گذشته شاهد بوديم عرض بزرگراه‌ها در 3 كيلومتر آنچنان تغييري داشته كه بعضا با پيروي از خطوط برخورد با ديوار اجتناب‌ناپذير بود. وي با تقدير از اقدامات اخير وزارت نفت در كيفي‌سازي‌ گازوئيل گفت: در بحث آلاينده‌ها، بخشي كيفي‌سازي‌ سوخت مطرح است و بخشي ديگر نيز مي‌تواند از طريق نصب فيلتر‌هاي دوده، كاهش آلودگي هوا را محقق كند. اكنون در شهرداري تهران نصب فيلتر دوده در تمامي سيستم‌هاي حمل ونقل عمومي به‌طور جدي پيگيري شده و حركت به سمت فناوري‌هاي برقي، تاكسي و موتورسيكلت‌هاي برقي و هيبريدي در دستور كار قرار گرفته است.

قاليباف با اشاره به تردد 6هزار تاكسي در شهر تهران اظهاركرد: توليد آلايندگي آنها حدود 7برابر استانداردهاست. معتقدم اگر اين خودروها حتي مسافر جابه جا نكنند، نيز به نفع ماست. وي در ادامه تصريح كرد: معتقدم به جاي محدوده طرح ترافيك محدوده LEZ داشته باشيم و البته فرهنگ پياده روي را گسترش دهيم به‌طوري كه مي‌بينيم اكنون مردم از ساخت پياده راه‌ها در شهر تهران لذت مي‌برند.

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه بايد با رويكرد انسان محور مديريت شهر را پيش ببريم و از تصميمات شتابزده گذر كنيم، گفت: تصميماتي مانند تردد خودروها در روزهاي زوج و فرد براي كاهش آلودگي هوا تصميمي كيلويي است. اطلاعات نشان مي‌دهد اين اقدام تنها 6درصد بر كاهش آلودگي هوا اثر مي‌گذارد. به گفته وي شايد در دهه 70محدوديت ترافيك لازم بود، اما اكنون بايد رويكرد را تغيير داده و به سمت محدوده پاك پيش برويم.

شهردار تهران ادامه داد: وقتي مي‌گويم 82درصد آلودگي هوا متعلق به‌خودروهاست، قطعا بي‌نظمي ترافيكي بر اين نقيصه بسيار تأثير‌گذار است لذا اجراي طرح خط سفيد را مطرح كرده‌ايم تا با انضباط بخشي ترافيكي تأثيرمستقيم بر كاهش آلاينده‌ها داشته باشيم. وي با اشاره به ساماندهي نظم ترافيكي در بزرگراه صدر و تونل نيايش گفت: اين امر نشان مي‌دهد اصلاح زيرساخت‌ها و كنترل هوشمند تخلفات، اعتماد و آرامش را در بين شهروندان ايجاد كرده و اصلاح رفتارهاي ترافيكي را شاهد هستيم.

قاليباف با اشاره به تشكر اعضاي شوراي شهر براي تميزي شهر و فعاليت‌ها در حوزه خدمات شهري در ايام نوروز سال گذشته گفت: آن زمان هم گفتم ما مديريت و تلاش مضاعفي نداشته‌ايم چون شهر بي‌نظمي ترافيكي نداشت، زيباتر ديده شد. اكنون نيز همراهي مردم و شهروندان-با اصلاح رفتارهاي ترافيكي پس از اصلاح زيرساخت‌ها- در اجراي خط سفيد به‌عنوان زبان هدايت ضروري است.

قاليباف در ادامه با اشاره به اسلايد‌هاي پخش شده در اين كنفرانس گفت: شاهديم هنوز كه اعمال قانون صورت نگرفته و تنها زيرساخت‌ها اصلاح شده است، براساس عكس‌هاي ميداني شهروندان بيشترين تعامل را داشته و نظم را رعايت مي‌كنند. درعين حال در ادامه مشاركت شهروندان نيازمند برخورد و اعمال قانون به‌طور جدي هستيم. وي خطاب به جمع پژوهشگران و محققان حاضر در اين كنفرانس گفت: انتظار داريم اين جمع همراهي مؤثري در اصلاح ضوابط، ارائه نظرات و پيشنهادها و ايجاد يك مطالبه نخبگاني در توسعه فرهنگ ترافيك در محافل علمي و سطح جامعه داشته باشد.

  • اجراي ملي طرح خط سفيد

رئيس پليس راهور كشور نيز در حاشيه چهاردهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي ترافيك تهران اعلام كرد اجراي طرح خط سفيد و«ايست؛ به احترام زندگي» يك طرح ملي است. سردار اسكندر مومني گفت: يكي از موضوعات بسيار مهم در مديريت ترافيك انضباط ترافيكي و اصلاح رفتارهاي ترافيكي است.اگر انضباط در ترافيك رعايت شود، سوانح و حوادث ترافيكي نيز به‌مراتب كمتر خواهد شد. در حال حاضر اين طرح به‌صورت گسترده در تهران به‌عنوان اولويت و بعد در ساير شهرها و كلانشهرهاي كشور با ايجاد زيرساخت‌هاي مورد نياز به‌عنوان گام بعدي اصلاح رفتارهاي ترافيكي اجرا خواهد شد.

  • حضور 13چهره بين‌المللي در كنفرانس

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران از حضور 13چهره بين‌المللي در چهاردهمين كنفرانس بين‌المللي مهندسي ترافيك خبر داد. به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي اگر اكنون اعلام مي‌شود 50درصد از 1600كشته حوادث رانندگي كاسته شده است، اين كاهش چشمگير نتيجه بهبود مديريت ترافيك در پايتخت است؛ نتيجه همكاري‌هاي مشترك شهرداري تهران با پليس راهور تهران بزرگ و انضباطي است كه در شهر حاكم شده است. وي همچنين از حضور 4هزار نفر از متخصصان علم ترافيك، استادان دانشگاهي و دانشجويان در اين كنفرانس با 1364مقاله خبر داد.