تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۸

گروه بین‌الملل: کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس با انتشار گزارشی از سیاست دولت این کشور به دلیل خودداری از گفت‌وگو با جنبش فلسطینی حماس انتقاد کرد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی این کمیته پارلمانی تأکید دارد در انزوا قرار گرفتن بیشتر حماس، روند صلح خاورمیانه را به خطر می‌اندازد.

 این گزارش خاطرنشان می‌کند که تحریم بین‌المللی حماس به فروپاشی دولت وحدت ملی فلسطینی منجر شده و عدم گفت‌وگو با این گروه فلسطینی غیر سازنده است.

گزارش نمایندگان  پارلمان انگلیس به دولت توصیه کرده با نیروهای میانه رو در جنبش حماس، ارتباط برقرار کند.

این گزارش  با وجود  انتقاد از سیاست‌های تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس از انتصاب او به سمت نماینده خاورمیانه‌ای گروه چهارگانه استقبال کرده است.

دولت وحدت ملی فلسطینی به دنبال مذاکرات مفصل دو گروه فلسطینی فتح و حماس و به کمک عربستان سعودی و با حضور برخی چهره های مستقل فلسطینی تشکیل شد اما درگیری میان دو گروه عمده فلسطینی باعث منحل شدن آن توسط محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی شد.

 در حال حاضر غزه تحت کنترل حماس قرار دارد و کرانه غربی نیز تحت تسلط نیروهای وابسته به فتح است.

 کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس همچنین گفت‌وگو و تعامل لندن با حزب الله لبنان و اخوان‌المسلمین مصر  و ادامه  ارتباط با ایران و سوریه را خواستار شده است.

گزارش نمایندگان پارلمان همچنین می‌گوید تأمل دولت انگلیس برای درخواست پایان فوری جنگ لبنان در سال گذشته به شهرت این کشور لطمه وارد کرده است.

در زمان حمله نیروهای اسرائیلی به لبنان در سال گذشته بلر، نخست‌وزیر وقت انگلیس به علت آنکه برای درخواست آتش بس میان طرفین چند هفته منتظر ماند، مورد انتقاد قرار گرفت.

گزارش کمیته روابط خارجی پارلمان در ادامه اقدامات نظامی اسرائیل در لبنان را بدون هدف و نامتناسب خوانده است.

 این گزارش مخصوصاً به حمله علیه نمایندگان سازمان ملل و رها کردن بیش از سه و نیم میلیون بمب خوشه‌ای در مدت 72 ساعت در لبنان اشاره کرده است.

 این گزارش از دولت خواسته با نیروهایی از حزب‌الله که میانه‌رو خوانده شده‌اند تعامل داشته باشد.