به گزارش خبرنگار ایسنا، این سوال که آیا " کند شدن مخابرات تقصیر مخابرات است؟" در برنامه تلویزیونی رادیکال 7 که به موضوع چالشها و فرصتهای نوین صنعت مخابرات اختصاص دارد پاسخ داده شد و طبق رویه این برنامه، کارشناسان رویکردهای متفاوتی را درباره باورهای عمومی درخصوص صنعت آی تی مطرح کردند که نتایج آن جالب توجه است.
در ابتدا ناصر یوسف پور - عضو هیات مدیره همراه اول - با رد این شایعه که این شرکت در کند شدن و یا قطع وایبر نقشی داشته باشد گفت: در مخابرات رسالت ما برقراری اتصال و ارتباط است و نه قطع و اختلال در آن و بستر این شرکت در بخش ثابت و سیار برای ارایه خدمات ارتباطی به مردم است و اصولا ما توانایی اختلال در ارتباط را نداریم و این در حوزه مخابرات نیست.
همچنین کاظم ابراهیمی - مدیر عامل مخابرات ایران - درباره تواناییهای مخابرات در ارایه خدمات نسلهای آینده ارتباطی به مردم گفت: استفاده از تکنولوژیهای برتر جزو الزاماتی است که ما بعنوان متولیان امر ارتباطات در کشور باید از آن بهره ببریم تا با تجهیزات به روز بتوانیم خدمات مفید و موثری به مردم ارایه دهیم.
مدیر عامل مخابرات ایران همچنین درباره خدمات نسل آینده مخابراتی گفت: این نکته لازم به ذکر است ک در نسلهای جدید ارتباطی اینترنت تنها یکی از خدمات خواهد بود و خدمات بسیار متنوعی بدون نیاز به اینترنت بر بستر شبکه فراهم خواهد شد که کارکردهای ملی خواهند داشت.
اما در بخش مهمی از این برنامه یکی از اساتید دانشگاه شریف در پاسخ به اینکه " آمدن نرم افزاری برقرار مکالمه مانند وایبر آیا برای مخابرات واقعا تهدید است؟" گفت: اگر بخواهیم به اتفاقی که در دنیا در حال رخ دادن است میبنیم ارتباطات از روشهای سنتی درحال آمدن به سمت دیتا( مانند اینترنت) است و برای من بعنوان یک اپراتور تلفن که کارم برقراری تماس بین آدمهاست در نگاه اولیه بنظر میرسد که وجود نرم افزارهای OTT مانند وایبر واتس اپ و امثال آن تهدید است و حتی یک ذهنیت دیگر این است که استفاده نکردن مردم از گوشی برای مکالمه تلفنی و استفاده از گوشی برای چرخیدن در شبکه های اجتماعی و استفاده از وایبر و امثال آن تهدید اولیه و جدی بنظر میرسد، اما موضوع به این سادگیها نیست.
محمد رضا شعبانعلی در ادامه گفت: اگر کمی عمیقتر و دقیقتر نگاه کنیم و بتوانیم مدل نگاهمان و مدل درآمد و استراتژی را تغییر بدهیم و جور دیگری به موضوع نگاه کنیم میبینیم بازی در حال تغییر است.
این استاد دانشگاه شریف گفت: یک اپراتور صرفا تلفنی، اگر استراتژی خود را تغییر نداده باشد با مقاومت و سرسختی و هزینه بالا یک بازار تماس تلفنی را میتواند حفظ کند که دیگر بازار بزرگی نیست و در آینده کوچکتر هم میشود، اما اگر ما بعنوان یک اپراتور مخابراتی نگاهمان را از برقراری مکالمه صوتی بین مردم به برقراری ارتباط بین آنها تغییر بدهیم خواهیم دید که زمین بازی بسیار بزرگتر میشود که اتفاقا سود بیشتر، درآمد بیشتر و از همه مهمتر رضایت بیشتر مشتری را بدنبال خواهد داشت چرا که سرویسهای بسیار متنوعی به او داده خواهد شد.
وی ادامه داد: مدلهای درآمدی در دنیای مخابرات هر روز در حال تغییر است و قطعا فناوریهای ارتباطی هم بخشهای فنی را تغییر میدهد و هم رفتار جامعه را و این یعنی تغییر مدل هزینه و درآمد مردم.
او ادامه داد: مثال بارز این موضوع تلویزیون است، چراکه تا چند سال قبل مردم حاضر بودند برای دیدن تلویزیون پول بپردازند و حتی سرویسهای کابلی بخرند، اما باید بپذیریم امروزه این دید تغییر کرده و مردم میگویند تلویزیون باشد و ما آن را ببینیم اما حاضر به پرداخت پول برای آن نیستند یعنی دقیقا اتفاقی که با آمدن نرمافزارهای تماس رایگان برای شرکتهای مخابراتی افتاده است.
وی افزود: امروزه تلویزیون بعنوان یک خدمت ارزش افزوده بر بسترهایی مانند تلفن فروخته میشود و هزینه مستقیم و صرفا برای تلویزیون گرفته نمیشود، درعوض مردم با شرکتهای مخابراتی طرف هستند وسازمانهای رادیوتلویزیونی نیز با آن شرکتها.
همچنین صادق عباسی میهمان دیگر برنامه به تغییر فناوری تلویزیونی اشاره کرد و گفت: تغییرات گستردهای در آینده تلویزیون رخ خواهد داد و این تغییرات فنی زمینهساز تغییرات بزرگتری در زمینه ارتباطات موبایل است.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات فضای فرکانسی تلویزیون را آیندهساز ارتباطات موبایل دانست و ادامه داد: تغییر فناوری آنالوگ به دیجیتال به دلیل این بود که با تغییر فناوری امکان استفاده بهینه از فضای فرکانسی ایجاد شد و باندهای فرکانسی تا یکی دو سال آینده برای استفاده ارتباطات موبایلی تخلیه میشوند و ازطرفی خود رادیوتلویزیون نیز به سرعت تغییر ماهیت فناوری خواهند داد.
مدیر روابط عمومی مخابرات ایران میهمان دیگر برنامه در خصوص فیلترینگ نرم افزارها و یا اختلال در آنها توسط مخابرات گفت: در مخابرات اعتقادی به فیلترینگ وجود ندارد اما به مدیریت فضای مجازی معتقدیم با این حال اختلال در یک یا چند نرم افزار ارتباطی هیچگاه در برنامه مخابرات نبوده است و فکر نمیکنم این نرم افزارها تاثیر خاصی بر درآمد مخابرات داشته باشد و این یک مقدار کاهش را هم با فروش اینترنت به مشترکین جبران میکنیم چرا که ما آماده یک تغییر اساسی در ساختار فنی و رفتاری مخابرات هستیم.
داود زارعیان همچنین در خصوص نیازهای آینده مخابراتی مردم گفت: نیازهای ارتباطی امروز با گذشته بطور کاملا فرق کرده است ، شاید 10 سال قبل مهمترین خواسته مردم از مخابرات خط تلفن ثابت و یا همراه بود اما امروزه مردم از مخابرات در عرصه های مختلف اینترنت پر سرعت میخواهند.
وی ادامه داد: تلاشهای خوبی از طرف شرکت مخابرت، شرکت زیر ساخت و شرکتهای pap برای تامین پهنای باند صورت گرفته است اما اینها کافی نبوده است و مردم نیازهای بیشتری دارند چرا که آنها نیاز دارند دایم و سریعا به شبکه های اطلاع رسانی دسترسی داشته باشند و امروزه دیگر این موضوع جا افتاده است که پهنای باند مورد نیاز مردم فقط اینترنت نیست بلکه در حوزه بانکداری، بهداشت و آموزش مردم نیازمند دریافت خدمات الکترونیک هستند و به نظرم سازمانهای دولتی هستند که حالا باید برای ارایه سرویسها بر بستر باند پهن اقدام جدیتری کنند.