همشهری آنلاین: مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری از تدوین اطلس ملی امنیت آبی کشور خبر داد.

به گزارش مهر، سیدعلی چاوشیان اظهار داشت: امروزه تمامی دولت‌ها کوشش می‌کنند در تدارک برنامه‌های توسعه خود، مقوله امنیت ملی را محور قرار داده و به‌ گونه‌ای برنامه‌‌ریزی کنند تا به بهبود و ارتقای امنیت در جامعه نایل آیند و یکی از وجوه این امنیت می‌تواند به‌ عنوان امنیت آبی تعریف شود.

مدیر مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری اظهار داشت: اين مركز در حال تهيه طرح مفهومي اطلس ملي امنيت آبي حوضه‌هاي آبريز شش‌گانه اصلي كشور است که پايه و اساس اين طرح مفهومي بيلان آبي كشور یعنی منابع تامين، منابع مصرف و مخاطره‌های آبي است.

وی با بیان این که برای پي بردن به نقش و تاثیر آب در امنيت کشور به مطالعه و تعریف شاخص‌های کمی و کیفی و شناخت نحوه اثر متقابل آب و امنیت ملی نیاز است ادامه داد: در بسیاری موارد، دسترسی به منابع آب کافی به مثابه یک ابزار قدرت و متقابلا کمبود منابع آب و یا عدم دسترسی به آن يک موضوع جدي تهدیدکننده قدرت و در نتیجه امنیت تلقی شده است.

چاوشیان با تاکید بر نقش آب در پايداري، توسعه و رفاه منطقه‌اي و ملي گفت: ضروري است به آب با نگاهي ويژه و با اين ديدگاه كه در آينده‌اي نزديک، امنيت ملي كشور به امنيت آبي وابسته است به بررسي مفهوم امنيت آبي، ابعاد آن، ‌مولفه‌ها و سرانجام شاخص‌هاي مربوطه در سطح منطقه‌اي و ملي پرداخته شود تا به كمک آن بتوان قضاوت‌هايي صحيح از وضعيت آبي ارایه کرد و در نهايت در برنامه‌‌ريزي‌‌هاي آينده از آن بهره برد.

این مقام مسئول در وزارت نیرو نتيجه اين طرح پژوهشی را مقايسه وضعيت امنيت آبي حوضه‌هاي آبريز اصلي شش‌گانه كشور عنوان و ابراز امیدواری کرد: نتايج حاصل از اين طرح پژوهشی، تحولي را در برنامه‌ريزي‌هاي آينده منابع آب حوضه‌‌هاي آبريز اصلي كشور ايجاد کند.