علی‌اصغر محمدی: درحالی‌که هنوز حدود ۳‌ماه دیگرتا پایان سال تحصیلی و ۴-۵ماهی تا آغاز ثبت‌نام‌ مدارس باقیمانده، تب ثبت‌نام در برخی مدارس بالا گرفته است.

در برخي از مدارس از همين حالا از دانش‌آموز آزمون‌هاي مختلف مي‌گيرند، با پدر و مادر دانش‌آموز مصاحبه مي‌كنند و در نهايت هم به والدين مي‌گويند ظرفيت ما براي ثبت‌نام محدود است و بعد از تعطيلات عيد نتيجه را به شما اعلام مي‌كنيم. اين روش بازار‌گرمــــي مدارس غيردولتـــي اسم و رسم‌دار است تا موضوع اصلي كه شهريه است را به‌نوعي توجيه كنند.

والدين دانش‌آموزان هم در اين مدت تا اعلام نتيجه، معمولا چندبار با مدرسه تماس مي‌گيرند تا زودتر تكليف‌شان مشخص شود و البته در يكي از همين تماس‌ها از آنها خواسته مي‌شود براي شروع پولي را به‌حساب مدرسه بريزند. در مدارس غيردولتي اسم و رسم‌دار معمولا نرخ شهريه مصوب آموزش و پرورش رعايت نمي‌شود و به عناوين مختلف مبالغ بيشتري از خانواده‌ها دريافت مي‌شود و آنها نيز مطمئن هستند هيچ برخوردي با آنها نخواهد شد. خانواده‌ها شكايتي از بالا بودن شهريه ندارند زيرا مي‌دانند شكايت به جايي نمي‌رسد و مؤسسان آنها افراد صاحب نفوذي هستند.

مهم‌تر از همه اينكه كيفيت برخي مدارس غيردولتي به‌مراتب بيش از مدارس دولتي عادي است پس همه اينها موجب مي‌شود تا كفه ترازو به نفع غيردولتي‌هاي خاص سنگيني مي‌كند، كلاس‌هاي فوق‌برنامه، اردو و... همه بهانه‌هايي هستند تا مبلغ بيشتري از والدين دانش‌آموزان بگيرند و به اين ترتيب پول در آموزش حرف اول و آخر را مي‌زند.

  • پيش‌ثبت‌نام رسمي نيست

سال‌هاست كه مسئولان آموزش و پرورش از مدارس غيردولتي به طرق مختلف حمايت مي‌كنند و اين روند اكنون نيز ادامه دارد، پيش‌ثبت‌نام چند‌سالي است كه در مدارس غيردولتي به راهكاري براي دريافت شهريه بيشتر تبديل شده، هر‌چند معاون وزير و رئيس سازمان مدارس غيردولتي پيش‌ثبت‌نام را فرايندي غيررسمي مي‌داند. مرضيه گرد در عين حال تأكيد مي‌كند كه پيش‌ثبت‌نام از ابتداي تاسيس مدارس غيردولتي تاكنون به‌عنوان يك رويه معمول انجام شده ولي نكته مهم اين است كه به‌ازاي پيش‌ثبت‌نام نبايد از اوليا وجهي دريافت كنند. مدارس غيردولتي تا زماني كه رسما از طرف شوراي نظارت ادارات كل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام نشده باشد مجاز به دريافت شهريه نيستند.

وي در جمع خبرنگاران به‌نوعي سعي در توجيه پيش‌ثبت‌نام و به تبع آن دريافت چك و پول از سوي برخي مدارس غيردولتي برآمد و گفت:«برخي از مدارس غيردولتي براي ساماندهي ثبت‌نام سال تحصيلي آينده از هم‌اكنون برنامه‌ريزي خود را شروع و براي پيش‌ثبت‌نام مبلغي نيز از اولياي دانش‌آموزان تقاضا كرده‌اند. البته تعداد مدارسي كه وجه درخواست كرده‌اند محدود است و نبايد به ساير مدارس تسري يابد و هرچه سريع‌تر بايد اصلاح شود در غيراين صورت پرونده در شوراي نظارت قابل طرح است.»

با همه اينها به‌نظر مي‌رسد عزم جدي در آموزش و پرورش براي برخورد با اين موضوع وجود ندارد، مسئولان تنها به تذكر‌هاي ساده اكتفا مي‌كنند و مدارس هم راه خودشان را مي‌روند. مدير يكي از مدارس غيردولتي شمال تهران در اين‌باره به همشهري مي‌گويد:«براساس آيين‌نامه تاسيس مدارس غيردولتي، ما مي‌توانيم از طريق آزمون ورودي و مصاحبه دانش‌آموزان مورد نياز را گزينش كنيم، البته برخي مدارس غيردولتي مشهور كه متقاضيان زيادي دارند براي گزينش دانش‌آموزان مراحل پيچيده‌اي دارند. البته اغلب مدارس غيردولتي تمايل دارند دانش‌آموزان يكدستي داشته باشند براي همين برخي مدارس براي پيش‌ثبت‌نام سايت خود را يك روز و فقط چند ساعت باز مي‌كنند و براي ظرفيت 60نفري بيش از 400دانش‌آموز پيش‌ثبت‌نام مي‌كنند. با اين شرايط براساس ضوابط و استانداردهاي خودشان دانش‌آموزان را انتخاب مي‌كنند.‌» مدير يكي ديگر از مدارس غيردولتي‌ هم با بيان اينكه برگزاري آزمون و مصاحبه نوعي بدعت است، توضيح مي‌دهد: اين آزمون‌ها در بسياري مواقع صوري است و در حقيقت يك جور ‌شأن و كلاس كار براي مدارس محسوب مي‌شود.

  • محروميت، نتيجه پيش‌ثبت‌نام

درحالي‌كه رئيس سازمان مدارس غيردولتي از پيش‌ثبت‌نام غيردولتي‌ها حمايت مي‌كند، سخنگوي اداره‌كل آموزش و پرورش شهر تهران محروميت يكساله از ثبت‌نام جديد الورودها را جريمه اين تخلف اعلام مي‌كند و به همشهري مي‌گويد: اين كار غيرقانوني است و هرگونه عذري مبني بر تكميل ظرفيت از طريق پيش‌ثبت‌نام و خودداري از پذيرش تقاضاي ثبت‌نام، تخلف است و محروميت به‌دنبال دارد. مسعود ثقفي به اولياي دانش‌آموزان توصيه مي‌كند تا پيش از اعلام زمان رسمي آغاز ثبت‌نام از انجام هرگونه پيش‌ثبت‌نام در مدارس غيردولتي و پرداخت شهريه خودداري كنند. معتقديم پيش‌ثبت‌نام زمينه‌ساز دريافت بي‌موقع و مازاد شهريه است و شايد مهم‌ترين انگيزه براي پيش‌ثبت‌نام همين باشد.