با نزدیک شدن به پایان سال جریان بازار‌های سرمایه‌گذاری به شکل آشکاری تغییر کرد. آمار نشان می‌دهد نقدینگی در حال ورود به بورس است اما در مقابل قیمت دلار و سکه در حال کاهش است.

به گزارش همشهري، همزمان با كاهش قيمت دلار تا سطح 3170تومان و كاهش قيمت هر سكه بهار آزادي تا سطح 903هزار تومان سرمايه‌گذاران براي خريد سهام در بورس صف بستند. به اعتقاد كارشناسان بروز سخنان اميد‌بخش و وعده حل پرونده هسته‌اي عامل اصلي اين تغيير واكنش سرمايه‌گذاران است. بازار‌هاي سهام در تمام دنيا بازار‌هايي مبتني بر آينده هستند و تا زماني كه سرمايه‌گذاران چشم‌انداز اميدبخشي را در آينده متصور نباشند اقدام به سرمايه‌گذاري در بورس نمي‌كنند.

در مبادلات روز گذشته سهامداران در يك اقدام بي‌سابقه 388ميليارد تومان سهام خريدند كه اين مقدار در نوع خود در طول ماه‌هاي گذشته بي‌سابقه است. سهامداران همچنين در روز شنبه هم 1428ميليارد تومان سهام خريدند كه از اين مقدار 280ميليارد تومان آن به‌صورت خرد انجام شد. اين مقدار نيز در زمستان امسال بي‌سابقه بود. شاخص بورس هم ديروز به مرز 65هزار واحد رسيد. سهامداران در عين حال براي خريد سهام بانك‌ها و خودروساز‌ها صف بستند.

در چنين شرايطي روند نزولي قيمت انواع ارز‌هاي معتبر و طلا ادامه يافت به‌طوري‌كه صرافان بازار ارز و سكه روز يكشنبه نرخ هر دلار آمريكا را با 115تومان كاهش نسبت به روز شنبه گذشته 3 هزار و 171تومان و هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد را با 21هزار تومان افت 903هزار تومان تعيين كردند. هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد با 21هزار تومان تنزل 903هزار تومان و هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم نيز با 20هزار تومان كاهش 900هزار تومان به خريداران عرضه شد.

  • اثر مذاكرات بر بورس

جواد سنگينيان مدير سرمايه‌گذاري شركت سرمايه‌گذاري توسعه معين ملت رشد قيمت در گروه‌هايي همانند بانك، ليزينگ و خودرو را عامل مثبت شدن بازار سهام در مبادلات ديروز عنوان كرد و گفت: تركيب رشد قيمت‌ها در سهام شركت‌هاي غيركالامحور بازار نشان‌دهنده واكنش مثبت بازار به توافق احتمالي مذاكرات هسته‌اي بود. وي افزود: با توجه به اخبار منتشر‌شده به‌نظر مي‌رسد احتمال به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي نسبت به عدم‌توافق تقويت شده و بازار به اين مسئله واكنش نشان داده است.

سنگينيان درخصوص مزاياي برداشته شدن تحريم‌ها و اثر آن بر بنگاه‌هاي بورسي، گفت: با اين اتفاق، شرايط فروش صادراتي و واردات مواداوليه، قطعات يدكي و ماشين آلات شركت‌ها تسهيل مي‌شود و به‌دليل امكان گشايش LC هزينه مالي شركت‌ها از اين محل كاهش قابل توجهي خواهد داشت. از طرف ديگر طرح‌هاي توسعه در شركت‌ها سريع‌تر و با هزينه به‌مراتب پايين تري به نتيجه مي‌رسد. مهدي طحاني، مديرعامل شركت مشاور سرمايه‌گذاري آواي آگاه درباره افزايش حجم سرمايه‌گذاري در بورس گفت: بازار با هجوم اخبار مثبت روبه‌رو شده است و به‌نظر مي‌رسد جو عمومي كشور در تمام مسائل، رو به بهبود است.

او افزود: در حال حاضر، سيستم بانكداري كشور با چالش‌هاي خاصي مواجه است كه با حصول توافق هسته‌اي، انتظار مي‌رود كه لغو محدوديت‌هاي بانكي به‌عنوان نخستين دستاورد مذاكرات باشد. طحاني افزود:با حصول توافق خوب هسته‌اي و لغو تحريم‌ها، مي‌توانيم آينده‌اي را متصور شويم كه همراه با توسعه، بهينه‌سازي‌، افزايش بهره‌وري و دسترسي به بازارهاي خارجي خواهد بود و مي‌تواند به‌عنوان پيش‌بيني محافظه كارانه شركت‌هاي بورسي تلقي شود. به‌عبارت ساده‌تر پيش‌بيني‌ها با حصول توافق خوب در مسئله هسته‌اي مي‌تواند در جهت مثبت تعديل شود.