تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۵

تقریبا تمام نمایش‌های روی صحنه در سالن‌های مختلف شهر تهران شب گذشته به اجراهای خود پایان دادند و با پشت سر گذاشتن اجرای امروز و فردای «یک صبح ناگهان» حسین پاکدل در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، پرده تئاترهای تهران به‌مدت ۱۰ روز پایین می‌آید.

به گزارش خبرنگار همشهري، نخستين نمايشي كه در سال جديد روي صحنه مي‌رود، «سقراط» حميدرضا نعيمي است كه به تازگي عنوان بهترين نمايش سال92 از نگاه منتقدان را هم از آن خود كرده و براي دومين سال پياپي اجراي نوروزي را تجربه مي‌كند. تالار 720نفري وحدت با اين نمايش تاريخي زنگ آغاز تئاتر سال94را از 7فروردين همزمان با روز جهاني تئاتر به صدا درمي‌آورد و 2روز بعد يك نمايش تازه در تئاتر باران اجرا مي‌شود.

نكته جالب درباره «رابينسون كروزوئه» اين است كه نمايشنامه آن را نعيمي نوشته و قرار است به كارگرداني ميلاد نيك‌آبادي از 9فروردين روي صحنه برود. اين نمايش 60دقيقه‌اي پس از درخشش در سي و يكمين جشنواره تئاتر فجر، تابستان92 در تئاتر شهر اجراي عمومي شد و مورد استقبال قرار گرفت. رابينسون كروزوئه دومين نمايش سال 94 است كه يك‌ماه در تئاتر باران اجرا خواهد داشت.

تماشاخانه سنگلج سال 93را با اجراي «آشپزنامه بيچاره رستم‌آبادي» پشت سر گذاشت و قرار است از 16فروردين ميزبان نمايش «ديدومك» به نويسندگي و كارگرداني ابراهيم گله‌دارزاده باشد كه هر شب ساعت20 اجرا مي‌شود. تماشاخانه ايرانشهر هم از نيمه فروردين ميزبان 2نمايش است؛ كمدي فانتزي «پرواز ايكار» به كارگرداني محمد حاتمي روي صحنه مي‌رود. نمايشنامه را حسين پاكدل نوشته و كورش تهامي، آزاده صمدي، سينا رازاني و... در آن بازي مي‌كنند.

«رام‌كردن زن سركش» به كارگرداني مريم كاظمي ديگر نمايش ايرانشهر در سال94 است كه در تالار استاد ناظرزاده كرماني اجرا مي‌شود. متن مشهور ويليام شكسپير با ترجمه كورش اسداللهي نخستين بار در سي و يكمين جشنواره تئاتر فجر اجرا شد و 3بازيگر اصلي آن نامزد دريافت جايزه بازيگري شدند. حسين محب اهري، كاظم هژيرآزاد، سيدجواد زيتوني، جواد اعرابي و... بازيگران اين كمدي موزيكال هستند كه از ۱۵ فروردين روي صحنه مي‌رود.

تماشاخانه سه‌نقطه پس از تعطيلات نوروز از 20فروردين با اجراي نمايش «كلاه گلف» فعاليت خود را از سر مي‌گيرد. اين نمايش كمدي 60دقيقه‌اي را محمدرضا مختاري آزاد كارگرداني مي‌كند و تا پايان ارديبهشت در تالار ركن‌الدين خسروي اجرا مي‌شود. سالن گوشه فرهنگسراي نياوران هم از 20فروردين ميزبان نمايش «شب به خير مادر» به كارگرداني سعيد زكي‌زاده خواهد بود. اين نمايش 65دقيقه‌اي تا 7ارديبهشت هر روز ساعت 19روي صحنه مي‌رود.

  • بازگشت نمايش جنجالي

نمايش «پاييز» نادر برهاني مرند كه در هفته آخر اجرا در ايرانشهر گرفتار حاشيه شد و از ادامه كار بازماند، قرار است از 16فروردين در تالار شمس اجراهاي خود را از سر بگيرد. در گروه بازيگران اين نمايش 80دقيقه‌اي يك تغيير اساسي رخ داده و آن جايگزيني شيدا خليق و سيدعلي صالحي با ستاره پسياني و بهرام افشاري است. پاييز يك‌ماه در تالار شمس اجرا خواهد داشت و زمان اجراي آن 19:30است. امير جعفري، ناهيد مسلمي و احمد كاوري ديگر بازيگران آن هستند.