همشهری آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران، از تبدیل هزار هکتار از منطقه شرق تهران به فضای سبز خبر داد.

به گزارش مهر، مهدی چمران در جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری، اظهارداشت: شورای اسلامی شهر تهران در بودجه سال ۹۴ شهرداری با تبدیل پهنه باغات مناطق شرق و غرب تهران به پهنه G (پهنه حفاظت سبز و باز) موافقت کرده است به طوری که اجازه ساخت و ساز در این اراضی داده نشود اما اعتبار آن نیز باید تعیین می شد.

وی افزود: در صحن شورای شهر پیشنهاد ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تملیک و تهاتر برای تبدیل این پهنه ها پذیرفته شد.

چمران ادامه داد: بعد از اینکه مشاهده کردیم پهنه باغات در حال کسر شدن است؛ این موضوع در شورای شهر و شورایعالی شهرسازی مطرح شد تا این باغات تبدیل به پهنه های حفاظت شده(پهنهG) شود و دیگر قابل ساخت و ساز نباشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از مسائلی که طرح شد این است که باغات بزرگ را خریداری می‌کنیم؛ در منطقه شمیران در سال گذشته حداقل ۷ باغ بزرگ مانند باغ خسرو شاهی خریداری و به فضای سبز عمومی و پارک تبدیل شد اما امکان خرید خانه باغ ها با قیمت های متری ۲۵ میلیون تومان وجود ندارد، در این خانه‌باغ‌ها باید ضابطه ۳۰ درصد ساخت و ساز و ۷۰ درصد باغ و فضای سبز رعایت شود. بر اساس آنچه که دو ماه پیش در شورای شهر تصویب شد باید حتما در زمان دریافت پایان کار خانه باغ ها ۷۰ درصد باغ و فضای سبز باشد حتی حوض، استخر و آلاچیق هم جزو فضای سبز محسوب نمی شود و حتما باید باغ باشد؛ در این صورت پایان کار ارائه می شود.

وی درباره حفظ و نگهداری فضای سبز شرق شهر تهران نیز گفت: بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، پیرو جلساتی که شهردار تهران داشت زمین های پادگان شهید شهرام فر ارتش تملک و چند روز بعد درختکاری همان منطقه آغاز شد. ضمن اینکه فضای سبزی که در آن منطقه در اختیار یکی از وزارتخانه‌ها بود تملک و در حال تبدیل شدن به فضای سبز است. امیدوارم تا ۱۳ فروردین برای عموم قابل استفاده باشد که حدود هزار هکتار است.