گروه ادب و هنر: 27 شهرداری در 27 استان کشور، دست به دست هم می‌دهند تا ششمین جشنواره سراسری تئاتر کانون‌های نمایش سراسر کشور برگزار شود.

البته این تنها بخشی از مشارکت شهرداری ها برای برگزاری مفصل جشنواره ششم است، چرا که ششمین جشنواره تئاتر کانون‌های نمایش از همه شهرداری‌های استان‌های کشور دعوت کرده است و بر این اساس کلیه گروه‌های نمایشی سراسر کشور می‌توانند با حمایت شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی شهر یا شوراهای اسلامی محله در ششمین جشنواره سراسری تئاتر کانون‌های نمایش شرکت کنند.

آن طور که ستاد خبری جشنواره امسال اعلام کرده است، از 115 انجمن نمایش کشور نیز دعوت شده تا با همیاری شهرداری‌های مناطق محل سکونت خود در این رویداد فرهنگی شرکت کنند. تاکنون انجمن نمایش شهرهای سبزوار، دهلران، بناب، رودهن، کرج و ... برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند.

اما در تهران

همزمان در تهران نیز تیم بازسازی تئاتر نصر تلاش دارد این سالن متروک را طوری بازسازی کند که به مراسم افتتاحیه بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برسد.

مدیر اجرایی این بازسازی که حکم خود را پس از بازدید مدیر کل هنرهای نمایشی از تئاتر نصر دریافت کرد، در این باره می گوید: فعلا در حال بررسی میزان آسیب‌دیدگی سالن و کارشناسی برای طراحی و فازبندی طرح بازسازی هستیم. تا به حال با چند مهندس و طراح بر سر بحث مقاوم‌سازی، شکل و مدل و مراحل بازسازی زیر نظر شورای بازسازی تئاتر نصر مذاکره کرده‌ایم.

کیومرث مرادی ادامه می دهد: در حال حاضر نمی توان زمان دقیق اعلام کرد. ولی سعی بر این است که برای افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر آماده شود. البته افتتاحیه جشنواره تئاتر آئینی سنتی نیز می‌تواند یک آغاز نمادین برای این امر باشد که حرکت زیبایی است. ولی ساختمان به لحاظ فضا و مکان شلوغ است که باید شکل آن تغییر یابد.

همان طور که مرادی می گوید، این دومین جشنواره ای است که قصد دارد افتتاحیه خود را در تالار نصر برگزار کند. قبل مرادی، ناصربخت، دبیر جشنواره آئینی سنتی هم اعلام کرده بود که افتتاحیه این جشنواره را در نصر برگزار می کند.

 با این وصف به نظر می رسد که همه دست‌اندرکاران جشنواره های تئاتری همه تالارهای متروک و نیمه متروک (از جمله تئاتر پارس در یک قدمی نصر) را رها کرده و دلشان برای نصر سوخته است. شاید بیش از هر چیز به این علت که این تالار حالا به شدت مورد توجه رسانه هاست.

مرادی اوضاع کنونی نصر را این طور توصیف می کند: صندلی های سالن کثیف هستند که باید برای مراسم تمیز شوند. ولی در بازسازی این صندلی‌های قدیمی که فقط نیاز به روکش و مرمت دارند تعویض نخواهند شد. قصد ما در بازسازی این است که معماری و فضای تئاتر نصر حفظ شود.

اجرای 6 نمایش جدید  

در کنار این ها، اجراهای تئاتر شهر این روزها با حضور کارگردانان صاحب نامی چون محمد رحمانیان، هادی مرزبان و کیومرث مرادی (که یک پایش در تالار نصر و پای دیگرش در تئاتر شهر است) با استقبال خوب تماشاگران همراه است.

ضمن این که با تمرین 6 نمایش جدید که در روزهای آینده به این مجموعه می آیند، روزهای گرم تئاتر ظاهرا تا پایان فصل گرما ادامه خواهد داشت. «سه‌گانه میتراس» به کارگردانی امیر دژاکام، «سمفونی ناکوک» به کارگردانی آتیلا پسیانی و «پرده‌ها می‌رسد» به کارگردانی هوشمند هنرکار از جمله این نمایش‌ها هستند.

همچنین هدایت هاشمی نیز با گروهش نمایش «آخ اگه بارون بزنه» را تمرین می‌کند و شهین علیزاده هم نمایش «چه کسی از ویرجینیاولف می‌ترسد» را برای اجرا آماده می‌کند. در تالار اصلی نیز گروه نمایش «اتاق شماره 6» به کارگردانی ناصر حسینی مشغول تمرین هستند.