گروه سیاسی: دوازده عضو هیأت دولت، این هفته در مجلس شورای اسلامی حاضر خواهند شد.

 به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری وزرای آموزش و پرورش، اطلاعات، خارجه، کشور، نیرو، مسکن و شهرسازی، ارتباطات و فناوری، کار و امور اجتماعی، صنایع و معادن، راه و ترابری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد کشاورزی ازجمله اعضای هیات دولت هستند که در هفته دولت در مجلس حاضر خواهند شد.

متکی در کمیسیون امنیت ملی منوچهر متکی این هفته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حاضر می‌شود تا به سئوال نماینده سنندج درخصوص علت برخورد ضعیف سفارتخانه‌ها با اهانت به شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور توضیح دهد.

 این نماینده همچنین علت عدم استفاده از همه ظرفیت‌های داخلی به‌ویژه اهل سنت در دستگاه دیپلماسی را از وزیر خارجه جویا شده است.

 سئوال نماینده خرمشهر درخصوص عدم استقرار مجدد کنسولگری عراق در این شهر و همچنین سئوال میرتاج‌الدینی نماینده تبریز درخصوص عدم واکنش مناسب به اقدامات تجزیه‌طلبانه هدایت شده در جمهوری آذربایجان و پناه‌دادن به عناصر تجزیه‌طلب در این کشور، از دیگر مسایلی است که متکی باید به آن پاسخ گوید.

سئوال مشترک 5 نماینده وزیر اطلاعات نیز سه‌شنبه این هفته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می رود تا به سئوال مشترک 5 نماینده درخصوص مبنای نقض و عدم رعایت قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی در مواجهه با برخی زندانیان توضیح دهد.

این 5 نماینده مجلس همچنین از محسنی اژه ای سئوال کرده‌اند که علت مخالفت با بازدید جمعی از نمایندگان ملت از بند 209 زندان اوین و مرگ یکی از زندانیان این بند چه بوده است؟

اکبر اعلمی نماینده تبریز همراه با اسماعیل گرامی مقدم نماینده بجنورد، محمد رضا تابش نماینده اردکان، ولی الله شجاع پوریان نماینده بهبهان و رضا نوروززاده نماینده اسفراین اعضای فراکسیون اقلیت مجلس هفتم در سئوال مشترک خود از وزیر اطلاعات اعلام کرده‌اند: در طول بازدید از زندان اوین و دیدار با برخی زندانیان، قرائن و شواهد حاکی است در بند 209 این زندان، برخی بندهای ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی توسط بعضی از ماموران اطلاعات نقض می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی نیز درخصوص عملکرد ناجا در سال گذشته به‌ویژه در زمینه امنیت اجتماعی و همچنین درخصوص عملکرد قرارگاه نبی اکرم (ص) شرق کشور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس پاسخگو خواهد بود.

دستور جلسه صحن علنی لایحه جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، طرح اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب 31/3/1374، انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون اصل نودم (90) قانون اساسی برای عضویت در هیات مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی‌کشور به جای عضو مستعفی محسن کوهکن، انتخاب و معرفی دو نفر به نمایندگی از طرف قوه مقننه برای عضویت در شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی‌ایران، انتخاب یک نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌برای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات نیز از اولویت‌های کاری این هفته مجلس است.