براساس قانون، دولت بايد براي كمك به توسعه و نوسازي ناوگان حملونقل عمومي نسبت به پرداخت 82.5درصد از هزينه خريد اتوبوسهاي شهري اقدام كند.اتوبوسراني تهران در 4سال گذشته هيچ اتوبوسي از دولت دريافت نكرده و مديريت شهري در اين راه تنهاست. در سالجاري شهرداري تهران با 200دستگاه اتوبوس دوكابين تندرو و 64دستگاه اتوبوس دوكابين برقي براي تقويت اين وسيله حمل ونقل عمومي ميكوشد گامهاي مهمي بردارد.
بهگفته مسعود رنجبريان، مديركل برنامهريزي و توسعه شهري معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران، علاوه بر 264 اتوبوس جديد، 18ميليارد تومان اعتبار نيز بهمنظور بازسازي كامل اتوبوسهاي فرسوده شركت واحد اتوبوسراني درنظر گرفته است. توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني در قالب خريد اتوبوسهاي جديد، بازسازي اتوبوسهاي فرسوده و نوسازي مينيبوسهاي فرسوده براي سال جديد، در دستور كار اين معاونت قرار دارد.
وي با اشاره به كاهش سن فرسودگي اتوبوسها از 10سال به 8سال براساس مصوبه هيأت وزيران در سال90، اظهار كرد: بر اين اساس، بيش از 2هزار دستگاه اتوبوس فرسوده ناوگان اتوبوسراني پايتخت بايد از رده خارج شوند كه درصورت اختصاص اتوبوس از سوي دولت به شهرداري تهران كه از سال90 تاكنون متوقف شده، ميتوان به خروج بخشي از اتوبوسهاي فرسوده از چرخه خدماترساني اميدوار بود.
همزمان با فعاليت در بخش اتوبوسراني، خروج مينيبوسهاي فرسوده از چرخه حملونقل عمومي نيز يكي از دغدغهها در سالجاري است. 1200دستگاه مينيبوس موجود در تهران آلايندگي بسيار بالايي توليد ميكنند و عمر تمامي آنها بين 20تا 25سال است.
رنجبريان با بيان اينكه از سوي شوراي اسلامي شهر تهران در سالجاري، 450ميليارد تومان اعتبار براي شركت واحد اتوبوسراني درنظر گرفته شده، تصريح كرد: اين در حالي است كه از سوي مجلس، تنها 170ميليارد تومان بابت پرداخت يارانه بليت اتوبوس براي شهرهاي كل كشور تصويب شده كه اگر 30درصد آن يعني 51ميليارد تومان نيز به شهرداري تهران اختصاص پيدا كند، اعتباري كه مديريت شهري براي ناوگان اتوبوسراني پايتخت درنظر گرفته، به 9برابر اعتبار دولت ميرسد.
مديركل برنامهريزي معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران در پايان با تأكيد بر اينكه براساس مصوبه شوراي اقتصاد، مقرر است طي 5سال، تعداد 17هزار دستگاه اتوبوس به شهرداريهاي كل كشور تحويل داده شود، خاطرنشان كرد: درصورتي كه 30درصد اين تعداد نيز به شهر تهران اختصاص پيدا كند، ميتوانيم اميدوار باشيم ظرف مدت 5سال، 5100دستگاه اتوبوس يعني هر سال بيش از يكهزار دستگاه اتوبوس به تهران تحويل داده شود.