مهدیه تقوی‌راد: ساماندهی تعطیلات با هدف نظم‌بخشی به تعطیلات کشور چند سال است که مطرح شده اما هر بار بنا به دلایلی مسکوت می‌ماند.

موضوع تعطيلي پنجشنبه‌ها در كلانشهرها و روزهاي بين‌تعطيلي، 15روز تعطيلات نوروزي و... از مواردي است كه بارها و بارها توسط نمايندگان مردم در خانه ملت و مسئولان دولتي اعم از آموزشي و اقتصادي درباره آن بحث شده و البته هرگز هم منجر به تغيير در روند فعلي نشده است. اين موضوع در حالي مسكوت گذاشته شده كه مقام معظم رهبري از حجم تعطيلات رسمي كشور انتقاد كرده‌اند.

پيش از اين، براساس طرح ساماندهي تعطيلات رسمي كشور كه به امضاي 16نماينده مجلس رسيده بود، قرار بود 7روز از تعطيلات رسمي كشور، شامل روزهاي 29 اسفند، يك روز از 4روز تعطيلي عيد نوروز، 15خرداد و 12فروردين حذف شود و همچنين شهادت امام رضا(ع) فقط در مشهد و شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت امام صادق(ع) نيز فقط در قم تعطيل باشد.البته پس از انتقاداتي كه به طرح ساماندهي تعطيلات رسمي كشور وارد شد، نمايندگان مجلس تصميم به اصلاح اين طرح گرفتند كه ظاهرا بنا نيست به اين زودي‌ها تصميمي درباره آن گرفته شود.

دكتر محمداسماعيل سعيدي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس درباره سرانجام طرح ساماندهي تعطيلات به همشهري مي‌گويد: «با توجه به مخالفت‌هايي كه با اين طرح شد اين طرح در نوبت رسيدگي دوباره در كميسيون اجتماعي است و هنوز مشخص نيست چه زماني دوباره در دستور كار رسيدگي قرار بگيرد.»

وي با اشاره به اين نكته كه مردم بايد درخصوص تعطيلات حق انتخاب داشته باشند، مي‌گويد: «آنچه مسلم است اينكه همه نمي‌خواهند 15روز پشت سر هم تعطيل باشند و بايد در ساماندهي تعطيلات به اين نكته دقت داشته باشيم كه تعطيلات در طول سال تقسيم شوند تا افراد بتوانند براي ايام تعطيل خود برنامه‌ريزي داشته باشند.» به گفته وي در طرحي كه مجلس به آن رسيد با طرح مباحثي مانند اينكه نمايندگان مي‌خواهند برخي ايام شهادت‌ها و... را از تقويم حذف كنند، فضاي نامناسبي در جامعه ايجاد شد درحالي‌كه هدف نمايندگان بررسي امكان و شرايطي بود كه همه بتوانند از تعطيلات به نحو مطلوب استفاده كنند. به همين دليل موضوع فعلا مسكوت گذاشته شد تا در فرصت مناسب دوباره درباره آن تصميم‌گيري شود.

  • توزيع مناسب به جاي كم كردن

ابوالفضل ابوترابي، عضو كميسيون قضايي مجلس نيز به همشهري مي‌گويد: ‌به‌منظور ساماندهي تعطيلات و براساس منويات مقام معظم رهبري كه بارها بر ساماندهي تعطيلات تأكيد داشتند، در سال 91طرحي تهيه و به كميسيون اجتماعي مجلس ارجاع داده شد كه باعث عكس‌العمل برخي گروه‌هاي اجتماعي و برخي از علما شد. وي با تأكيد بر اينكه ساماندهي تعطيلات نه به‌معناي كم كردن آن بلكه به‌معناي توزيع مناسب روزهاي تعطيل در ايام سال است، توضيح مي‌دهد:البته در كشورمان با مسئله ديگري نيز روبه‌رو هستيم و آن هم داشتن 2تقويم شمسي و قمري است كه با چرخش ماه‌هاي قمري بين‌التعطيلين‌هايي به‌وجود مي‌آيد كه براي اقتصاد و آموزش كشورمان مضر است. به همين دليل بايد در طرح آينده طوري برنامه‌ريزي داشته باشيم كه هم مردم براي تعطيلات خود حق انتخاب داشته باشند و هم بتوانند از ايام تعطيل بهترين استفاده را ببرند.»

به گفته وي ما جزو معدود كشورهايي هستيم كه روزهاي پنجشنبه و جمعه تعطيليم درحالي‌كه بايد جمعه و شنبه تعطيل باشيم تا تعطيلات‌مان مطابق با تعطيلات ديگر كشورهاي دنيا شود. با اين حال طرحي كه توسط نمايندگان امضا شد به‌دليل نظر مراجع، اعتراضات و به‌دنبال آن با ورود علي لاريجاني، رئيس مجلس به موضوع قرار شد فعلا طرح مسكوت گذاشته شود تا بعدا و در فرصتي مقتضي درباره آن تصميم‌گيري شود.

وي در عين حال تأكيد مي‌كند:‌ در برخي مواقع ممكن است نمايندگان نظر مثبتي نسبت به طرحي داشته باشند اما آن طرح با قانون اساسي يا نظام اسلامي همخواني نداشته باشد. بدون‌شك در طرح ساماندهي تعطيلات رسمي كشور نظر مراجع و علما درنظر گرفته مي‌شود.

  • تعطيلي‌هاي آموزش و پرورش

عليرضا محجوب، عضو كميسيون اجتماعي نيز مي‌گويد:‌ اعلام كردن يك روز تعطيلي در كشور بسيار آسان‌تر از كنترل، لغو و يا محدود كردن تعطيلات است چرا كه اين كار با مخالفت‌هاي زيادي مواجه مي‌شود. با اين حال مجلس در طرح ساماندهي تعطيلات نتوانست نظر همه را بدون مخالفت جدي جلب كند. وي با اشاره به اينكه تعطيلات رسمي نوروز 4روز است بقيه را به‌صورت مرخصي افراد استفاده مي‌كنند مي‌گويد:اصل تعطيلي مربوط به آموزش و پرورش است و به اين ترتيب شاهد توقف فعاليت‌ها در حوزه‌هاي مختلف هستيم كه در بلندمدت مشكلاتي را به همراه خواهد داشت. به گفته محجوب با توجه به انتقاداتي كه از بحث ساماندهي تعطيلات به‌وجود آمده بايد اين موضوع از ابتدا بررسي و حل و فصل شود. در بررسي موضوع تعطيلات كشور با اينكه روي آن بسيار بحث شده است بايد اين مباحث تخصصي را درنظر گرفت و علمي به اين موضوع نگاه كرد. بايد ديد كشورهاي مختلف چند روز در هفته تعطيلي دارند و بعد با توجه به شرايط كشور خودمان و با بومي‌سازي‌ اين مسئله در اين مورد تصميم‌گيري شود. وي درخصوص تعطيلي بلندمدت مراكز آموزشي در نوروز مي‌گويد: مراكز آموزشي از بدو تاسيس از حدود يك سده گذشته به همين منوال تعطيل بوده‌اند و چون مركز توليد و خدمت‌رساني نيستند برنامه‌هاي آنها هم براساس همين تعطيلات برنامه‌ريزي شده؛ ضمن اينكه اكنون موضوع بحث مجلس درمورد تعطيلات مراكز خدماتي و توليدي است كه هنوز درباره آنها به جمع‌بندي نهايي نرسيده است و بعد از تعيين تكليف اين موضوع مي‌توان به خدمات آموزشي نيز پرداخت.

  • خواسته 13ساله رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نمازجمعه 17فروردين81، تعطيلات نوروزي را طولاني، بي‌دليل و بي‌هيچ منطق عقلايي توصيف كردند و فرمودند:«وضع خوبي نيست كه اوّلِ سال، روزهاي متوالي - گاهي 2هفته و گاهي بيشتر - همه چرخ‌هاي فعاليت در كشور از حركت بيفتد.» ايشان اين تعطيلي را خلاف مقررات توصيف كردند و ادامه دادند: «ما در ايام سال، تعطيلي زياد داريم كه اين به زيان كشور است. در بعضي از كشورهاي دنيا، طبق فهرستي كه مشاهده مي‌كردم، همه تعطيلات رسمي در طول سال از 6-5 روز تجاوز نمي‌كند؛ لكن ما تعطيلي‌هايمان بسيار زياد است. علاوه بر آن هم عده‌اي با بي‌توجهي و بي‌اعتنايي خود به كار، علم، تحصيل و اشتغالات روزمره زندگي و كارهاي اداري و سازندگي، بر اين تعطيلات اضافه هم مي‌كنند آن هم در آغاز سال. بالاخره در اول سال، اول يك دوره جديد مالي و كاري است.» ايشان بعد هم مسئولان و مردم را توصيه كردند به اينكه تصميم به كاهش اين تعطيلات بگيرند.. حالا بايد منتظر ماند و ديد آيا نمايندگان مجلس به‌عنوان خط مقدم تصميم‌گيري در اين حوزه آيا پيشقدم مي‌شوند و اين طرح مهم را از بايگاني مجلس خارج مي‌كنند يا خواسته رهبر معظم انقلاب پس از 13سال همچنان بر زمين مي‌ماند.