علی اصغر محمدی: آیین‌نامه اجرایی مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده پس از تصویب در شورای عالی انجمن اولیا و مربیان برای اجرا به سازمان‌های آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شد.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان با اعلام این مطلب به همشهری گفت: با اجرای این آیین‌نامه و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و متعهد مشاوره و روانشناسی شاغل در آموزش و پرورش و با توسعه زمینه همکاری استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، سطح کیفی خدمات ارائه شده توسط این مراکز ارتقا می‌یابد.

فریبرز حمیدی افزود: مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده، از سال 71 برای رفع مشکلات خانوادگی، تحصیلی و تربیتی دانش آموزان و ارتقای سطح سلامت روحی- روانی خانواده‌ها، به طور رسمی فعالیت خود را در سطح کشور آغاز کردند.

وی با اشاره به این که هدف مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده کمک به تعادل و استحکام کانون خانواده به منظور مشارکت بهینه در امر تعلیم و تربیت فرزندان است اظهار کرد: در این مراکز مشاوره فردی، گروهی، خانوادگی، مذهبی، روان درمانی و روان سنجی ارائه می‌شود.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان در ادامه گفت: آیین‌نامه اجرایی مراکز راهنمایی و مشاوره با تبیین ساختار و تشکیلات مرکز، اهداف، وظایف و عوامل اجرایی، شیوه انتخاب مدیر، مشاوران مرکز مشخص شده است.

حمیدی با بیان این که در این آیین‌نامه شرایط اختصاصی انتخاب مشاور، روانشناس، روان‌سنج و مددکار نیز به صراحت آمده است افزود: همچنین تسهیلاتی نیز برای بهبود کیفیت اداره امور این مراکز در نظر گرفته شده است.

وی تشکیل کمیته مشاوره خانواده در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان را از دیگر مفاد این آیین‌نامه برشمرد و اظهار داشت: مسئولیت سیاستگذاری‌ و پشتیبانی محلی فعالیت‌های مراکز راهنمایی و مشاوره به این کمیته واگذار شده است.

معاون سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش افزود: براساس این آیین‌نامه، سازمان‌های آموزش و پرورش استانها می‌توانند از بین نیروهای خود حداقل 3 نفر شامل یک مدیر، یک مشاور زن و یک مشاور مرد که مجوز فعالیت در این زمینه دارند را برای هر مرکز اختصاص دهند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین فضای اداری مورد نیاز مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده جزو فضاهای آموزشی محسوب می‌شود و سازمان‌های آموزش و پرورش استان‌ها می‌توانند متناسب با نیازهای توسعه کمی این مراکز، نسبت به پیش‌بینی و تأمین فضای اداری و تجهیز آن اقدام کنند.

به گفته حمیدی در حال حاضر 137 مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده در سطح کشور فعالند که از این تعداد 26 مرکز در استان تهران قرار دارند.

براساس این گزارش، تحکیم و تقویت روابط میان اولیا و مربیان، آگاه کردن اولیا و مربیان نسبت به معارف اسلامی، مسائل تربیتی، نیازهای عاطفی و روانی- اجتماعی و بهداشتی دانش‌آموزان، جذب نیرو و امکانات مردمی برای مشارکت همه جانبه در پیشبرد اهداف آموزشی و مطالعه و بررسی موانع رشد اجتماعی و فرهنگی کودکان و نوجوانان از اهداف اصلی انجمن اولیا و مربیان است.