رئیس‌جمهور که به استان گیلان سفر کرده بود حین بازدید از این استان جنگلی، محیط‌زیست را یکی از مسائل مهم کشور و استان گیلان دانست و گفت: در راستای حراست از جنگل‌ها، ما مصمم هستیم که برای مدتی بهره‌برداری از جنگل‌ها کاملا متوقف و احیای آنها به بخش خصوصی واگذار شود.

روحاني با اعلام اينكه بايد دوره تنفس جنگل‌ها اعلام شود خاطرنشان كرد: كاغذسازي با چوب وارداتي در گيلان توسعه مي‌يابد.

رئيس‌جمهور در حالي خواستار متوقف شدن بهره‌برداري از جنگل‌ها مي‌شود كه طي يك دهه گذشته كارشناسان و صاحب‌نظران، با هشدار نسبت به بهره‌برداري بي‌رويه از جنگل‌هاي هيركاني، كاهش بهره‌برداري از اين جنگل‌ها را به‌عنوان راهكاري براي نجات اين رويشگاه‌ها عنوان كرده و براجرايي كردن آن تأكيد كرده‌اند. با وجود اين، برخي با دنبال كردن منافع شخصي و گروهي مانع از اجراي اين راهكار شده‌اند.

به‌گزارش پايگاه اطلاع‌رساني محيط‌زيست، حسن روحاني پنجشنبه گذشته در حاشيه بازديد از منطقه آزاد تجاري و صنعتي انزلي و مجتمع بندري كاسپين با اشاره به گزارشي كه توسط رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور ارائه شد، گفت: اگر مسئله محيط‌زيست مورد توجه قرار نگيرد، حيات و سلامت و زندگي همه ما در معرض خطر خواهد بود.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش به موضوع تالاب انزلي به‌عنوان يك ميراث ارزشمند براي كشور اشاره كرد و اظهارداشت: حفظ محيط‌زيست اين تالاب از ضروريات است و بايد تمام تلاش‌ها در راستاي توجه به اين مهم متمركز شود.

وي از استاندار گيلان و ساير مسئولان خواست دست‌به‌دست هم دهند و براي آلودگي‌هاي تالاب انزلي چاره‌اي بينديشند تا اين تالاب به روزهاي اوليه خود برگردد.

روحاني در نشست خبري با اصحاب رسانه به استفاده بهينه از آب براي مصارف كشاورزي و عمومي اشاره كرد و گفت: آب‌بندها، سدها و سدهاي لاستيكي مختلف بايد ايجاد شود تا در زمينه استفاده از آب به وضعيت مطلوب‌تري در استان برسيم.

رئيس‌جمهور مسئله محيط‌زيست را يكي از مسائل مهم گيلان برشمرد و ادامه داد: حراست از جنگل‌ها و تالاب‌ها به‌ويژه تالاب انزلي، همچنين بهبود وضعيت فاضلاب‌ها و زباله در استان گيلان كمك شاياني به مسئله محيط‌زيست در اين استان مي‌كند.

وي با اشاره به استفاده از ظرفيت سازمان‌هاي مردم‌نهاد در حفظ و حراست از محيط‌زيست اعلام كرد: اين سازمان‌ها مي‌توانند با خدماتي كه ارائه مي‌دهند در كنار فعاليت‌هاي دولت به حفظ محيط‌زيست در استان گيلان كمك كنند. روحاني افزود: بايد از سمن‌ها براي حفاظت محيط‌زيست كمك بگيريم. قطعاً با چند محيط‌بان نمي‌توان مشكلات عظيم محيط‌زيست كشور را حل كرد.