خودروهای پیوندی تعویض پلاک نمی‌شوند.

اين خبر را رئيس مركز شماره‌گذاري پليس راهور اعلام و ضمن هشدار نسبت به خريد و فروش خودروهاي دونيمه از صادر نشدن مجوز شماره‌گذاري و تعويض پلاك اينگونه خودروها به هنگام نقل و انتقال خبر داد. رونق گرفتن كسب و كار خريد خودروهاي تصادفي(دو نيمه، پيوندي) با تعمير سطحي و غيراصولي و در نهايت فروش اين خودروها به‌عنوان خودروي بدون تصادف و رنگ علاوه بر فراهم كردن زمينه سودجويي چندميليوني دلال‌ها موجب به خطر افتادن ايمني و زيان هنگفت مالي خريداران خودروهاي دست دوم شده است.

پليس راهنمايي و رانندگي با هشدار به خريداران خودروهاي پيوندي و ضرورت تعويض كامل اتاق خودروهايي كه به‌دليل تصادف بخشي از آن از بين رفته، خواستار اطمينان خريداران خودرو پيش از پرداخت كامل وجه از طريق مراجعه به مراكز تعويض پلاك براي احراز اصالت خودرو و دوتكه نبودن آن شده و اعلام كرده است، در صورتي كه اتاق اينگونه خودروها به‌طور كامل تعويض نشده و مالك خودرو تنها براي تعويض بخش صدمه ديده اقدام كند، پليس در زمان تعويض پلاك مجوزي براي نقل و انتقال اين خودروها صادر نمي‌كند.

همچنين در پي تأكيد كارشناسان بر ضرورت جلوگيري از فعاليت دلالان خودروهاي تصادفي، رئيس مركز شماره‌گذاري پليس راهور نيز خواستار هوشياري مردم به هنگام خريد خودروهاي دست دوم و مطمئن‌شدن آنها از اصالت خودرو و دوتكه‌نبودن بدنه آن شده و اعلام كرد، خودروهاي تصادفي نيازمند تعويض نيمه اتاق از چرخ‌هاي عقب به جلو و يا برعكس بايد حتما براي رعايت استانداردها اتاق را به‌صورت كامل تعويض و مجوزهاي لازم را از پليس راهور ناجا دريافت كنند.

سرهنگ سعيد روحي از سوءاستفاده سودجويان و كلاهبرداران در بازسازي خودروهاي واژگون شده و تصادفي و فروش آن به‌جاي خودروهاي بدون تصادف خبر داده و تأكيد كرد، متأسفانه تعداد زيادي از خريداران و متقاضيان شماره‌گذاري خودرو حين تعويض پلاك متوجه سوءاستفاده فروشندگان خودرو شده‌اند. اين افراد عمدتا خودروهايي را خريداري كرده‌اند كه مدل بالا محسوب شده و از لحاظ ظاهري تمامي مشخصات خودروهاي صفر يا در حد صفر را دارا هستند و فروشندگان اينگونه خودروها صرفا به‌خاطر ظاهر بي‌عيب و نقص آن خريدار را متقاعد مي‌كنند كه به‌دليل از دست ندادن خودرويي بي‌عيب و نقص از نشان دادن خودرو به كارشناس خودداري كند.

  • اتخاذ سازوكارهاي اجرايي

رئيس انجمن ملي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان ورود پليس به اين موضوع را قدم مثبتي دانسته و به ايسنا گفت: با اين حال تنها هشدار كافي نبوده و بايد سازوكارهاي لازم انديشيده شود تا بساط دلالان خودروهاي تصادفي به‌صورت ريشه‌اي جمع شود.
محمد جعفري با بيان اينكه پليس مي‌تواند به‌راحتي با راه‌اندازي سامانه ثبت اطلاعات خودروهاي تصادفي، از ورود آنها به چرخه خريد و فروش سياه جلوگيري كند، افزود: با راه‌اندازي اين سامانه، مالكان خودروهاي تصادفي بايد براي هرگونه تعمير خودرو نظر كارشناسان پليس را جويا شوند. در آن صورت ديگر نمي‌توان خودروهاي چپي را به‌صورت سطحي و غيراصولي تعمير كرده و به‌عنوان خودروي بي‌رنگ، به مصرف‌كنندگان فروخت.

به گزارش همشهري، سوءاستفاده برخي افراد با خريد خودروهاي تصادفي موضوعي است كه در سال‌هاي اخير به‌دليل افزايش بي‌رويه قيمت خودرو و ضعف نظارت بر خريد و فروش، بازار خودروهاي دست دوم رواج يافته و برخي دلال‌ها خودروهاي چپي كه بايد تعمير اساسي و تعويض اتاق شوند راخريداري و به وسيله صافكاران ماهر، به‌صورت سطحي سرهم‌بندي مي‌كنند. درصورتي كه صافكاران نيز قادر به تعمير اتاق از بين رفته نباشند به ناچار بخش‌هايي از اتاق خودرو را برش داده و بخش جديدي را به آن جوش داده و با به‌خطر انداختن ايمني مردم اين خودروها را به جاي خودروي بدون رنگ و تصادف و با قيمت‌هاي بالاتر به خريداران عرضه مي‌كنند.