همشهری آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی، کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی را از اولویت‌های در دست بررسی دولت و شورای پول و اعتبار اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی طیب نیا درباره حذف یارانه برخی از دهکهای جامعه هم گفت : مسائل مربوط به یارانه به حوزه وزارت کار ، رفاه و تامین اجتماعی و آقای دکتر ربیعی ارتباط دارد اما در کل قرار است،حساب شده و منطقی و براساس اطلاعات واقعی و به دور از خطا و اشتباه در این خصوص عمل بشود.

طیب نیا در پاسخ به سوالی درباره کاهش نرخ سود بانکی و سود سپرده ها هم گفت: تلاش برای کاهش نرخ سود سپرده های بانکی ،نیازمند فعالیتهای واحدهای اقتصادی و تولیدی که قادر نیستند با بازدهی بخش واقعی ، این سود بالا را پرداخت کنند و همچنین، بازارهای موازی بازدهی که نمی توانند با این نرخ سود نظام بانکی رقابت کنند ، به ویژه ، بازار سرمایه کشور است.

وی افزود: تصمیم و برنامه دولت و بانک مرکزی این است که به صورت جدی وارد این مقوله بشود و نرخ سود را ساماندهی بکند که در اولین جلسه شورای پول و اعتبار به عنوان اولویت در دست اقدام ، مطرح خواهد شد و امیدواریم ؛ تصمیم منطقی و صحیحی در این خصوص بتوانیم بگیریم ، البته بانکها خودشان داوطلبانه ، پیشنهاد دهنده کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات هستند.

طیب نیا افزود : ما در شورای پول و اعتبار به دنبال این هستیم تا بسته ای از مجموع سیاستها تنظیم کنیم به گونه ای که این کاهش و ساماندهی نرخ سود به نحوی موثر و با کمترین هزینه تبعی صورت گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت : تنها نگرانی و دغدغه ما در این خصوص ، بحث مؤسسات مالی فاقد مجوز است که از ضوابط بانک مرکزی تبعیت نمی کنند که امیدواریم ، با هماهنگی و همکاری قوه قضائیه و نیروی انتظامی با دولت ، کنترل و نظارت لازم بر این مؤسسات غیر منضبط و غیرمجاز صورت گیرد ، تا سیاستها به نحو صحیح اجرا شود.

  • تفکیک حوزه اقتصادی از دارایی، اولویت مهم است

وزیر امور اقتصادی و دارایی ، تفکیک حوزه اقتصادی از حوزه دارایی را برای بهبود وضع 2 حوزه ، از اولویتهای مهم این وزارتخانه برشمرد.

علی طیب نیا پس از دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه ، بلافاصله در جمع کارکنان اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان کرمانشاه حاضر شد و گفت:اقتصاد با معیشت مردم رابطه مستقیم دارد به گونه ای که ، نقش این وزارتخانه در بهبود وضع معیشت مردم مستقیم و بسیار پراهمیت است.

وی تصریح کرد ؛ همه ما سربازان جبهه جنگ اقتصادی هستیم و تمام برنامه های این وزارتخانه براساس سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ابلاغی ازسوی رهبر معظم انقلاب اجرایی شده و در راستای تحقق آنها گام برمی داریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود:8 پروژه بزرگ اقتصادی برای این وزارتخانه تعریف شده که مهمترین آنها ، طرح جامع مالیاتی است که استان کرمانشاه به عنوان استان پایلوت در این زمینه انتخاب شده است.

طیب نیا خاطرنشان کرد: در سال 1393 ، برنامه ای راهبردی با 7 اولویت تدوین شد که ازجمله آن می توان به ، تقویت تولید - انضباط مالی - تامین منابع مالی پایدار - اصلاح نظام مالیاتی - قطع وابستگی به نفت و نظام یکپارچه نوین گمرکی اشاره کرد.

وی همچنین به رشد 65 درصدی فعالیتهای گمرکات کشور هم اشاره کرد و گفت : با توجه به اینکه استان کرمانشاه یکی از استانهای مرزی و تاثیرگذار در صادرات و واردات است ، در بازدید از گمرکات پرویزخان و خسروی ، به شناسایی ظرفیتهای این 2 گمرک مهم کشور خواهیم پرداخت.

طیب نیا تصریح کرد ؛ پروژه مدیریت داراییهای دولت - خزانه داری الکترونیک - پروژه بستر یکپارچه تبادل اطلاعات الکترونیک - طرح بررسی نظام تامین مالی کشور و مدیریت بدهی های دولت ،از دیگر برنامه های این وزارتخانه در سال 1394 خواهد بود.