در شرایطی که روزهای بسیار گرم بهاری نویدبخش آمدن تابستانی داغ است، سالن‌های نمایشی شهر تهران با میزبانی از حدود ۳۰نمایش یک اردیبهشت گرم برای دوستداران هنر نمایش خلق کرده‌اند؛ آن هم در ماهی که از دیرباز موعد برگزاری جشن‌های اردیبهشت تئاتر ایران بوده است.

به گزارش همشهري، «اپراي سعدي» كه پيش از اين قرار بود از نخستين روز‌ ماه دوم فصل بهار همزمان با بزرگداشت شاعر شيرين‌سخن در شيراز اجرا شود، پس از كش و قوس فراوان از هفته گذشته در تالار فردوسي تهران روي صحنه رفت. بهروز غريب‌پور اين اپرا را در ادامه اجراهاي خود از بزرگان هنر ايران‌زمين براي اجرا آماده كرده است.

مجموعه تئاتر شهر كه اين روزها همچنان درگير بازسازي است، فقط با يك نمايش در تالار چهارسو ميزبان علاقه‌مندان است؛ «تقديربازان» براساس متني از هاله مشتاقي‌نيا به كارگرداني و بازي سيما تيرانداز. روزبه حصاري، فرناز رهنما، هومن كيايي، نورا هاشمي و... با هنرمندي مريم سعادت در اين نمايش بازي كرده‌اند كه تا 30ارديبهشت ساعت20 اجرا مي‌شود.

تماشاخانه مشايخي اين روزها 2نمايش دارد؛ «دشمنان» به كارگرداني جعفر برقي كيوان تا 23ارديبهشت ساعت20 و «نارنجيغ» به نويسندگي محمدرضا سجاديان و كارگرداني بهادر آذري تا 25ارديبهشت ساعت 18:30.«خون مرد‌گي» به نويسندگي و كارگرداني محمد شاكري هم تا اول خرداد ساعت 18:30در خانه نمايش براي تماشاگران به صحنه مي‌رود.

دوستداران نمايش‌هاي قديمي مي‌توانند براي تماشاي 2نمايش به تماشاخانه سنگلج بروند؛ «عمو نوروز و حاجي فيروز» به كارگرداني جواد انصافي كه تا 16ارديبهشت ساعت 18:15اجرا مي‌شود و «ديدومك» ابراهيم گله‌دارزاده هم تا 18ارديبهشت ساعت 20روي صحنه خواهد بود.

تماشاخانه ايرانشهر تا جمعه 4نمايش داشت كه آخرين اجراي «كامنت» 11ارديبهشت به صحنه رفت. «مظلوم پنجم» رضا صابري تا 27ارديبهشت در سالن استاد سمندريان است، «پرواز ايكار» محمد حاتمي تا 15ارديبهشت ساعت 18:30اجرا دارد و «رام كردن زن سركش» مريم كاظمي تا 18ارديبهشت ساعت 20:30در سالن استاد ناظرزاده بر صحنه مي‌ماند.

نمايش «سقراط» به نويسندگي و كارگرداني حميدرضا نعيمي تا پايان ارديبهشت ساعت 19در تالار وحدت اجرا خواهد داشت. فرهاد آييش، لادن مستوفي، بهناز نازي، ايوب آقاخاني، كتانه افشاري‌نژاد، نقي سيف‌جمالي، سياوش چراغي‌پور و... بازيگران اصلي اين نمايش 120دقيقه‌اي هستند كه اجراي آن از نوروز آغاز شده است.

نمايش «چه مي‌كنه اين عادل فردوسي‌پور» به نويسندگي ساغر خواجه‌اميري و كارگرداني حسين حيدري‌پور با اين نام كنجكاوي‌برانگيز تا 23ارديبهشت ساعت 20در سالن گوشه فرهنگسراي نياوران به صحنه مي‌رود. عزت‌الله مهرآوران، مهتاب ثروتي، يونس مولايي با همراهي مجيد صالحي در اين نمايش 60دقيقه‌اي بازي مي‌كنند.

«پاييز» نادر برهاني‌مرند تا 15ارديبهشت در تالار شمس اجرا مي‌شود و «چهار نمايشنامه منتشرنشده از مهران صوفي» به كارگرداني ميلاد محمدي تا پايان ارديبهشت در خانه‌موزه انتظامي اجرا خواهد داشت. مونولوگ «همه‌‌چيز مي‌گذرد، تو نمي‌گذري» نوشته محمد چرمشير و كارگرداني رضا بهبودي تا 18ارديبهشت در سالن موج نو به صحنه مي‌رود.

حوزه هنري هم در ارديبهشت ميزبان 2نمايش است؛ «من تا مرز من» نوشته مرتضي شاه‌كرم به كارگرداني هما پريسان و احمد صميمي تا 7خرداد ساعت 19:30در تماشاخانه مهر و «دونه كفترام نذريه» به نويسندگي و كارگرداني كاوه مهدوي تا 6خرداد ساعت 18:30در تماشاخانه ‌ماه به اجراي خود ادامه مي‌دهند.

«در فراق فرهاد» عليرضا پاكزاد تا 15ارديبهشت در تئاتر باربد، «مترسك خودت باش» امير مشهدي‌عباس تا 21ارديبهشت در سالن سينما تئاتر كانون پرورش فكري كودك و نوجوان، «كلاه گلف» محمدرضا مختاري آزادفرد تا آخر ارديبهشت در سالن ركن‌الدين خسروي تماشاخانه سه نقطه و تالار هنر با «ماه و ژيار» عليرضا دهقاني تا 18ارديبهشت و «جادوگر كوچولو» فريبا دليري تا 19ارديبهشت ميزبان دوستداران تئاتر هستند.