به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز-دوشنبه؛14 ارديبهشت- در سی و یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم افزود: ما باید علم را جهانی بیاموزیم حتی در مهارتها باید از دنیا بیاموزیم، ولی پرورش و اخلاق را با آموزشهای دینی، اسلامی و فرهنگ ایرانی بیاموزیم.
وی خاطر نشان کرد: معلمان ممکن است مشکلات معیشتی داشته باشند و تلاش دولت به عنوان شاگردان آنان این است که در حد توان کمک کند، البته ما حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ دانسته و به رسمیت میشناسیم.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه به راهپیمایی امسال کارگران اشاره کرد و گفت: شما دیدید امسال برای اولین بار کارگران به خیابانها آمدند و راهپیمایی کردند که این در گذشته سابقه نداشته است.
روحانی افزود: من نسبت به معلمین نیز حق اعتراض را به رسمیت میشناسم، ما مشکلات آنان را میدانیم و البته آنان نیز مشکلات ما را میدانند.
همه معلمین باید معلم آموزشی و پرورشی باشند
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روز معلم برای همه ما روز خاطره است، گفت: این روز برای همه ملت ایران روز افتخار هست چون هر آنچه که داریم از معلمین خود داریم.
روحانی با بیان اینکه همه مردم خاطرات بسیار شیرینی را از اولین کلاس درس و آشنایی با پدر علمی خود دارند، افزود: بسیار مهم است که دانش آموز گوش به زنگ باشد تا چه هنگام که از کلاس درس خلاص شود یا نگاهش به دهان و سخن شیرین معلم باشد و بگوید که خدا کند این کلاس تمام نشود.
وی با تاکید بر اینکه همه معلمان باید معلم آموزشی و پرورشی باشند، اظهار داشت: نباید این گونه باشد که یک معلم علم بیاموزد و یک معلم، اخلاق آموزش دهد.
رییس دولت تدبیر و امید یادآور شد: در گذشته به گونهای عمل میشد که دانش آموزان نسبت به معلم پرورشی نگاهی همچون یک پلیس یا مامور را داشتند که کیفها را بازرسی میکند، معلوم است که این دیگر معلم نیست.
روحانی خاطرنشان کرد: معلم باید جایگاهی داشته باشد که دانش آموز سفره دلش را پهن کند و معلم همچون پدر و یا مادر او را هدایت کند.
وی با تاکید بر اینکه روز معلم روز خاطرهها است به دوران تحصیل خود در دبیرستان و دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی از کلاسها اساتیدی بودند که نه فقط دانشجویان آن کلاس بلکه دانشجویان سایر کلاسها هم حاضر میشدند و هیچ کس نمیخواست کلاس درس تمام شود و اگر کلاس به پایان میرسید سی، چهل نفر دور استاد را محاصره و سوال میکردند به راستی استاد را دوست داشتند.
رییس جمهوری درمورد برگزاری کلاسهای درس حوزههای علمیه هم گفت: سبک و سیاق کلاسهای حوزههای علمیه فرق میکند، هیچ کلاسی از لحاظ عواطف، محبت، نزدیکی و آزادی همچون کلاسهای درس حوزه نیست. البته درحال حاضر کمی با گذشته فرق کرده است.
روحانی ادامه داد: شاگرد با استاد بحث جدی میکرد که اگر کسی آنها را نمیشناخت فکر میکرد که آنها در یک سطح هستند، در مقام نقد و حلاجی مسایل علمی کاملا آزاد بودند.
وی تصریح کرد: کلاسهای درس حوزه با آزادی کامل همراه بود و کسانی که میگویند آزادی تحفهای از غرب است اصلا چنین نیست.
- هیچگاه به فکر انحصار علم نبودیم
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از زمان اسلام تا قرنها پس از آن کشورهای اسلامی مرکز علم و دانش بودند، اضافه کرد: بیمنت علم را در طول قرنهای متمادی به دنیا صادر کردیم، کتاب دادیم، دانشجو پذیرفتیم و استاد فرستادیم، به هیچ عنوان به فکر انحصار علم نبودیم.
روحانی افزود: غرب به دنبال انحصار علم است، ایراد غرب این است که به هر دانشی میرسد ابتدا به دنبال انحصار است، دانش را گروگان میگیرند برای سلطه علمی، اقتصادی و حتی بالاتر سلطه سیاسی اما اخلاق ما مسلمانان این گونه نبوده است و علم و دانش را بدون اینکه به اهرم فشار تبدیل کنیم در اختیار همه گذاشتیم.
- بیان دین و ترویج اسلام وظیفه همه معلمان
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه معلمان افتخار ما هستند و خواندن، نوشتن، فهم مسائل، راه تحقیق و درس اخلاق و دین را به ما آموختند، گفت: ما باید هر چیز در سر جای خود ببینیم، تعلیم و ترویج دین، بیان دین و ترویج اسلام بعهده همه معلمان در آموزش و پرورش و دانشگاهها است، حوزهها هم که جای خود دارد، رسالتشان فهم و تبیین بهتر دین است اما نمیشود به هر کسی گفت تو مجتهدی و اجتهاد کن، در آن صورت سنگ روی سنگ بند نمیشود.
- نمیشود به قوه قهریه هم گفت اجتهاد کن
روحانی افزود: نمیتوان به قوه قهریه نظام که دستبند و کلت دارد گفت تو هم اجتهاد کن، هر کس وظیفه خود را باید انجام دهد، تقویت نظام و اسلام به این است که هر کسی کار خود را انجام دهد.
وی ادامه داد: یکی از جاهایی که توقع داریم و باید درخواست کنیم و وظیفه معلمان بدانیم موضوع پرورش اخلاق و تعلیم مسایل دینی است، لازم نیست در یک کلاس درس درباره خداشناسی وقت بگذاریم، همان معلم فیزیک، ریاضی، شیمی و سایر دروس با یک کلمه به جا میتواند اثر بیش از یک ساعت حرف زدن بگذارد.
رییس قوه مجریه با بیان اینکه هر کسی نفوذ بیشتر در دل جوانها داشته باشد رسالت بیشتری هم دارد، تاکید کرد: باید نور ایمان در دل بچههای بنشانیم و باید فرزندان جامعه را عالم و متدین بار آوریم، اگر فرزندانمان، مولای ما علی ابن ابیطالب را بشناسند به طور طبیعی عاشق مولا میشوند و راه زندگی را از وی میآموزند.
روحانی ادامه داد: آن بزرگمردی که گفت «من علمنی حرفا فقط صیرنی عبدا» این همه به علم و دانش اهمیت داد.
وی در تجلیل از مقام علم و معلم، اظهار داشت: اگر اسلام چیزی جز یک معلم که پیامبر عظیم الشان بود و یک شاگرد که مولای ما امیرالمومنین (ع) بود نداشت برای عظمت اسلام کافی بود.
وی با گرامی داشت سالروز وفات حضرت زینب (س) افزود: کجا بانویی با این همه عظمت به استثناء مادرش را پیدا میکنید که این چنین با تمام قدرت در برابر حاکمیت زمانه که به ظاهر پیروز هم شده بود بایستد و وقتی از وی پرسیده میشود که واقعه را چگونه دیدی بگوید و «ما رایت الا جمیلا».
رییس قوه مجریه با بیان اینکه اگر بگوییم علم و دانش مرزی دارد مرز ایمان و اخلاق هم پیامبر عظیم الشان (ص)، امیرالمومنین (ع) و ائمه اطهار (ع) هستند. ممکن است شما بگویید چه کسی میتواند زینب (س) یا امیرالمومنین (ع) شود، شاگرد آنها علامه مطهری بود.
روحانی ادامه داد: اولین درس شهید مطهری گذشت بود، این را طلبههای حوزه بهتر درک میکنند، اگر در قم میماند یک مرجع عالیقدر تقلید میشد اما شهید مطهری قم را رها کرد و به تهران آمد که این هجرت خود گذشت بود برای اینکه بسیاری از مقامات و جایگاه ظاهری را رها کرد، چون احساس میکرد حضورش در دانشگاه تهران و در میان دانشجویان ضرورت دارد و لازم است دین را آموزش دهد.
رییس جمهوری با بیان اینکه سخنرانیها و حضور در کلاسهای درسی شهید مطهری بسیار موثر بود، گفت: شهید مطهری هیچگاه جلوی سوال پرسیدن کسی را حتی اگر به تندی بود، نمیگرفت و با استدلال به آن سوال پاسخ میداد.
- فضای مجازی شمشیری دو لبه
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از وزیر آموزش و پرورش و همکاران وی تاکید کرد که برنامههای آغاز شده با جدیت بیشتر ادامه یابد.
رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه درباره محتوای کتب درسی، فضای آموزشی باید تامل کرد، گفت: دانش آموز فعلی با دانش آموز سابق به لحاظ دسترسی به منابع گوناگون در فضای مجازی متفاوت است و اطلاعات بیشتری در اختیار دارد.
روحانی افزود: فضای مجازی شمشیر دو لبه است هم میتواند سود داشته باشد و هم میتواند خطرناک شود، وظیفه مهم آموزش و پرورش این است که آموزش دهد جوانان چگونه از این فضا به درستی استفاده کنند.
- محدود کردن هنر نیست، مصون ساختن هنر است
رییس جمهوری به نقش مدرسه، خانواده و رسانه در تربیت دانش آموزان اشاره کرد و ادامه داد: امروزه آموزش منحصر به مدرسه نیست و اگر گفته میشود برخی موارد را دانش آموز نباید یاد بگیرد، در کلاسهای دیگری به دنبال یادگیری آن میرود و مثلا هنر را میآموزد.
روحانی اضافه کرد: جامعه هم خود یک کلاس عملی است، اینکه چگونه ارتباط برقرار کنیم، نقش راهبری را بازی میکند، همش به دنبال محدود کردن جوانان هستیم، البته محدودیت لازم است اما بالاتر از آن مصون کردن است و این هنر است.
- مدارس از دولتی محض بودن خارج شوند
رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه باید شرایط را حس کرد و دانست که چه بار سنگینی بر دوش ماست، اظهار داشت: آموزش و پرورش از حالت دولتی محض بودن به تدریج و قدم به قدم خارج شود.
روحانی آمار رشد ۱۰ درصدی مدارس غیر دولتی را خوب دانست و عنوان کرد: این رقم باید افزایش یابد، ما میخواهیم در آموزش و پرورش با کمترین هزینه، نوجوانان و جوانان را عالم کنیم، چه حالتی بهتر از اینکه با خرید خدمت این کار انجام شود و شما هم نظارت داشته باشید.
رییس جمهوری با بیان این بسیاری از روشها در دنیا کار شده است و باید از آنها آموخت، یادآور شد: علم را جهانی بیاموزیم و اخلاق و پرورش را از آموزههای اسلامی، دینی و ایرانی برداشت کنیم.
- اعتراضات صنفی را به رسمیت میشناسیم
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی معلمان گفت: دولت به عنوان خادمان شماست، ما هم شاگردان معلمان همین جامعه هستیم و تلاش این است که در حد توان کمک کنیم.
رییس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه دولت حق اعتراض را برای تمام اقشار و اصناف محفوظ میداند و به رسمیت میشناسد، تصریح کرد: برای اولین بار امسال کارگران در خیابانها راهپیمایی کردند. با من مشورت کردند که گفتم بگذاریید بیایند، ما باید تحمل کنیم.
روحانی تاکید کرد: نسبت به معلمین هم حق اعتراض را به رسمیت میشناسیم. اینها بزرگان، اساتید و مورد احترام ما هستند و ما میدانیم مشکل دارند و آنها هم میدانند که مشکل داریم.
- افزایش دو برابری بودجه آموزش و پرورش
رییس دولت تدبیر و امید در عین حال به اعتبارات تخصیص داده شده به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰ اعتبارات این وزارت خانه ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم در سال ۹۴ به حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
روحانی افزود: این در حالی است که تعداد دانش آموزان در حدود ۱۱ میلیون نفر بود و تعدا معلمان هم از ۹۴۹ هزار نفر به حدود یک میلیون نفر رسیده که تغییر چندانی نداشته است.
رییس جمهوری به بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۲ که از شهریور ماه دولت فعلی کار را آغاز کرد هم اشاره کرد و گفت: بودجه آموزش و پرورش در این سال ۱۵ هزار میلیارد تومان بود اما عملا تا پایان آن سال، ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم.
روحانی افزود: بودجه این وزارت خانه در سال ۹۳، حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که تا آخر سال گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۱۰۷ درصد پرداخت شده است.
رییس دولت تدبیر و امید به اختصاص ۶۹۰ میلیارد تومان برای مطالبات معوق فرهنگیان هم اشاره و خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که در شرایطی که تحریم باقی است، قیمت نفت به نصف رسیده و کسری بودجه داریم، نسبت به معلمان ادای دین کنیم.
روحانی تصریح کرد: ما میدانیم که دغدغه زندگی در کلاس درس تاثیر گذار است. همه باید در این شرایط دست به دست هم خواهیم داد تا از گردنههای فعلی عبور کنیم.
سی و یکمین آیین بزرگداشت مقام معلم صبح دوشنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، معاونان وزیر آموزش و پرورش، شورای معاونین آموزش و پرورش کل استانها و معلمان نمونه کشوری به مناسبت هفته معلم در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.