سینما نیز یکی از از علاقمندیهای جدی پروفسور آرتور آسا برگر به شمار میآید. چنانچه در سخنرانیها و در کتابهای وی نیز بارها فیلمهای سینمایی شاهد مثال قرار گرفتهاند. در کنار صحبتهای دکتر یونس شکرخواه (استاد برجسته دانشکده مطالعات جهان دانشگان تهران) اما عمده صحبتهای دیگر بر اساس گفتگوی مهدی تهرانی مدرس و مورخ سینما و منتقد فیلم (وی شاگرد آقای آسابرگر در سال ۱۹۹۹ بود) * و آرتور آسا برگر پیرامون سینمای کوروساوا و فیلم ماندگار راشومون؛ روش تدریس او و شاهد مثالهایش در باره سینما و در آخر تفاوت سینمای امروز با سینمای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی شکل گرفت.
جالب است بدانید آسابرگر نوشتهای پرمغز در باره راشومون دارد. به زعم وی کوروساوا در این فیلم به زیبایی و ظرافت سئوال مطرح میکند و تماشاگر را بدنبال خود میکشاند با این فرض که جواب در نهایت بدنبال خواهد آمد. غافل از اینکه در بسیاری از داستانکهای راشومون تماشاگر به جوابی نمیرسد. این مقولهای بسیار مهم است. در علم ارتباطات که به سینما بسیار نزدیک است پاسخ و پرسش مطرح است.
همچنین در باره روش تدریس؛ پروفسور آسابرگر برخی روشها و متد تدریس خود را در این گپ و گفت بیان کردند. جالب اینجاست که وی فیلمهای سینمایی و همچنین سریالهای تلویزیونی را سرکلاسهای خود برده و در باره آنها به روش کارگاهی با دانشجویانش بحث کرده است.
برای نوشتن درباره سینما نیز آسابرگر سادهنویسی را بهترین روش میداند. مهدی تهرانی وقتی به او گفت: در کارگاههای راجر ایبرت فقید نیز ساده نویسی و نقش بدون واسطه منتقد با مردم؛ مهمترین انگاره تدریس وی بوده؛ پروفسور آسابرگر به صراحت روش نقد نویسی ۵۰ ساله ایبرت را ستود و ساده نویسی او را راز ماندگاریاش دانست.
مهدی تهرانی در مقوله تکنیک و زبان سینما و برتری نسبی آنها نسبت به یکدیگر و یا لازم و ملزوم بودن این دو نیز از پروفسور آسابرگر سئوال کرد. همچنین از وی پرسید آیا در زمان شما مباحث فنی سینما بیشتر مطرح بود یا زبان و ذات سینما و جادوی تصویری آن؟
پاسخ وی غافلگیر کننده است. آسابرگر میگوید در دهه ۶۰ موج های سینمایی یکی پس از دیگری رونمایی میشدند و تکنیک نیز پیشرفت میکرد. در زمان ما هردو مفهوم با هم بودند. حالا کمی بیش یا کم. اما در حال حاضر سینما وحدت زبان و تکنیک ندارد.
(عنوان رساله: تأثیر ژورنالیسم محلی بر سینمای بریتانیا در ۲ سال آخر جنگ جهانی دوم استاد راهنما: کریستین راس، آرتور آسا برگر) *
Cinematic dialogue between Professor Arthur Asa Berger and Mirza Mehdi Tehrani
Hamshahri Online: Professor Arthur Asaberger, distinguished professor of communication at San Francisco State University and one of the prominent researchers of communication sciences, was the guest of Hamshahri Online on Tuesday evening, May 4th, 2014.
By:Nima Shayan
Cinema is also one of the serious interests of Professor Arthur Asa berger. As in his lectures and books, films have been used as examples many times. In addition to the talks of Dr. Younes Shekarkhah (an eminent professor of Tehran University of World Studies), most of the other talks are taken from the conversation of Lecturer University, historian and cinema critic Mehdi Tehrani (he was Mr. Asa berger's student in 1999) * with Arthur Asa berger. The conversations that eventually ended with Kurosawa's cinema and the lasting film Rashomon; His teaching method and observing his examples about cinema and finally the difference between today's cinema and the cinema of the 60s and 70s were formed.
It is interesting to note that Asa Berger has a thoughtful article on Rashomon. According to him, in this film, Kurosawa beautifully and delicately raises a question and draws the audience to follow him with the assumption that the answer will come at the end. Unaware that in many Rashomon stories, the audience does not get an answer. This is a very important category. In communication science, which is very close to cinema, there are answers and questions
Also about the teaching method; In this conversation, Professor Asa Berger explained some of his teaching methods. Interestingly, he took movies and TV series to his classes and discussed them in a workshop with his students.
Asa Berger considers simplicity the best way to write about cinema. When Mehdi Tehrani told him: in the workshops of Roger Ebert, simple writing and the direct role of a critic with the people; The most important idea of his teaching is; Prof. Asa berger openly praised Ebert's 50-year-old critical writing style and attributed his simplicity to his longevity.
Mehdi Mirza Mehdi Tehrani also asked Professor Asa bargar about the category of film technique and language and their relative superiority over each other or whether these two are necessary. He also asked if the technical issues of cinema were more important in your time or the language and essence of cinema and its visual magic? His answer is surprising. Asa berger says that in the 60s, the waves of cinema were unveiled one after the other and this technique was also progressing. In our time, both concepts were together. now more or less. But currently, cinema does not have unity of language and technique.
thesis title: The Impact of Local Journalism on British Cinema in the Last Two Years of World War II Supervisor: Christine Ross, Arthur Asa Berger/ Mehdi Tehrani.1999*