همشهری آنلاین: پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر قرار است از تاریخ ۳ تا ۱۲ خرداد سال جاری برگزار شود.

به گزارش  فارس،فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در ارتقای فرهنگ شهروندی زیر بنای اصلی توسعه شهری است .رسالت حوزه های فرهنگی و اجتماعی شهرداری ها درواقع ارتقای فرهنگ شهروندی، توجه به سلامت اجتماعی، ایجاد نشاط و امید به زندگی برای شهروندان و احیای فرهنگ و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی است.در این مسیر، شهرداری‌ها در کنار بهره گیری از تمامی ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی، شاید به نوعی بیش از همه نیازمند حمایت و همفکری فعالان عرصه سینماست.

در این حوزه شهرداری تهران در سال های اخیر تا حدودی توانسته است با ایجاد اتاق فکرهای مشترک و بهره گیری از ظرفیت های سینمایی کشور اقدامات تاثیرگذاری را به عمل آورد اما نیاز به همکاری، همفکری و تعامل بیشتر وجود دارد.

برگزاری چهار دوره جشنواره بین المللی فیلم شهر، بستر و امکان مناسبی را فراهم کرد تا در کنار جشنواره، نشست‌های تخصصی و جلسات هم اندیشی برای گسترش همکاری و درک متقابل فراهم شود و با همراهی و استقبال خوب اهالی سینما و هنرمندان هم مواجه شده است و قطعا، هنر مدیران  فرهنگی در شهرداری ها همین بهره گیری هرچه بیشتر از دیدگاه های افراد جامعه و نخبگان هنری و شناخت جامع تر از افکار عمومی موجود در جامعه است که برای عملیاتی کردن این امر اتاق فکر و کمیته های تخصصی در حوزهای فرهنگی و اجتماعی و  جلسات تخصصی مشترک با سینماگران می تواند موثر باشد ضمن اینکه در این خصوص هنرمندان و سینماگران هم تحلیل های گوناگون دارند که در ذیل به آنها اشاره شده است.

مهرجویی:وظیفه شهرداری فرهنگ سازی است

داریوش مهرجویی که فیلم «نارنجی پوش» را با موضوع مستقیم به سازی فضای شهری و محیط زندگی در کارنامه اش دارد با بیان اینکه شهرداری نقش عمده ای در ساخت فیلم ها دارد، نیز گفت: در بیشتر کشورهای دنیا وظیفه شهرداری فرهنگ سازی است به همین دلیل هم فرهنگستان‌ها را راه اندازی می کنند. در کشور ما سالن های سینمایی زیادی ساخته شده است اما این سالن ها مدیریت کافی ندارند ضمن اینکه عملکرد فرهنگستان‌ها نباید خنثی نباشد.

مهرجویی ادامه داد: می توان در داخل  فرهنگسراها سینماتک‌هایی را راه اندازی کرد و در آن فیلم های هنری که توقیف شده اند را برای مخاطبین خاص نمایش داد و با اینکار به نوعی اشتغال زایی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی«گاو» گفت: امروزه شاهد هستیم که شهرداری کمک های شایانی به تئاتر کرده تا آنجا که در خانه هنرمندان اتفاقات خوبی افتاده است انتظار می رود تا در سینما هم شاهد چنین اتفاقات خوبی باشیم.

سرتیپی:شهرداری باید در هزینه ساخت فیلم‌های شهری به فیلمسازها کمک کند

علی سرتیپی تهیه کننده فیلم سینمایی«شکاف» بر هزینه های بالا و نیاز به سرمایه گذاری در تهیه و تولید فیلم و ضرورت حمایت و کمک شهرداری ها را تاکید دارد و پیشنهاد می دهد با توجه به هزینه زیادی که ساخت فیلم های شهری دارد و از آن جایی که  فیلمسازان بنابه همین دلیل، به سمت ساخت این نوع فیلم ها در ساختمان ها و اتاق ها رفته اند شهرداری باید در هزینه ساخت فیلم های شهری به فیلمسازها کمک کند و این نوع فیلمسازها را تشویق کند و برای آنها شرایط خاصی بگذارد.

سرتیپی اافزود: شهرداری می تواند با در اختیار گذاشتن امکانات لازم و مخصوصا دادن بیلبوردها،  فیلمسازها را تشویق کند تا از ساختمان ها بیرون آیند.

 الوند: بین مدیران و فیلمسازان شهری باید تعامل وجود داشته باشد

کارگردان«دست های آلوده»، و «پرتغال خونی» نیز شهرداری را مهمترین نهادی می داند که می تواند متولی سینمای شهری باشد  و معتقد است این نهاد، تا به امروز همکاری های خوبی در این زمینه انجام داده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و کمک شهرداری به شهرداری به جشن کانون کارگردان ها گفت: بین مدیران و فیلمسازان شهری باید تعامل وجود داشته باشد، مدیران باید فیلمسازان را در جریان موضوعات مورد نظرشان قرار دهند و اجازه دهند فیلمسازان با نگاه خود مسایل را پردازش کنند. وظیفه هنرمند اندیشیدن به موضوع‌های مختلف است و تنها باید مضامین مورد نظر را به آنها یادآوری کرد زیرا در این صورت آثاری قابل تامل تولید خواهد شد.

شیخ طادی:رویکرد شهرداری و فیلم شهر باید دعوت مردم به عدم زندگی آپارتمان نشینی باشد

براساس این گزارش، پرویز شیخ طادی کارگردان فیلم های سینمایی"پشت پرده مه"، "سینه سرخ" و" روزهای زندگی" تحلیل متفاوتی از نقش سینما ارائه داد و گفت: جشنواره فیلم شهر و رویکرد آن باید به گونه ای باشد تا از مردم دعوت کند که از آپارتمان ها بیرون آیند و در شهرک های اطراف زندگی کنند. البته یک بخش دیگر هم بخش درمانی است که این امر نیاز به کار فرهنگی گسترده ای دارد تا وضعیت از آنچه امروز هست بدتر نشود.

شیخ طادی معتقد است برای رسیدن به چنین نگاهی نیاز است یک گروه کارشناس، جامعه شناس، شهرشناس و روانشناس، هنرمندان و متخصصان علوم اجتماعی کار مطالعاتی انجام دهند تا جدا از مدل های غربی نگاه به ریل‌های پیش رو داشته باشند تا در این راه به بن بست نرسیم.

وی با بیان اینکه باید اشتباهات گذشته را ببینیم و مدل درست تری را پیاده کنیم افزود: باید به کودکان زندگی با طبیعت و عالم خلقت را یاد دهیم و بدانیم که امروز زندگی شهرنشینی گرفتاری همه ما است. جشنواره فیلم شهر در این راستا مسئولیت بسیار سنگین تری نسبت به نهادها و دستگاه های فرهنگی دارد

علی اکبری:شهرداری باید از فیلم‌هایی با موضوع سبک زندگی حمایت کند

همچنین، محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم سینمایی«استرداد» بر این باور است با توجه به اهمیتی که فیلم های شهری در جامعه دارند جا دارد شهرداری کلان شهر تهران به فیلم هایی که به فرهنگ شهرنشینی می پردازند توجه بیشتری داشته باشد.

علی اکبری ادامه داد: اگر می خواهیم جشنواره فیلم شهر پربار و فیلم هایی با محتوای بیشتر و غنی تر داشته باشیم شهرداری باید در فیلم ها مشارکت و سرمایه گذاری داشته باشد و توسط کارشناسان ذی ربط درباره مسائل زندگی در شهر و قوانین موجود فرهنگ شهرنشینی را برای فیلمسازان متصور شود.

به گفته این سینماگر، فیلمسازان باید فرهنگ شهرنشینی را به زیباترین شکل پیاده کنند تا فرهنگ سازی شود. متاسفانه در سال های گذشته شاهد بودیم که شهرداری از فیلم هایی که ارتباطی به سبک زندگی نداشت حمایت می کرد اما با آمدن شهاب مرادی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران وضعیت این نوع فیلم ها بهتر شده است.

وی افزود: باید فرهنگ شهرنشینی را در قالب سینما به مردم آموزش دهیم و در این کار شعارگونه عمل نکنیم و واقعیت ها را بیان کنیم ضمن اینکه همه ما به عنوان فیلمساز موظف هستیم مسیر درست را نشان دهیم.

تهیه کننده «کتاب قانون» گفت: آنچه امروز جشنواره فیلم شهر نیاز دارد آموزش زندگی شهری و زندگی ایرانی اسلامی است که به سبک زندگی می پردازد.

شریفی:لزوم همکاری شهرداری با بخش خصوصی در زمینه تولید فیلم

در همین زمینه امیرحسین شریفی تهیه کننده «اشک سرما» پیشنهاد  داد شهرداری ها باید در ساخت فیلم های شهری نقش حمایتی داشته باشند، شهرداری باید خودش فیلم تولید کند و در تولید این فیلم ها با تهیه کننده های بخش خصوصی مشارکت داشته باشد.

تهیه کننده« آوازهای سرزمین من» خاطرنشان کرد: شهرداری می تواند با تدارک دیدن بیلبوردهای مورد نیاز برای این نوع فیلم ها در سطح شهر کمک زیادی به فیلمسازان این حوزه کند. معتقدم با توجه به اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جشنواره فیلم شهر را برگزار می کند اگر می خواهند این جشنواره بدرخشد و به صورت حرکتی جریان ساز در آید باید مشارکت خود را در ساخت فیلم ها و حمایت از فیلم ها گسترش دهد.

شورجه:لزوم حمایت شهرداری از همه طیف‌های سینمایی

براساس این گزارش، جمال شورجه کارگردان مطرح سینمای دفاع مقدس و عضو شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی نیز با بیان اینکه شهرداری‌ها باید در فعالیت های درون شهری که شامل فیلمسازی هم است دخیل باشند، گفت: نهادهای هنری شهرداری و معاونت های اجتماعی شهرداری باید ظرفیت های لازم را ایجاد کنند تا فیلمسازها بتوانند از امکانات شهرداری‌ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید امکانات تبلیغات فیلم ها بر عهده شهرداری است بنابراین این نهاد مردمی باید در زمینه تبلیغات که درموفقیت فیلم ها نقش بسیار مهمی دارد فیلمسازها را همراهی کند و در مقابل فیلم ها نیز توقعات شهرداری را برآورده سازد.

کارگردان فیلم «عملیات کرکوک» با اشاره به جشنواره فیلم شهر و دستاوردهای آن در این راستا،  گفت: مدیریت شهرداری باید از همه طیف های سینمایی، مراکز فرهنگی، نهادهای مختلف، مجلس شورای اسلامی، تهیه کننده ها و فیلمسازها دعوت کند تا در این جشن حضور داشته باشند و از همه ظرفیت های تبلیغی خود برای اطلاع رسانی برای این جشنواره استفاده کنند.