همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اهتمام و توجه دولت به اهمیت منابع طبیعی، گفت: امسال برای بودجه مهار آتش‌سوزی احتمالی در جنگل‌ها، پیش‌بینی لازم صورت گرفته است.

به گزارش ايرنا، معصومه ابتکار روز پنجشنبه در حاشیه مانور مهار آتش در جنگل ملی گلستان گفت: 25 نقطه در جنگل گلستان مکان‌سنجی شده تا دستگاه‌های سنجش سنسور هوا به منظور اطلاع‌رسانی و اقدام سریع برای مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی در این مناطق نصب شود.

وی در خصوص اعتبار حفاظت از جنگل ملی گلستان و جزییات آن عدد و رقمی را بیان نکرد.

ابتکار در ادامه هدف از برگزاری این مانور را ایجاد هماهنگی بین بخشی و بین استانی برای مقابله با آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: وظیفه ویژه همه ما حمایت و حفاظت از عرصه‌های جنگلی است و آتش‌سوزی یکی از دلایل تخریب جنگل است.

ابتکار افزود: جنگل گلستان در عرصه ملی و بین‌المللی دارای اهمیت بسیار است و با انجام این مانور می‌توانیم با آمادگی کامل به مقابله با آتش‌سوزی احتمالی برویم.

وی از مردم و مسافران خواست هنگام ورود به پارک‌های ملی و عرصه‌های منابع طبیعی از افروختن آتش خودداری کنند چراکه به ویژه در فصل تابستان و گرما جنگل‌ها خشک و احتمال وقوع آتش تشدید می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: همه استان‌ها باید با هم همکاری داشته باشند تا اگر استانی کمبود دارد این نقصان برطرف شود و در این زمینه مشارکت همه دستگاه‌ها دارای اهمیت است و در این بین بحث آموزش و فرهنگ‌سازی بسیار نقش‌آفرین خواهد بود.

در این مانور با مشارکت استان‌های خراسان شمالی، گلستان و سمنان که استانداران استان‌های مذکور نیز حضور داشتند، معاونین وزارت کشور، راه و شهرسازی و مسئولان سازمان‌های حفاظت محیط زیست و جنگل‌ها و مراتع کشور، جمعیت هلال احمر، استانداری گلستان و نیز نیروهای مردمی حضور و مشارکت داشتند.

همچنین با اجرای این مانور عملیات احداث پایگاه مهار آتش در جنگل ملی گلستان آغاز شد.

هر ساله با آغاز فصل گرما و افزایش سفرهای درون شهری و حضور گسترده مردم در گردشگاه‌های طبیعی، احتمال بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی کشور نیز بیش‌تر می‌شود.

در سال‌های گذشته مناطقی همچون زاگرس، میانکاله و جنگل گلستان در بهار و تابستان دچار آتش‌سوزی شد.

جنگل گلستان با حدود 92 هزار هکتار مساحت در 30 کیلومتری شرق شهرستان زیبای گالیکش و در منتهی‌الیه حوزه استحفاظی استان گلستان به سمت خراسان شمالی قرار دارد.

این بوستان با اقلیم‌های متفاوت و مناطق زیستی متنوع جنگلی، استپی و چشم‌اندازهای طبیعی به لحاظ دست نخوردگی جوامع زیستی، گیاهی و جانوری و اکوتوریسم‌های طبیعی آن علاوه بر بحث گردشگری به عنوان میراث طبیعی و تنوع ژنتیکی از اهمیت زیادی برای محققان و دانش پژوهان برخوردار است.

پارک ملی گلستان در سال 1977 میلادی به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره انتخاب شد و از قدیمی‌ترین پارک‌های ملی جهان به شمار می‌رود.

جنگل یا پارک ملی گلستان منطقه‌ای است که یک هشتم گونه‌های گیاهی، یک سوم گونه‌های پرندگان و افزون بر نیمی از پستانداران کشور را در خود جای داده است.

این بوستان از نظر طبقه‌بندی اقلیمی دارای سه اقلیم متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است و به همین دلیل پوشش گیاهی متنوع از استپی خشک تا جنگل‌های انبوه دارد.