همشهری آنلاین: رئیس جمهوردر نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری عراق گفت: ثبات و امنیت عراق برای ما حائز اهمیت است و امنیت آن را امنیت ایران می‌دانیم.

به گزارش مهر، نشست خبری مشترک حجت السلام حسن روحانی  و فواد معصوم رئیس جمهور عراق صبح امروز در کاخ سعد آباد برگزار شد.

روحانی در نشست مشترک با همتای عراقی خود، با تاکید براینکه برای ما ثبات و امنیت عراق حائز اهمیت است و امنیت عراق را امنیت ایران می‌دانیم، اظهارداشت: در زمینه ایجاد ثبات و امنیت در عراق هرگونه مساعدت و کمکی که دولت عراق برای مقابله با تروریسم و امنیت خود بخواهد این آمادگی را داریم که ارائه کنیم. همان‌گونه که در ماه‌های گذشته در مقام عمل این همکاری‌ها را به اثبات رساندیم.

  • ملت عراق اجازه نمی‌دهد دیگر کشورها برای تجزیه آن تصمیم بگیرند

وی مردم عراق را یک ملت واحد نام برد و گفت: ملت عراق یک ملت بزرگ است و برای ثبات و انسجام خودش برنامه‌ریزی دارد و اجازه نمی‌دهد که دیگر کشورها برای اختلاف و تجزیه آن تصمیم بگیرند.

روحانی در ادامه با اشاره به روابط اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: برای اتصال بزرگراه‌ها، تعدد مسافرین و همچنین در زمینه انرژی و نفت و گاز و صنعت با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • در خصوص سوریه و مسائل مهم منطقه با هیات عراقی اتفاق نظر داریم

رئیس‌جمهور برای حل مسائل و بحران‌های منطقه‌ای همکاری و هم‌فکری‌های میان کشورهای منطقه را مورد توجه قرار داد و گفت: با طرف عراقی در خصوص سوریه و مسائل مهم منطقه اتفاق نظر داریم و در مورد مساله امنیتی سوریه و مسائل دیگری که در منطقه در حال رخ دادن است و شرایط وخیمی که در یمن شاهد آن هستیم گفتگو و تبادل نظر کردیم.

وی ادامه داد: باید یک آتش‌بس فوری به معنای واقعی کلمه در یمن اتفاق بیفتد چراکه مردم یمن امروز نیازمند دارو، مواد غذایی و تیم پزشکی هستند.

رئیس جمهور گفت: مساله یمن مساله منطقه‌ای و سیاسی نیست بلکه یک مساله انسانی برای همه کشورهای منطقه و جهان است.

وی با اشاره به خطر تروریسم در منطقه خاطرنشان کرد: ما در زمینه خطر تروریسم در منطقه و همچنین عراق گفت‌وگو کردیم و در این زمینه اتفاق نظر داشته‌ایم که باید با تروریسم در کل منطقه مقابله کنیم و اگر تروریست‌ها از عراق خارج شوند و در سوریه تجمع کنند باز هم خطر برای عراق و دیگر کشورها وجود دارد.

  • تاکید بر ضرورت همکاری‌های منطقه‌ای برای مبارزه با تروریسم

روحانی با تاکید بر اینکه همه کشورهای منطقه باید برای مبارزه با تروریست دست به دست هم دهند گفت: آنانی که فکر می کنند گروههای تروریستی ابزاری به نفع سیاستهای آنها در منطقه است، در اشتباه هستند.

وی همچنین با اشاره به مساله ریزگردها گفت: ریزگردها معضلی برای کل منطقه است که در دیدار دوجانبه میان هیات ایرانی و عراقی این مساله و اقداماتی که باید دو کشور در این زمینه انجام دهند مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور در پایان از حضور رئیس‌جمهور عراق در ایران تشکر کرد و گفت: مجددا به هیات عراقی خوش‌آمد می‌گوییم.

همچنین فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق نیز در این نشست خبری با تشکر از مهمان‌نوازی گرمی که از هیات عراقی صورت گرفته است گفت: بدون آنکه احساس کنیم تنگنایی وجود دارد، وارد مذاکرات شدیم و توانستیم باب گفت‌وگوها را میان طرفین باز کنیم.

  • تشکر از حمایت‌های ایران از عراق در مبارزه با داعش

وی با تشکر از کمک‌های ارزشمند ایران به دولت و ملت عراق در جهت مبارزه با داعش گفت: ایران با ارسال سلاح و مواد امدادرسانی انسانی برای آوارگان و فراریان از دست داعش ملت و دولت عراق را در این جنگ کمک و همراهی کرده است و مجددا به خاطر حمایت‌هایی که از ما برای مبارزه با داعش داشته است تشکر می‌کنیم.

  • قشرهای مختلف مردم و ارتش عراق در مبارزه با داعش وحدت نظر دارند

رئیس جمهور عراق داعش را یک خطر برای کل منطقه نامید و گفت: داعش نه‌تنها برای عراق بلکه برای ملت‌های کل منطقه دشمن به شمار می‌آید و امروز مبارزه و جنگ علیه داعش در عراق گسترش یافته است و نه تنها ارتش بلکه بسیج مردمی و افراد پیش‌مرگ و داوطلب نیز جملگی با یک روحیه واحد علیه داعش می‌جنگند.

  • از تجربه توسعه در ایران استفاده می‌کنیم

وی همچنین با اشاره به تجربیات گسترده ایران در زمینه‌های کشاورزی، صنایع و احداث راه‌ها گفت: ما تلاش می‌کنیم که از این تجربیات ایران در زمینه‌های مذکور استفاده کنیم.

فواد معصوم با اشاره به مساله بیابان‌زدایی در عراق گفت: برای بیابان‌زدایی نیازمند همکاری‌های مستمر میان کشورهای منطقه به ویژه ایران، عراق و عربستان است و تلاش می‌کنیم با همکاری‌های مستمر با دیگر کشورهای منطقه از پیش‌روی بیابان‌ها جلوگیری کنیم.

رئیس جمهور عراق افزود: همچنین مایل هستیم که برای برداشتن پسماندهای اروندرود میان دو کشور ایران و عراق همکاری‌هایی صورت گیرد.

وی خطوط انتقال نفت و گاز از خاک ایران به عراق و سوریه را از دیگر محورهای مذاکره میان هیات ایرانی و عراقی نام برد و گفت: همچنین احداث بزرگراه‌ها برای تسهیل امر تجارت و همکاری‌های اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و انشاءالله به زودی شاهد ارتباط راه‌آهن میان دو کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در مورد موضوعات سیاسی طرفین در بسیاری از موارد اتفاق نظر داشتند گفت: در برخی موارد دیدگاه‌های دو کشور به هم نزدیک بود و در این زمینه که برای حفظ منطقه باید از مداخلات خارجی جلوگیری کنیم اتفاق نظر داشتیم.

  • اولویت اول در سوریه مبارزه با تروریسم است

فواد معصوم همچنین با اشاره به موضوع سوریه ادامه داد: در سوریه نمی‌توان موضوع را به این واگذار کرد که تروریست‌ها در این کشور حاکمیت و تحکم داشته باشند و همانطور که در عراق در حال مبارزه با تروریسم هستیم اولویت اول در سوریه نیز جنگ علیه تروریسم است.

  • یمن راه حل نظامی ندارد

وی همچنین به مساله یمن اشاره کرد و گفت: در مورد یمن از همان روز اول نظرمان این بوده که دخالت نظامی نباید صورت بگیرد بلکه باید بر گفت‌وگوهای طرفین سیاسی در این کشور تمرکز داشته باشند و این جنگ تنها موجب ایجاد شکاف بیشتر میان مردم یمن خواهد شد.

رئیس جمهور عراق با حمایت از مذاکرات ایران و 1+5 گفت: اعتقاد داریم که اگر این مذاکرات به موفقیت برسد به نفع کشورهای منطقه و جهان خواهد بود و هیچ نیازی نیست که هیچ کشوری از این توافق احساس ترس کند.

فواد معصوم در پایان خاطرنشان کرد: مجددا از رئیس‌جمهور و ملت دوست و برادر ایران تشکر می‌کنم که در هر شرایط در کنار ملت عراق ایستاده‌اند.