همشهری‌آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران، به همراه جمعی از اصحاب رسانه، با سفر به استان قم به دیدار علما رفته و از کتاب عکس اربعین رونمایی کرد.

احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از عکاسان و اهالی رسانه که در روز اربعین، به کربلا سفر کرده بودند و ماحصل این سفر انتشار کتاب عکس اربعین شده، به دیدار علمای قم رفتند.

حجت‌الاسلام شهرستانی در این دیدار از به تصویر کشیدن و ثبت راهپیمایی بزرگ شیعیان در اربعین با انتشار این کتاب عکس تشکر کرد و بر ضرورت انجام چنین کارهایی تأکید کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران سپس به دیدار آیت الله ابراهیم امینی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت. وی در رابطه با زیارت ائمه اطهار عنوان کرد: زیارت ائمه به معنای ملاقات با آنهاست. این ملاقات در زمان حیات ائمه زیارت زنده است. تاکید هم شده که پس از سفر حج، حتما به ملاقات اهل بیت پیامبر (ص) بروید.

آیت الله امینی ادامه داد: زیارتی را می توان گفت مطلوب اسلام است که عرفان در آن باشد. رفتن به زیارت و خواندن زیارت نامه ها خوب است. اما زیارت درست، باید به گونه دیگری باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به احادیث فراوانی که در باب زیارت نقل شده است، تاکید کرد: عشق و علاقه مردم به اهل بیت خوب است. اما در شرایطی که در همان حال، حال انسان را دگرگون کند. یعنی کسی که پای پیاده به زیارت کربلا می رود، باید در همان حال به خدا توجه داشته باشد.

وی با اشاره به کتاب عکس «اربعین» که توسط عکاسان و خبرنگاران تهیه شده است، گفت: در هنر نیز دگرگونی حال انسان، بستگی به کار هنرمند دارد. هنرمند می تواند این کار را انجام دهد. همین عکس های اربعین، به دو صورت می تواند باشد. در نگاه اول می تواند صوری و عادی و رفت و آمد معمولی و در همین حد اکتافا می شود.

آیت الله امینی افزود: همین ها می تواند برای زائر، همراه باذکر باشد و منقلب شده به وطن بیاید. مهم است که هنر در این قسمت کار کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان تصریح کرد: انتظارمان این است که در آینده این هنرمندان، وقتی آثار این چنینی خلق می کنند، ببیند که این مضمون ها در آثارشان موجود است.

احمد مسجد جامعی سپس به دیدار آیت الله العظمی شبیری زنجانی رفت. این مرجع تقلید با دیدن کتاب عکس «اربعین»، از خلق اثری این چنینی، از عضو شورای شهر تهران و خالقان تصاویر کتاب، تشکر کرد.

مقصد پایانی خالقان کتاب عکس «اربعین»، دیدار با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بود. مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور،پس از رونمایی از این کتاب اظهار کرد: کارهای هنری همیشه ماندگار هستند و استفاده از ابزار هنر در ارائه مفاهیم عمیق دینی، با موفقیت همراه است.

وی با اشاره به عشق و علاقه مردم به امام حسین(ع)، بیان کرد: در ایام اربعین، افرادی با تمکن مالی پایین و خانه فقیرانه ابتدای جاده ها می ایستادند و زائران اربعین را به منزل خود دعوت می‌کردند، این امر نشان از عشق و دلدادگی به حضرت سیدالشهدا(ع) دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که کار عکاسان و تصویربرداران خلق و ثبت حماسه ها است، تصریح کرد: حضرت ابا عبد الله (ع) بر اساس سخن امام صادق(ع)، به زائران و محبان توجه دارند و این مسئله نشان می دهد، حماسه آفرینی های عکاسان و تصویربرداران در اربعین حسینی مورد توجه امام معصوم(علیه السلام) بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان با تاکید بر این که نشر و گسترش و دعوت افراد به اردوگاه عاشقان اباعبدالله(ع)، کار بسیار ارزشمندی است، خاطرنشان کرد: در کتاب عکس اربعین، اضافه شدن اشعار ذیل تصاویر، بر معنویت کار افزوده و فضا را دلنشین کرده است.

گفتنی است کتاب عکس «اربعین» روایتی است ناب و تصویری از اربعین 1436 هجری قمری در 168 صفحه و با مقدمه احمد مسجد جامعی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی، که به مناسبت اعیاد شعبانیه، منتشر شده است.

در این کتاب 154 عکس از عکاسان خبری مطرح، اهالی رسانه که اربعین گذشته به عراق سفر کردند در چهار بخش «باب ولایت و محبت»، «صفای جان و مروه دل»، «در حریم یار» و «از پنجره‌ای کوچک» منتشر شده است.