تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۴:۱۸

محسن امین: قدیم‌ها رفیق سفر، بقچه بود؛ یک پارچه چهارگوش محکم اما بی‌ادعا که توشه راه را داخلش می‌گذاشتند، می‌زدند سر یک چوب و برو که رفتیم اما حالا، بار و بندیل سفر آن‌قدر زیاد شده و سفرها متنوع که باید برای در راه‌نماندن یک چمدان درست و حسابی ببندی و ببری.

اما چمدان‌ها با این همه مشتری، تا دلتان بخواهد متنوع شده‌اند؛ حتی توی بازار، چیزهایی هست که «پیوندی» به حساب می‌آیند؛ یک چیزی بین ساک، کیف و چمدان.

هان! یک چیزی توی این مقدمه فراموش شده، اینها (چمدان‌ها و...) برای آنکه ثابت کنند رفیق مدرن سفر هستند، چرخ هم به ترکیب‌شان اضافه کرده‌اند تا خودشان راه بروند و به جای بار سفر، یار سفر باشند. فکر می‌کنید چه نوع چمدانی برای سفر شما مناسب باشد؟

چمدان تک نفره
مارکوپولوهایی که دائم عازم سفرهای تک‌نفره‌اند، بهتر است از ساک‌های جمع‌وجور، سامسونت، کیف لپ‌ تاپ و حداکثر چمدان‌های تک‌نفره کوچک استفاده کنند. البته انتخاب هر کدام از اینها بستگی به بار، مدت و جایی که می‌روند دارد. برای یک آقای مهندس مناسب نیست که با ساک، خودش را به یک جلسه کاری برساند اما همین ساک، برای ورزشکارجماعت مناسب است.

توی بازار، کیف - چمدان‌های جمع‌وجور و خوش ترکیب با مارک خارجی بالای 100هزار تومان قیمت دارند اما چمدان‌های تک‌نفره معمولی را می‌شود با حداکثر40هزار تومان خرید.

ببینید برای چه کاری به چمدان یا ساک نیاز دارید
مضحک‌ترین کار برای یک کوهنورد این است که چمدان دستش گرفته باشد. همین حالت بامزه برای یک سفر رسمی با کوله‌پشتی هم وجود دارد. نکته مهم در انتخاب یار سفر - که باید بار ما را بکشد - متناسب بودن آن با نوع، مدت و حجم وسایل سفر است. قبل از خرید باید به این سؤال پاسخ داد که بیشتر چه نوع سفرهایی در پیش داریم و چه چمدان یا ساکی به کارمان می‌آید.

کیف مسافرتی
اگر از آنهایی که اثاث یک منزل را برای یک سفر کوتاه با خودشان می‌برند، نیستید و ترجیح می‌دهید سبک سفر کنید، خرید یک کیف یا سامسونت متوسط و حتی بزرگ‌تر به کار شما می‌آید. کیف‌های لپ‌تاپ مناسب هم در این رده قرار دارند. البته قیمت نمونه‌های مناسب این وسایل سفر ممکن است کمی گران باشد؛ 50 هزار تومان به بالا.

ساک مسافرتی
ساک احتمالا مدل تکامل‌یافته همان بقچه است که خیلی وقت است متداول شده. ویژگی اصلی ساک، بند بلند آن است که امکان انداختن آن روی شانه را فراهم می‌کند اما با توجه به اینکه این روش استفاده برای سفر خسته‌کننده است، مدل‌های پیوندی ساک با چمدان هم وارد بازار شده‌اند که در عین حالی که دارای مزیت‌ها و راحتی ساک هستند، ویژگی‌های یک چمدان را هم دارند.  قیمت ساک - چمدان‌ها، کمی ارزان‌تر از چمدان‌های تک‌نفره است؛ حدود 25 تا 30هزار تومان.

چمدان
چمدان‌ها به طور معمول در 3 اندازه کوچک (تک نفره)، متوسط (2 نفره) و بزرگ (خانوادگی) ساخته می‌شوند.

از این نظر، نکته مهم در خرید، تفاوت اندک قیمت در اندازه‌های بزرگ‌تر است. اگر کوچک‌ترین سایز 35هزار تومان قیمت داشته باشد، سایز متوسط حداکثر 45هزار تومان و سایز بزرگ 55هزار تومان است. این «یار سفر»، بیشتر به کار کسانی می‌آید که وسایل زیاد و متنوعی برای سفر دارند.

با استفاده از طراحی خوب یک چمدان می‌شود یک دست کت و شلوار و مخلفات آن را بدون آنکه کمترین انحراف و دست‌اندازی در خط اتوی آنها به‌وجود بیاید، جابه‌جا کرد. از طرفی، جدای از حجم بیشتر، ضربه‌گیری و قالبی بودن چمدان، مزیت مهم آن در برابر ساک و کیف است.

چمدان خلبانی
این آخر باکلاسی است که در یک پرواز هوایی، بقیه مسافرها شما را با خلبان شیک‌پوش اشتباه بگیرند؛ آن هم تنها به خاطر چمدان خلبانی شیکی که در دست گرفته‌اید. نمونه ساده و ایرانی این کیف‌های سفت و مکعبی‌شکل، واقعا از یک کیف هم ارزان‌تر است؛ فقط 20هزار تومان اما مدل‌های خارجی آنها، با طراحی زیبا، تلفیقی از چمدان، کیف و ساک است و امکانات چرخ و دسته‌ کشنده و... هم ویژگی‌های خاص اینهاست که قیمتی در حدود قیمت چمدان‌های تک‌نفره دارند.

مزیت ویژه این وسیله سفر، برای کسانی  است که بیشتر از طریق دالان‌های هوایی سفر می‌کنند. طراحی چمدان خلبانی طوری است که با خیال راحت می‌شود آن را داخل هواپیما برد و در قسمت وسایل جاسازی کرد.

توریستی - تفریحی
هر کاری بکنی، چمدان و ساک را نمی‌شود در دست گرفت یا پشت سر راه انداخت و مثلا به گشت‌وگذار در شهر اصفهان و... پرداخت. اینها مثل اتوبوس بین‌شهری، ترمینال مبدا و مقصد دارند. بعد از آن، باید برای کارهای اداری و رسمی کیف جمع‌و‌جور همراه برده باشی. اگر واقعا برای گشت‌وگذار آمده‌ای، بهتر است کوله‌پشتی (در سایزهای مختلف) همراه داشته باشی تا قدم‌زنان، از سفر لذت ببری.

اصلا گاهی می‌شود بی‌خیال خرید ساک و چمدان شد و یک کوله‌پشتی جمع‌وجور خرید. این توریست‌های اروپایی را دیده‌اید که انگار دارند در راه مدرسه خوش‌خوشک می‌روند؟
نکته‌های مهم برای خرید جنس مرغوب برای خرید چمدان باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید؛ جنس بدنه و چرخ‌ها، وزن، قفل و... .

جنس بدنه خشک و محکم و رسمی
اینها برادران خیلی بزرگ‌تر همین کیف‌های سامسونت خودمان هستند. مزیت اصلی این نوع چمدان‌ها، قرص و محکم بودن و انعطاف‌شان در برابر ضربه است. خب، طبیعی است که کمتر هم گرد و خاک می‌گیرند و راحت‌تر تمیز می‌شوند اما به طور معمول، در رنگ و مدل، تنوع کمتری دارند.

نرم‌ترها
این چمدان‌ها در واقع روکشی از برزنت دارند و لایه محکمی که ممکن است از جنس نامرغوب همان فایبرگلاس‌ها یا هر چیز دیگری باشد و کمک می‌کند تا فرم چمدان حفظ شود. مزیت اصلی چمدان‌های از این نوع، انعطاف بیشتر در برابر ضربه و پذیرفتن حجم بیشتر بار است؛ چرا که در اغلب آنها، یک زیپ افزایش حجم وجود دارد که ظرفیت را تا 30درصد بالا می‌برد. نکته: چمدان‌های برزنتی برای سفرهای خانوادگی و حمل وسایل نرم و پرحجم مثل لباس و... مناسب‌ترند.

 اما چمدان‌های فایبرگلاس برای حمل وسایل شکننده و حساس و سفرهای کاری توصیه می‌شوند. چمدان‌های معروف به خلبانی (مثل کیف چرم مکعبی‌اند) را هم نباید فراموش کرد.

چرخ‌ها
اگر در انتخاب یک چمدان با چرخ‌های محکم و مناسب دقت نکنید، بخش اصلی مزیت طراحی جدید اینها را از دست می‌دهید. چمدان با چرخ‌های شل و ول، مثل پای لنگ و رفیق نیمه‌راه است. برای این موضوع باید 2 نکته مهم - یعنی جنس و فرم چرخ‌ها - را در نظر داشته باشید.

جنس چرخ‌ها
تقریبا همه نوع وجود دارد؛ از پلاستیک فشرده ساده که در اولین فرصت می‌شکند یا از جا درمی‌آید تا جنس‌های بهتر و محکم‌تر. اما اگر به دنبال چرخی هستید که برای همیشه بچرخد، از نوعی انتخاب کنید که برای اسکیت استفاده می‌شود. این چرخ‌ها از جنس پلاستیک‌های دسته اول و شفاف - که کاملا محکم هستند - ساخته شده‌اند.

فرم چرخ‌ها
غیر از جنس چرخ، طراحی آنها در چمدان هم مهم است. چرخ‌ها به 2شکل در چمدان‌ها تعبیه می‌شوند: روروکی و بلبرینگی.

روروکی: اینها بیشتر نمایشی‌اند چون به احتمال زیاد در اولین لحظات اولین سفر از جا
درمی‌آیند و چمدان یا ساک، یک لنگه پا می‌ماند. البته در مواقع سالم بودن هم کارایی قابلی ندارند. سر و صدایی که باعث می‌شود زیادی جلب توجه کنید و گیر کردن به کوچک‌ترین دست‌انداز، از دلایل مهم برای نخریدن چمدان یا ساک با این چرخ‌هاست.

بلبرینگی: اینها را واقعا می‌شود چرخ به حساب آورد. محکم و با دوام هستند و قطر حداقل 7سانتی‌متر آنها کمک می‌کند تا کارایی بهتری داشته باشند. استفاده از بلبرینگ در آنها هم باعث شده که نرم و راحت حرکت کرده و کمتر سر و صدا کنند.

 اما نکته ظریفی که در چمدان‌های با این نوع چرخ‌ها وجود دارد، جای تعبیه آنهاست. بهتر است روی چمدانی برای خرید دست بگذارید که چرخ‌ها در قسمت میانی آن قرار داشته باشد زیرا احتمال ضربه خوردن کمتری خواهند داشت.

وزن
بهینه‌سازی نکته مهمی در سفر است. شما قرار نیست با هدف ورزش وزنه‌برداری، سفر کنید. به همین دلیل ساده، علاوه بر آنکه باید در انتخاب مناسب وسایل سفر دقت کنید، چمدان هم باید خودش به‌تنهایی سبک باشد. بین انواع مختلف این وسیله، برزنتی‌ها سبک‌ترند. گاهی با توجه به نوع مسافرتی که می‌روید، یک ساک خوب، علاوه بر دارا بودن مزیت‌های دیگر، سبک‌تر هم باید باشد.

جیب اضافه
اگر قرار است برای سفر یک بار چمدان را ببندید و وقت رسیدن، باز کنید که هیچ اما در صورتی که نیاز دارید برخی وسایل در طول سفر دم دست باشد، چمدانی را بخرید که جیب و زیپ‌های اضافه روی بدنه‌اش دارد. بدین ترتیب، در حقیقت یک کیف جمع‌وجور هم چسبیده به چمدان خواهید داشت.