تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۲

همشهری آنلاین: معاون اول رئیس جمهور گفت عملکرد دولت در زمینه 10 محور اصلی سند چشم انداز 20 ساله کشور اعلام می شود که در معرض قضاوت عموم قرار خواهد گرفت

پرویز داودی در مراسم رسمی گشایش شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران افزود: دولت نهم در دوسال گذشته و در چارچوب محورهای اصلی سند چشم انداز بیست ساله کشور حرکت های شتابان و بسیار خوبی برای ارتقای رفاه مردم انجام داده است.

وی نخستین محور را عدالت عنوان و اضافه کرد: دولت در این زمینه فعالیت های زیادی انجام داده است که فعالیتها و اقدامات دولت در زمینه افزایش حقوق و دستمزدها، مسکن ،‌اشتغال، ازدواج ، گسترش خدمات عمومی و ارزان کردن این خدمات برای قشرهای محروم جامعه و نیز گسترش پوشش انواع بیمه ها از ان جمله است.

معاون اول رییس جمهور، محور دوم فعالیتهای دولت نهم را که در هفته دولت اعلام خواهد شد،‌رشد تولید‌، ثروت و کار در کشور دانست و اظهار داشت: در این بخش به وی‍ژه برای افزایش جذب سرمایه گذاری های خارجی و داخلی ،‌ایجاد فضای مساعد برای کسب و کار در کشور ، و توسعه صنایع ،‌پتروشیمی ،‌نفت ،‌معادن و نیز زیرساختها مانند سد ، راه ، ابرسانی ،مخابرات ، گاز رسانی وارتقای صادرات غیر نفتی فعالیتها و اقدامات ارزنده ای صورت گرفته است.

داودی افزود: در این بخش ها رشد فزاینده‌ای را در دو سال اخیر شاهد بودیم و دربسیاری موارد با رشد صد درصدی و حتی گاهی رشد چند صد درصدی داشته‌ایم.

وی در این زمینه به کاهش نرخ بیکاری جوانان ، کاهش نرخ تورم نسبت به سال 1383 و افزایش کارایی و صرفه جویی ‌در کشور اشاره کرد.

معاون اول رییس جمهور اصلاح ساختار بودجه به منظور کاهش وابستگی آن به نفت و نیز اقدامات ارزنده در زمینه اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی را دو محور دیگر این اقدامات برشمرد.

داودی پنجمین محور عملکرد دولت را در دوسال گذشته که در هفته دولت در معرض قضاوت افکار عمومی قرار خواهد گرفت ،‌توسعه اجتماعی و سلامت در کشور دانست و گفت: در زمینه ارتقای سلامت و بهداشت و درمان نیز دولت فعالیتهای برجسته و ارزنده ای صورت داده است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه جهش علمی کشور را در سال های اخیر بی نظیر توصیف کرد و افزود: عملکرد دولت نهم در زمینه ارتقای سطح علمی وفناوری کشور محور ششمی است که در هفته دولت درباره ان برای مردم گزارش داده خواهد شد.

وی هفتمین محور سند چشم انداز بیست سال کشور را که دولت در ان عملکرد ارزنده ای داشته است،‌ روابط بین الملل دانست و گفت: در دوره دولت نهم ،‌ارتباطات بین المللی جمهوری اسلامی ایران رشد فزاینده ای داشته است.

داودی گسترش روابط به ویژه با همسایگان و کشورهای منطقه، کشورهای مسلمان،آمریکای لاتین، اسیای مرکزی و افریقا را از جمله دستاوردهای دولت نهم در حوزه سیاست خارجی اعلام کرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران درهمه مذاکرت خارجی و بین‌المللی از جایگاه بالا و برتر و توام با عزت و اقتدار برخوردار است.

داودی با بیان اینکه در بخش هسته‌ای شاهد بودیم که دنیا قدم به قدم عقب رفت گفت: در حالی که زمانی به ما حتی اجازه نمی دادند که در دانشگاه هایمان هم تحقیقات هسته ای داشته باشیم ،‌هم اکنون فعالیتها ی صلح آمیز هسته ای کشورمان درسطح صنعتی جریان دارد که این امر از اقتدار جمهوری اسلامی ایران حاکی است.

وی کاهش فساد اقتصادی و توسعه فضایل اخلاقی ، اصلاح ساختار تصمیم گیری و مدیریت و نیز سفرهای استانی دولت را سه محور پایانی عملکرد دولت نهم در دوسال گذشته دانست و گفت: در زمینه اصلاح ساختار مدیریتی کشور ، نخستین گام اصلاح ساختار مدیریت و برنامه ریزی کشور بود.

داودی افزود: دولت با ارایه گزارش عملکرد خود در این ده محور، ضمن اطلاع رسانی ،‌مردم را به قضاوت و ارزیابی عملکرد خود دعوت می کند و در ضمن از راهنمائیهای انان نیز بهره مندخواهد شد تا برای ادامه حرکت در مسیر تحقق اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور ، با شتاب بیشتری حرکت شود.

 معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید براینکه باید برای احیای جایگاه فرش ایران در دنیا و ارتقای سهم ایران در تجارت جهانی فرش جدی تر تلاش کنیم گفت: در این زمینه وزارت بازرگانی هر پیشنهادی را به هیئت دولت ارایه کند ،‌تصویب خواهیم کرد.

پرویز داودیبا تاکید بر اینکه باید جایزه صادراتی فرش دستباف را افزایش دهیم گفت: این موضوع را در قالب لایحه اصلاح تبصره "4" بند "و" بودجه به مجلس شورای اسلامی ارایه کرده ایم که با تصویب ان جایزه صادراتی فرش دستباف افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه نباید به فرش صرفا در قالبهای اقتصادی نگریست تصریح کرد: فرش ایرانی باید به عنوان نماد فرهنگ و هنر ارزشمند ایران به جهان معرفی شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ارزش و جایگاه فرش ایرانی بیشتر از آن چیزی است که هم اکنون شاهد آن هستیم گفت: هم اکنون سالانه تنها حدود 720 میلیارد تومان از صادرات فرش ،‌عاید کشور می شود که این ظلمی آشکار به صنعت فرش است.

وی افزود: صنعت فرش 70 درصد ارزش افزوده دارد و از رقم 720 میلیارد تومان یاد شده، 480 میلیارد تومان آن سود خالص است.

وی اشتغال زایی صنعت فرش را نیز بالا دانست و گفت: اشتغال حدود 2 و نیم میلیون نفر در کشور به طور مستقیم واشتغال حدود شش و نیم میلیون نفر به طور غیرمستقیم به صنعت فرش وابسته است.

معاون اول رییس جمهور گفت: معیشت حدود ده درصد جمعیت ایران به فرش وابسته است ،‌بنابراین نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

وی با اشاره به کاهش صادرات فرش ایران در سال های اخیر گفت: البته باید توجه داشت که در این سالها صادرات فرش هند، ‌چین‌، ‌ترکیه و نپال نیز کاهش یافته ،‌ و این موضوعی جهانی است ،‌اما برخی اهمال کاری های چند سال گذشته در کشورنیز موجب شد نتوانیم بازارهای جدیدجهانی را برای فرش مان شناسایی کنیم.

داودی گفت: برای ارتقای جایگاه فرش ایران در دنیا باید سفارشی و منطبق برخواست و سلیقه مشتریان عمل و تقاضا محور کار کرد.

معاون اول رئیس جمهور در بخشی دیگر بر عزم دولت برای افزایش صادرات غیر نفتی کشور تاکید کرد و گفت: دولت موفق شد میزان صادرات غیرنفتی کشور را ازحدود 7 میلیارد دلار در سال 83 به حدود 16 میلیارد دلار در سال 85 برساند