چين بهعنوان نخستين خريدار كالاهاي ايراني به تنهايي سهم 26 درصدي از صادرات ايران دارد كه برابر با سهم 117كشور از صادرات ايران است. طي 2ماه ابتدايي امسال كشور چين 3ميليون و 313هزار تن كالا به ارزش يك ميليارد و 411ميليون دلار از ايران وارد كرده است. صادرات به چين در 2 ماهه سالجاري با كاهش 5درصدي مواجه شده است. عراق كه دومين خريدار كالاهاي ايراني بهحساب ميآيد در 2ماه ابتدايي امسال 2.4ميليون تن كالا به ارزش 909ميليون دلار از ايران وارد كرده است كه ارزش ريالي آن براي ايران، 2هزار و 573ميليارد تومان بوده است.
اين كشور سهم 16درصدي از صادرات ايران داشته است. در 2ماه ابتدايي امسال صادرات به عراق با كاهش 2.3درصدي مواجه شده است. امارات سومين مقصد كالاهاي صادراتي ايران بوده است. اين كشور در 2ماه ابتدايي امسال 1.3ميليون تن كالا به ارزش 815ميليون دلار و ارزش ريالي 2هزار و 303ميليارد تومان از ايران وارد كرده است.
سهم امارات از صادرات ايران 15درصد بوده است. صادرات به امارات در اين مدت افزايش 46درصدي را تجربه كرده است. هند و افغانستان در رتبه چهارم و پنجم مقاصد صادراتي ايران قرار گرفتهاند. در 2ماه ابتدايي امسال 461ميليون دلار كالا به هند و 369ميليون دلار به افغانستان صادر شده است. سهم هند از صادرات ايران 8.5درصد و سهم افغانستان 6.8درصد بوده است. براساس آمار گمرك، صادرات به هند افزايش 58درصدي و صادرات به افغانستان افزايش 10درصدي را تجربه كرده است. 117كشور ديگري كه از ايران كالا وارد كردهاند، مجموعا يك ميليارد و 429ميليون دلار براي ايران ارزآوري داشتهاند. سهم اين كشورها از صادرات ايران 26.49درصد بوده است.