براساس تصميم هيأت دولت، طرح ديرپاي متروي تهران- ورامين قرار است در قالب طرح قطار حومهاي توسط شركت راهآهن اجرا شود.
در پيامهاي مشابه اعلام شد «متأسفانه در چندين دوره متمادي انتخابات مجلس و رياستجمهوري نامزدها وعده تحقق اتصال متروي ورامين به تهران را ميدادند اما به محض انتخاب شدن از جانب مردم، اين وعدهها به فراموشي سپرده ميشد درحاليكه تنها با مترو زمينه آسايش و رفاه مردم ورامين تأمين ميشود و قطار هيچ اثري بر افزايش تردد مردم به تهران و ورامين ندارد.»
- محروميت از سامانه حملونقلي
تصميم دولت براي فسخ قرارداد خود با متروي تهران براي ساخت متروي اقماري تهران- ورامين در شرايطي اعلام شده كه براساس مطالعات و برآوردهاي انجام شده، اين خط درصورت ساخت ميتوانست روزانه 320هزار نفر را با سرفاصله 13دقيقه جابهجا كند. اين عدد در شرايطي قابل توجه بهنظر ميرسد كه جمعيت شهرستانهاي ورامين و گرمسار حدود يك ميليون نفر برآورد ميشود كه قرار بود در فاز اول مترو به ورامين برسد و در فاز دوم مردم گرمسار نيز بتوانند از اين مترو استفاده كنند. بدينترتيب مترو ميتوانست روزانه يكسوم كل مردم منطقه را جابهجا كند.
محمدرضا ملكي، مجري خطوط شهرهاي اقماري شركت متروي تهران در اينباره به همشهري گفت: قرار بود اين خط هر روز از ساعت 7صبح تا 11شب هر ساعت در هر جهت 10هزار نفر را جابهجا كند كه با مصوبه اسفند93 هيأت وزيران، طرف قرارداد از شهرداري تهران به شركت راهآهن تغيير كرد تا بهجاي مترو، قطار حومهاي ساخته شود.
- متروي ورامين در بودجه 94
نماينده مردم ورامين، قرچك و پيشوا در مجلس شوراي اسلامي درباره رخدادهاي پيش آمده درباره متروي تهران- ورامين گفت: شركت راهآهن جمهوري اسلامي ايران با متوليگري وزارت راه و شهرسازي از ابتداي دولت يازدهم بهدنبال تغيير ماهيت متروي تهران - ورامين بود و اين موضوع را دنبال ميكرد. سيدحسين نقوي حسيني به مهر افزود: بهدنبال اظهارات وزير راه و شهرسازي درباره پروژه متروي تهران - ورامين، نامهاي به رئيسجمهور نوشته و اعلام شد يك ميليون نفر ساكن منطقه، اين شائبه برايشان ايجاد شده بود كه دولت گذشته به آنها مترو داده و دولت فعلي ميخواهد مترو را از آنان گرفته و راهآهن بدهد. بهگفته اين نماينده مجلس، تغيير ماهيت متروي تهران- ورامين نيازمند مصوبه مجلس است. وي ادامه داد: در دولت دهم، كميته فني هيأت دولت در اين زمينه تشكيل جلسه داده و رأي به اجراي اين پروژه توسط متروي تهران داده بود. از طرف ديگر در جدول بودجه۹۴ صريح و روشن، اعلام شده كه شهرداري تهران مجري متروي تهران- ورامين است و اين موضوع به تصويب نمايندگان مجلس رسيده است. وي اضافه كرد: معاونت برنامهريزي نميتواند با مصوبه دولت، مصوبه مجلس را تغيير دهد به همينخاطر هرگونه تغييري بايد به تصويب مجلس برسد و اگر تخلفي در اين راستا انجام گيرد نسبت به آن عكسالعمل نشان خواهيم داد.
- مزاياي مترو در برابر ساير حمل ونقلها
تعطيلي پروژه ساخت متروي ورامين درحالي است كه در تهران روزانه 3.5ميليون سفر انجام ميشود و با تكميل خط 3متروي تهران روزانه 4ميليون سفر در خطوط زيرزميني پايتخت انجام خواهد شد. همچنين توجه به ارقام و اعداد خيرهكننده صرفهجويي بنزين در حمل ونقل ريلي شهري ميتواند روشن كند كه تصميم دولت در تعطيل كردن متروي تهران- ورامين چه تبعاتي دارد. براساس اعلام UITP اتحاديه بينالمللي حمل ونقل عمومي، متروي تهران تا سال 2021موجب صرفهجويي 9ميليارد ليتر بنزين خواهد شد كه اين صرفهجويي هم براي مردم و هم براي مسئولان اثرگذار خواهد بود. از ديگر سو، صنعت متروي پايتخت در هر خط موجب ايجاد 16هزار شغل مستقيم و 165هزار شغل غيرمستقيم شده است. شاخص ديگر براي مقايسه مترو با ديگر وسايل نقليه مربوط به آلودگي هواست. براساس اعلام UITP، مترو به لحاظ زيستمحيطي تأثيرات بسياري بر انواع آلايندگيها اعم از آلودگي هوا و صوتي دارد. بهطوري كه اكنون حمل ونقل جادهاي 76درصد(خودرو و قطار)، هواپيما 12درصد، حمل ونقل دريايي 10درصد و مترو تنها 2درصد گازهاي آلاينده توليد ميكنند. اين نشان ميدهد كه مترو ايدهآلترين سيستم حملونقلي به لحاظ زيستمحيطي نيز محسوب ميشود.