مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی ماسوله از استقرار چند ساختمان اداری و تجاری در این روستا خبر داد که ثبت جهانی روستای ماسوله را به خطر انداخته است.

مصطفي پورعلي به خبرگزاري مهر گفته است: استقرار فضاي تجاري و اداري كه در سال‌هاي گذشته در حاشيه رودخانه ماسوله به‌وجود آمده، باعث شد تا به مرور طبقات بالاي بازار ماسوله تخريب شود.

وي افزود: در ماسوله حاشيه‌سازي كنار بافت اصلي انجام شد، چون حاشيه رودخانه، دسترسي بهتري براي تردد خودرو دارد و مردم و گردشگران نيز به سمت مسير نزديك‌تر رفتند و طبقات بالاي بافت كه دسترسي سختي داشت، خالي از سكنه و تخليه شد.

به گفته مدير پايگاه ملي شهر تاريخي ماسوله، از سال ۷۶ محدوده پاييني با نظر كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي در حريم فضاي سبز قرار گرفت و اجازه ساخت‌وساز در آن داده نشد.

وي تأكيد كرد: ساختمان‌هاي آن محدوده نيز بايد تخليه شوند چون يكي از موانع ثبت جهاني ماسوله، وجود همين ساختمان‌هاي تجاري و اداري است كه در حريم فضاي سبز تعيين شده قرار گرفته است.

مدير پايگاه ملي شهر تاريخي ماسوله با اشاره به مشاركت مردم محلي در احياي طبقه بالاي بازار ماسوله و بازسازي و مرمت بناهاي اين روستا توسط مردم محلي گفت: يكي از بناهاي تاريخي اين استان به خانه صنايع‌دستي تبديل شده كه قرار است به پاتوق فرهنگي هنرمندان صنايع‌دستي و گردشگران تبديل ‌شود.

پرونده ثبت جهاني شهر تاريخي ماسوله در فهرست يونسكو در دست تهيه است و اكنون موضوع رفع برخي مسائل كه ثبت جهاني ماسوله را با خطر مواجه مي‌كنند در دست بررسي است.

شهر تاريخي ماسوله در مورخه 1354/5/30 به‌عنوان نخستين شهر تاريخي زنده كشور به‌صورت يك مجموعه كامل در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد. حريم و عرصه ماسوله به همراه حريم منظري اين شهر تاريخي كه پروسه ثبت جهاني در فهرست يونسكو را پشت سر مي‌گذارد نيز پيش‌تر ابلاغ شده است.