همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که حیوانات وحشی از سیرک‌ها حذف می‌شوند گفت: برنامه زمانبندی برای حذف حیوانات وحشی توسط مدیر سیرک‌های فعال و غیر فعال در کشور، تنظیم شده است.

به گزارش ایرنا، علی تیموری افزود: تاکنون از 23 فرد حقیقی و حقوقی فعال در زمینه اجرای نمایش با حیوانات وحشی (سیرک‌ها و معرکه‌گیران خیابانی ) تعهد گرفته و به طور کل فعالیت معرکه‌گیران به صورت سنتی ممنوع شده است.

وی با اشاره به برخی از انتقادها در رسانه‌های گروهی مبنی بر بهره‌گیری جانوران وحشی در سیرک‌ها گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی و قانونی حفاظت از گونه‌های جانوران وحشی بومی و همچنین متعهد به حراست از حیات وحش غیر بومی در قالب معاهدات بین‌المللی است و قوانین و مقررات لازم برای انجام وظایف محوله خود در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: قطعا مقوله جلوگیری از آزار و اذیت و بهره‌کشی از حیات وحش جانوری و برخورد با عاملان در چارچوب قانون نیز از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیر کل دفتر مدیریت و حفاظت از شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که برنامه زمانبندی برای حذف حیوانات وحشی توسط مدیر سیرک‌های فعال و غیر فعال در کشور که قبلا از این سازمان مجوز دریافت کرده‌اند، تنظیم شده است، افزود: از هریک از آن‌ها به صورت جداگانه تعهدنامه محضری برای حسن انجام تعهدات اخذ شده است.

وی ادامه داد: از مجموع جانوران در اختیار نمایش‌دهندگان تعداد 12 حیوان شامل شیر، خرس و میمون از فعالیت سیرک‌ها خارج شده یا در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته و یا تحویل مراکز مجاز شده‌اند.

تیموری با بیان این که از 13 مجموعه برگزارکننده سیرک تعداد 6 مجموعه مجاز به استفاده از حیوانات وحشی در نمایش‌های خود نبوده اظهار داشت: مابقی حیوانات وحشی مجموعه‌های دیگر نیز طی زمانبندی انجام شده به دلیل لزوم داشتن فرصت کافی برای سامان‌دهی و تعیین تکلیف محل نگه‌داری آنها توسط سازمان و رعایت مسائل معیشتی مدیران و کارکنان سیرک‌ها از گردونه اجرای حرکات نمایشی حذف می‌شوند.