وستا سرخوش، مسئول بخش سكههاي موزه بريتانيا در نشست تخصصي موزه ملي ايران با بررسي آثار مربوط به هنر اشكاني در 2 شهر تاريخي هترا و پالميرا در سوريه گفت: زماني كه به هنر اشكاني نگاه ميكنيم بيشترين نگاهمان بر آسياي مركزي و ايران است و به هنر خاورميانه كه زير نفوذ اشكانيان و روميان بود كمتر توجه ميكنيم.
وي با نمايش تعدادي از مجسمههاي دوره اشكاني در اين دو شهر گفت: متأسفانه نميدانيم وضعيت آثار تاريخي در 2 شهر هترا و پالميرا چگونه است چون گفته ميشود هترا منفجر شده است.
وي گفت: نخستين پايتخت اشكانيان عشق آباد آذربايجان است كه برخي مجسمهها و ريتونهاي عاجي و سكه از آنها بهدست آمده و با دارابودن اطلاعات مهم سياسي و اقتصادي يكي از مهمترين منابع هنر اشكاني است. به گفته مسئول بخش سكههاي موزه بريتانيا، حتي روي سكهها نيز تغيير هنر اشكاني را از دوره اشك اول تا مهرداد دوم و فرهاد چهارم ميتوان مشاهده كرد و مجسمههاي برنزي مانند مجسمه برنزي شمي در موزه ايران باستان نيز از اين دوره وجود دارد كه لباس و پوشش اشكانيان را نشان داده است. اين موزه دار موزه بريتانيا با بيان اينكه در تاريخ شهر پالميرا و هترا كه اكنون بهدست داعش افتاده از نامهاي ايراني به وفور استفاده شده است، گفت: معماري بناهاي تاريخي شهر هترا 4 ايواني است درست مانند معماري ايران.
اين شهر يكي از امپراتوريهاي اشكاني بوده و اهميت آن در اين است كه بين امپراتوري رم و اشكاني قرار داشت. همچنين يكي از مهمترين مراكز هنر اشكاني است و ميتوان روي طاقهاي معماري ساختمانها سرهاي مجسمهها با شمايل اشكاني را مشاهده كرد. سرخوش به نقش عقاب در بناهاي تاريخي و مجسمههاي هترا اشاره كرد و گفت: در اين شهر هميشه عقاب نقش مهمي داشته و روي تاج و معماري آنها از نماد عقاب استفاده ميشده است. ممكن است اين نماد عقاب ارتباط مستقيمي با «فر ايراني» داشته باشد. در اوستا، فر كياني توسط عقاب نگهداري ميشد و در داستان جمشيد وقتي فر از پيش شاه ميرود به شكل عقاب پرواز ميكند ؛ همين عقاب را در سكههاي اشكاني نيز ميتوان ديد.