همشهری آنلاین: مدیرکل یونسکو گفت: پایداری کره زمین با اقیانوس‌های سالم امکان‌پذیر است و کشورها از این که محصور در خشکی باشند یا ساحل به سلامت و عملکرد سالم اقیانوس‌ها وابسته هستند.

به گزارش ایرنا، ایرینا بوکووا در پیامی به مناسبت روز جهانی اقیانوس‌ها (هشتم ژوئن) افزود: اقیانوس‌ها عامل تنظیم آب و هوا، شرایط اقلیمی، غلظت گازها در اتمسفر، اکسیژن و چرخه مواد مغذی و تأمین منابع مهم غذایی هستند.

هشتم ژوئن برابر با 18 خرداد روز جهانی اقیانوس‌ها نامگذاری شده و شعار امسال دریا و اقیانوس سالم؛ زمین سالم است.

بوکووا در این پیام می‌افزاید: فعالیت‌های انسانی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده بی‌رویه از منابع و آلودگی‌ها سبب تخریب بوم سازگان‌های دریایی شده و نقش اقیانوس‌ها را از نظر تنظیم موارد اشاره شده به مخاطره انداخته است.

مدیرکل یونسکو افزود: بالا آمدن سطح آب دریاها، آب شدن یخچال‌ها، اسیدی شدن اقیانوس‌ها، گسترش نواحی مرده اقیانوسی، رویش گیاهان مضر دریایی، سفید شدن مرجان‌ها، کاهش جمعیت و زیستگاه‌های ماهی‌ها و ... بیانگر شرایط زیانبار زیست محیطی در جهان است.

'تغییر اقلیم ارتباطی ناگسستنی با تغییر شرایط اقیانوسی دارد و هیچ کشوری هر چقدر هم که قدرتمند باشد به تنهایی قادر به رویارویی با چالش‌های ناشی از آن نیست.'

وی ادامه داد: برای ارزیابی بهتر تأثیر فعالیت‌های انسانی بر اقیانوس‌ها و پیشنهاد راهکارهای جایگزین، یونسکو در تلاش است تا توان آموزش، فرهنگ، علوم و ارتباطات را به عنوان عاملان تقویت توسعه برای به اشتراک گذاردن دانش توسعه پایدار و تغییر اقلیم بین جوامع مختلف به کار بگیرد.

همچنین در این پیام آمده است: یونسکو از طریق کمیسیون بین دولت‌های اقیانوس‌شناسی خود، نظامی برای نظارت و کنترل بر اقیانوس‌ها تعبیه کرده که برای پژوهش درحوزه تغییر اقلیم بسیار مؤثر بوده است و سازمان در استفاده از آن نقش راهبری دارد.

از جمله اقدام‌های این کمیسیون بسیج متخصص‌ها برای گفتگو در مورد یافته‌ها در زمینه گرم شدن اقیانوس‌ها، اسیدی شدن آنها و همچنین پژوهش در مورد نقش اقیانوس‌ها در کاهش تغییر اقلیم است.

در این پیام آمده است: در روز جهانی اقیانوس‌ها از همه کشورهای عضو، جامعه مدنی و بخش خصوصی می‌خواهم تا برای ارتقاء آگاهی‌ها در این خصوص و ترویج همکاری‌های بین‌المللی در مورد اهمیت اقیانوس‌ها در نظام اقلیم جهانی تشریک مساعی کنند.