اشکان جهان آرای: روزهای ۲۹و ۳۰ خرداد یعنی جمعه و شنبه آینده برای موسیقی و فرهنگ مازندران می‌تواند روز مهمی محسوب شود. پس از سال‌ها قرار است یک گروه موسیقی مازندرانی در مهم‌ترین تالار موسیقی ایران روی صحنه برود و به اجرای برنامه بپردازد.

گروه موسیقی «تبری» به سرپرستی «سیدجلال محمدی» و با همراهی برادران و خواهران محمدی و تعدادی از هنرمندان برجسته استان، با همکاری و پشتیبانی مؤسسه فرهنگی-هنری «فروغ فلق» قرار است طی2 شب تعدادی از قطعات خاطره‌انگیز موسیقی مازندران و قطعه‌هایی جدید از تولیدات گروه تبری را برای علاقه‌مندان به موسیقی مازندرانی اجرا کنند. در آستانه برگزاری این کنسرت با سرپرست گروه موسیقی «تبری» گفت‌وگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید:

  • آقای محمدی، در سال‌های اخیر کمتر اتفاق افتاده است که گروه‌های هنری مازندران در تالار وحدت کنسرت موسیقی مازندرانی برگزار کرده باشند.

درست است. سال‌هاست که خبری از اجرای کنسرت موسیقی مازندرانی در تهران نیست. بیراه نیست اگر بگویم از میانه‌های دهه 70 که گروه برادران محمدی در جشنواره فجر اجرا داشت تا امروز کنسرت اختصاصی موسیقی مازندرانی در تهران برگزار نشد. البته امسال هم گروه «تبری» در جشنواره فجر حضور داشت. البته طی این سال‌ها گروه‌های دیگری در قالب جشنواره یا همایش در تهران اجرای موسیقی مازندرانی داشتند. اما دست‌کم در 25 سال اخیر کنسرتی از موسیقی مازندرانی در تهران برگزار نشد و این برای مازندران که موسیقی قوی و گسترده‌ای دارد اصلاً خوشایند نیست. از این نظر گروه «تبری» یکی از معدود کنسرت‌های موسیقی مازندرانی را قرار است در تالار درجه یک موسیقی کشور و یکی از 21 تالار برتر موسیقی جهان برگزار کند.

  • چه شد که این خلاء پس از سال‌ها در حال پر شدن است؟

پس از اجرا در جشنواره موسیقی فجر، مؤسسه «فروغ فلق» که با مدیریت خانم «زهرا همتی» در زمینه برگزاری کنسرت موسیقی اقوام فعالیت دارد، نسبت به اجرای یک گروه مازندرانی اعلام آمادگی کرد. ما هم استقبال کردیم و وارد مذاکره شدیم. «سیداحسان میرضیایی» هم مدیر اجرایی این کنسرت است. گروه مشغول تمرین است و در کنار تمرین سخت درگیر برخی هماهنگی‌ها برای هرچه بهتر برگزار شدن این کنسرت هستیم. علاوه بر کیفیت اجرا که با تمرین‌های مستمر گروه تا حد بسیار زیادی به آن دست یافته‌ایم، برای ما اهمیت زیادی دارد که این کنسرت در تهران از سوی مازندرانی‌ها مورد استقبال قرار گیرد.

  • آیا کنسرت در تهران برگزار می‌شود، برای شما اهمیت زیادی دارد؟

بله. گروه با مؤسسه قرارداد مستقیم بسته است و شاید در نگاهی غیرمسئولانه بتوانیم بگوییم که استقبال شدن یا نشدن از کنسرت برای ما مهم نیست، اما این‌طور نیست. تأمین شدن اهداف پشتیبان مالی گروه برای ما نیز مهم است. زیرا از نگاه ما این شرکت در حال خدمت به فرهنگ و موسیقی مازندران است. از طرفی اگر استقبال مناسبی از کنسرت نشود، دست‌کم پس از 2 دهه در حالی‌که گروه‌های موسیقی سایر استان‌ها همواره کنسرت‌های پرجمعیتی در تهران برگزار می‌کنند، راه برای حضور سایر گروه‌های موسیقی مازندرانی در تهران ناهموار می‌شود. کنسرت گروه «تبری» در تالار وحدت معیاری برای حمایت از سایر گروه‌های موسیقی مازندرانی به منظور اجرا در تهران خواهد بود. به همین دلیل تلاش می‌کنیم که این کنسرت در سطح گسترده‌ای مورد توجه قرار گیرد. گروه «تبری» وموسسه پشتیبان آن دست به ریسک بزرگی زده‌اند که امیدواریم با حمایت مازندرانی‌های مقیم تهران نتیجه خوبی از آن به دست بیاید.

  • منظورتان از حمایت احتمالاً به مسئولان مازندرانی مقیم تهران هم اشاره دارد؟

دقیقاً همین‌طور است. طبیعی است که از مسئولان هم‌استانی خود که در تهران صاحب پست و جایگاه هستند انتظار پشتیبانی داشته باشیم. این روند در بین مسئولان سایر استان‌ها به وضوح مشاهده می‌شود. کافی است سری به کنسرت‌های موسیقی سایر اقوام در تهران بزنید. بسیاری از مسئولان آنها را که در تهران هستند، در این کنسرت‌ها خواهید دید . در یکی از کنسرت‌های اخیر یک مسئول اهل یکی از استان‌ها برای حمایت از کنسرت موسیقی استان خود، اندکی از بودجه رفاهی مجموعه زیر مدیریت خود را به خرید 400 بلیت کنسرت اختصاص داد. بسیاری از مسئولان هستند که می‌توانند در این زمینه وارد عمل شوند. به جای این‌که بلیت استخر و فیش غذا به کارکنان خود بدهند، یک نوبت بلیت کنسرت موسیقی مازندرانی را خریداری کنند. قطعاً برگزارکنندگان کنسرت هم در این موارد تخفیف‌هایی را در نظر خواهند گرفت. متأسفانه این نگاه در بین مسئولان مازندرانی مقیم تهران وجود ندارد. البته در روزهای اخیر مذاکراتی با برخی از مسئولان مازندرانی مقیم تهران داشتیم و به حمایت آن‌ها امیدوار هستیم.

  • از ظرفیت مردمی مازنی‌های مقیم تهران چگونه می‌خواهید استفاده کنید؟

در این زمینه نشستی با نمایندگان انجمن‌‌های مازندرانی مقیم تهران داشتیم و قرار شد با همکاری آن‌ها خبر برگزاری کنسرت به مازندرانی‌های مقیم تهران برسد. انتظارمان هم این است که این انجمن‌های مازندرانی همکاری خوبی داشته باشند. تأکید می‌کنم دست‌کم در این اجرا دغدغه مالی برای خود گروه در اولویت نیست،زیرا پای حفظ و اشاعه موسیقی و فرهنگ مازندران در میان است. نمی‌خواهیم پس از 25سال غیبت در تهران، موسیقی مازندران با استقبالی سرد روبه‌رو شود.
این اطمینان را هم به مازندرانی‌ها و علاقه‌مندان به موسیقی اقوام می‌دهیم که اعضای گروه بهترین اجرای خود تا امروز را در تالار وحدت ارائه خواهند کرد. اگر کنسرت موسیقی مازندرانی در این 2 شب با استقبال مواجه شود نام مازندران در عرصه موسیقی خواهد درخشید. ما در 2 سال اخیر به مردم استان‌ها و کشورهای مختلف نشان دادیم که مازندران پشتوانه موسیقایی قوی و خوبی دارد و حالا نوبت آن رسیده است که این داشته‌های فرهنگی را در مرکز کشور هم بشناسانیم.

  • واکنش مدیران و مسئولان غیرمازنی در تهران به این اجرا چگونه بود؟

خوشبختانه با پیگیری‌های حامی مالی و به خاطر نگاه خوب برخی از مسئولان به موسیقی مازندرانی از اجرای این کنسرت استقبال شد. «پیروز ارجمند» مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری خوبی برای برگزاری این برنامه داشت که از ایشان سپاسگزاریم.

  • فکر می‌کنید گروه «تبری» نسبت به سایر اجراهای موسیقی اقوام در تهران مزیتی هم دارد که برای مخاطب مازنی و حتی غیرمازنی جاذبه داشته باشد؟

هر گروهی از هر قومیتی جایگاه و اعتبار و ارزش خود را دارد. نمی‌توان و نباید گفت که ما از سایر گروه‌ها بهتر و برتر هستیم، اما نگاهی به گروه‌های بسیاری از اقوام نشان می‌دهد که تعداد زیادی از این گروه‌ها با تعداد محدودی ساز وارد تهران می‌شوند. تعدد سازها و توجه به کیفیت آهنگسازی و تنظیم در گروه «تبری» یکی از مزیت‌های اصلی این گروه است که سبب می‌شود مخاطب تنوع در آواها و نواها را بیشتر احساس کند.

  • شنیده‌ایم که قرار است قطعات جدیدی را هم در این اجرا برگزار کنید. اشاره‌ای به این قطعات داشته باشید.

هر سانس در 2بخش 45 دقیقه‌ای اجرا می‌شود. قرار شد اجرای متفاوتی از سایر اجراهای گروه را روی صحنه ببریم. مجموعه‌ای از ملودی‌های شاد و فاخر مازندرانی در کنار مقام‌های آوازی موسیقی مازندران، کارآواها و چند قطعه تازه ساخته گروه اجرا می‌شود. قطعه «تیرنگ بهاره» یکی از قطعات تازه ساخته گروه است که اجرا می‌شود. آهنگی در وصف مازندران هم با نام «دماوند تِ نشونی» تولید کرده‌ایم که در این برنامه یکی از قطعات جدید گروه خواهد بود. به همین دلیل برنامه دسته‌بندی شده است. طبق برنامه‌ریزی برای این‌که همه مردم مازندران را مخاطب خود می‌دانیم و به دنبال شناساندن موسیقی نقاط مختلف مازندران به کشور هستیم، موسیقی مازندران را به 3 قسمت غرب، مرکز و شرق استان تقسیم کردیم که در هر قسمت قطعاتی از آن منطقه اجرا می‌شود.

  • یعنی موسیقی و شعر هر منطقه را مجزا کرده‌اید؟

تقریباً همین‌طور است. در بخش موسیقی غرب به احترام نیمای بزرگ قرار است قطعاتی از اشعار تبری نیما را که اخیراً ازسوی گروه آهنگسازی شد، اجرا کنیم. البته این بخش به تفصیل در بزرگداشت نیما در سال جاری اجرا می‌شود و فعلاً قطعاتی از آن برای مخاطبان اجرا خواهد شد. در موسیقی مرکز و شرق هم قطعاتی از موسیقی فولک هر منطقه انتخاب شده است که اجرا می‌شود. به صورت موضوعی نیز قطعاتی درباره حفاظت از محیط‌زیست اجرا می‌شود. سرنا و نقاره‌نوازی متفاوتی در برنامه اجرا خواهد شد و قطعه جدید از موسیقی ورزش مازندران که برگرفته از موسیقی پهلوانی منطقه است هم عرضه می‌شود. این دومین کارِ گروه در زمینه موسیقی ورزش تبرستان است.
موسیقی‌های آیینی و میدانی، نومزه‌داری، قطعات فولک و بومی، موسیقی‌های شاد مثل لاک‌سری سما و تشت‌نوازی و بخشی از موسیقی سریال پایتخت3 و قطعات خاطره‌انگیز مازندرانی از مرحوم «محمد دنیوی» مانند «بَئیه شو»(شب شد) هم قرار است در برنامه اجرا شود. به مناسبت حلول ماه رمضان قطعه‌ای مازندرانی درباره پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) هم نواخته و خوانده می‌شود. ضمن این‌که قرار است برای نخستین بار چند ترانه بومی شاد مازندرانی را به صورت گروهی اجرا کنیم. در مجموع به دنبال این هستیم تا از کمترین فرصت بیشترین بهره را برای شناساندن ظرفیت‌های موسیقی مازندرانی ببریم. اگر نتوانیم با موسیقی امروزی رقابت کنیم از رده خارج می‌شویم.

  • اعضای گروه موسیقی «تبری» در کنسرت هفته آینده تالار وحدت چه کسانی هستند؟

«سید جلال محمدی» سرپرست و آهنگساز(نوازنده دوتار و کوبه‌ای،)، «سید عباد محمدی»(خواننده، لَلِه‌وا، سرنا و قرنه)، «سید حمزه محمدی»(کمانچه)، «سیدجابر محمدی»(دایره)، «سید محمدرضا محمدی»(دِسرکوتن)، «سیده نرگس محمدی» (دوتار و همخوان)، «سیدهجمیله محمدی»(دف و همخوان)، استاد «محمدرضا اسحاقی»(خواننده)، حاج «سبحان چوپانی»(لَلِه‌وا)، «رضا یوسفیان»(عود) و «داریوش هاتف‌راد»(کمانچه باس) اعضای گروه موسیقی «تبری» در این اجرا هستند.
قطعات کنسرت نیز بر روی اشعار فولک مازندرانی و شعرهایی از «شعبان نادری»، «بهروز رستگار»، «علی‌اصغر وهابی»، «سید مهدی محمدی» و «نیما یوشیج» تنظیم شده و طراحی دکور بومی کنسرت نیز بر عهده «میثم روحی» است.

منبع: همشهری مازندران

برچسب‌ها